به گزارش همشهری آنلاین، انیمیشن ژاپنی و برنده اسکار «پسر و مرغ ماهیخوار»، بین روزهای جمعه تا یکشنبه در جدول گیشه سینمای چین، ۳۴.۹ میلیون دلار فروش کرد و در طول افتتاحیه کامل پنج روزه خود، ۷۳ میلیون دلار به خود اختصاص داد.
چین جدیدترین قلمرو بزرگی بود که انیمه تولید شده توسط استودیو جیبلی در آن به نمایش گذاشته میشود. این انیمه در ماه جولای در ژاپن اکران شد و بهزودی در بسیاری از مناطق دیگر پخش میشود.
«پسر و مرغ ماهیخوار» تاکنون به فروش جهانی ۱۷۳ میلیون دلاری دست پیدا کرده که حدود ۴۶ میلیون دلار از آن متعلق به آمریکای شمالی است. پس از برنده شدن در اسکار ۲۰۲۴؛ این انیمیشن قرار است پیش از انتقال به سرویس استریم مکس، در آمریکای شمالی و ژاپن دوباره اکران شود.
نسخه دوبله شده در آمریکای شمالی دارای صداپیشگانی از جمله «کریستین بیل»، «دیو باوتیستا»، «جما چان»، «ویلم دفو»، «کارن فوکوهارا»، «مارک همیل»، «رابرت پتینسون» و «فلورنس پو» خواهد بود و از ۲۲ مارس بار دیگر به روی پرده خواهد رفت.
موفقیت «پسر و مرغ ماهیخوار» او را به مسنترین کارگردانی تبدیل کرد که تا به حال نامزد بهترین انیمیشن بلند شده است و این تنها دومین انیمیشنی بود که با طراحی دست، موفق به کسب اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. مورد اول نیز انیمیشن «شهر اشباح» ساخته میازاکی در سال ۲۰۲۳ بود.
«پسر ومرغ ماهیخوار» انیمه برگرفته از رمانی از «جنزابورو یوشینو» در سال ۱۹۳۷ با عنوان «چگونه زندگی میکنی» است که میازاکی آن را در کودکی خوانده و روایتگر داستان سفر ماهیتو ماکی ۱۱ ساله است که مادرش را در طول جنگ جهانی دوم از دست میدهد و وارد یک دنیای جادویی میشود. این فیلم همچنین از احساس میازاکی پس از جنگ و مقابله با از دست دادن مادرش، الهام گرفته شده است.
ساخته میازاکی در استودیو جیبلی حدود ۸۵ میلیون دلار در ژاپن فروخته و حضور پررنگی در جشنوارههای سینمایی پاییز داشته است و اولین انیمیشنی بود که جشنواره فیلم تورنتو را افتتاح کرد.