همشهری آنلاین: یک دادگاه استیناف در آرژانتین اعلام کرد که حدود 70 نفر از افسران ارتش این کشور به احتمال زیاد به شکنجه سربازان خود طی جنگ 1982 با انگلیس بر سر جزایر مالویناس متهم خواهند شد.

به گزارش بی بی سی، هم اکنون 80 پرونده در این ارتباط در دست بررسی است، این پرونده‌ها بیشتر مربوط به جرائمی نظیر قتل و گرسنه نگهداشتن سربازان تا زمان مرگ است.

دادگاه استیناف که رسیدگی به این پرونده‌ها را به عهده دارد، پیشتر از اعلام کرده بود که احتمال دارد اتهامات مربوط به شکنجه به عنوان جرم علیه بشریت تلقی شوند. این دادگاه همچنین برخی از درخواست‌ها مبنی بر عدم ادامه رسیدگی به  این پرونده‌ها را رد کرده بود.

یکی از گروه‌های کهنه سرباز آرژانتینی که در زمان نبرد مالویناس خدمت می‌کردند، از اعلام نظر دادگاه مبنی بر احتمال متهم کردن افسران خاطی ارتش آرژانتین به شکنجه استقبال کرده است.

ارنستو الونسو رئیس مرکز کهنه سربازالن جنگ مالویناس در این باره گفته است: ما 27 سال برای آشکار کردن این حقایق مبارزه کرده بودیم و اکنون واقعا احساس رضایت می‌کنیم.

هفته آینده نیز سربازان بیشتری در مورد سوءرفتار افسران ارتش آرژانتین در جریان جنگ مالویناس توضیح خواهند داد.

یکی از پرونده‌هایی که در این دادگاه در حال بررسی است مربوط به اتهام اعدام یک سرباز و ترک سرباز دیگری در میدان جنگ است.

تمامی کهنه سربازانی که در دادگاه استیناف شهادت می‌دهند در زمان جنگ مالویناس در حال گذراندن دوره خدمت سربازی خود بوده‌اند. گفته می‌شود 4 نفر از این سربازان را تا زمان مرگ گرسنه نگهداشته بودند و ما بقی را به عنوان تنبیه به زمین بسته بودند.

ارتش‌های آرژانتین و بریتانیا طی سال 1982 به مدت ده هفته بر سر تصاحب جزایر مالویناس با یکدیگر به مبارزه پرداختند و در نهایت ارتش آرژانیتن در این نبرد شکست خورد و بریتانیا به سیطره خود بر مالویناس ادامه داد. بریتانیایی‌ها جزایر مالویناس را از 1833 تحت کنترل خود دارند و این جزایر را فالکلند می‌نامند.