همشهری آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر روند سهمیه‌بندی بنزین بدین شکل ادامه یابد، با مشکل کمبود بنزین مواجه خواهیم شد.

سیدعلی ادیانی‌راد در خصوص وضعیت سهمیه‌بندی بنزین، به ایسنا گفت:‌ هفته‌ گذشته آخرین وضعیت سهمیه‌بندی بنزین در کمیسیون انرژی بررسی شد، نمایندگان این دغدغه را دارند که با توجه به این‌که دولت سهمیه بنزین 6 ماه نخست سال را برای هر ماه 100 لیتر اعلام کرده است، احتمالا در چارچوب قانون بودجه 88 در نیمه دوم سال در راستای تامین بنزین مورد نیاز داخل کشور با مشکل اجرایی مواجه خواهد شد.

به گفته وی، برابر با بودجه 88 دولت مکلف است بنزین تولید داخل که میانگین آن 45 میلیون لیتر در روز است را به سهمیه بنزین در داخل کشور تخصیص دهد و مازاد نیاز مردم با وارد کردن بنزین تامین شود، علاوه بر آن دولت مکلف است قیمت تمام شده بنزین وارداتی را از مردم اخذ کند، بر همین مبنا مجلس شورای اسلامی هیچ وجهی را برای پرداخت یارانه بنزین وارداتی در اختیار دولت نخواهد گذاشت.

ادیانی‌راد در ادامه افزود: برهمین اساس سردار رویانیان رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور و شهنازی‌زاده معاون وزیر نفت به کمیسیون دعوت شدند تا پاسخگویی دغدغه‌های نمایندگان باشند و برنامه‌ها و راهکارهایی که در دست اجرا دارند را به اطلاع اعضای کمیسیون برسانند، اما از آنجا که کار جمع‌بندی نهایی دولت انجام نگرفته بود، کمیسیون مدعوین و مسوولین حاضر در جلسه به این نتیجه رسیدند که جمع‌بندی نهایی را به جلسه بعد موکول کنند تا دولتمردان با جمع‌بندی نظرات نهایی مشخص کنند که برای 6 ماه دوم چه راهکاری را پیش خواهند گرفت تا هم قانون اجرا شود و هم یارانه‌ای برای وارد کردن بنزین وارداتی از مجلس دریافت نکنند.

وی تاکید کرد:‌ اعضای کمیسیون انرژی و نمایندگان مجلس معتقدند رفتار مسؤولان باید در چارچوب قانون تعریف شود البته یکی از مباحثی که از جانب سردار رویانیان و شهنازی‌زاده مطرح کردند؛ پیش‌بینی ما این است که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که یک فوریت آن پیش از عید تصویب شد در صحن علنی مطرح و اجزای آن به تصویب برسد، به طور طبیعی با آزادسازی قیمت بنزین و حذف سهمیه مشکل حل خواهد شد اما نمایندگان معتقدند اساسا روی طرحی که هنوز شکل قانونی پیدا نکرده و جزئیات آن در صحن علنی مجلس معین خواهد شد، نباید با فرض احتمالی برنامه‌ریزی کرد چرا که منتج به نتیجه نخواهد بود.

مخبر کمیسیون انرژی مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: اعضای دولت برای حل مشکل سهمیه‌بندی بنزین به تصویب جامع و کامل هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس امیدوارند. هم اکنون در انتظار ارائه راهکار برای شش ماهه دوم و جمع‌بندی نهایی از سوی دولت به کمیسیون انرژی مجلس هستیم.