همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه 8 تیر در کنفرانس مطبوعاتی به تشریح مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های گروهی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد تشریح جزییات دستگیری کارمندان محلی سفارت انگلستان در ایران توسط وزیر اطلاعات و اظهارات وی در مورد به کارگیری نیروهای محلی بیش از اندازه اظهار داشت: وزیر اطلاعات ابعاد مختلف موضوع دستگیری کارکنان ایرانی سفارت انگلیس را اعلام کرده‌اند و باید اضافه کنم هیچ دیپلمات انگلیسی دستگیر نشده است و افرادی که دستگیر شده‌اند کارمند محلی و ایرانی هستند.

وی ادامه داد: آنچه که در این میان مهم است این است که این موضوع هیچ ارتباطی به کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ندارد و این افراد اتباع ایرانی بوده اند که وادار به اقدامات خلاف قانون شده بودند و با آنان وفق مقررات عمل می‌شود.

قشقاوی هم‌چنین از آزادی 5 تن از 9 نفر بازداشت شده خبر داد و اضافه کرد: باقی این افراد نیز در مرحله پرسش و پاسخ هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر تماس تلفنی و نامه وزیر امور خارجه انگلیس به منوچهر متکی گفت: دو روز پیش میلیبند نامه‌ای به متکی نوشته و شب گذشته(یکشنبه شب 7 تیر) نیز میلیبند با متکی تماس تلفنی داشته و تاکید کرده است که قصد انگلستان دخالت در امور ایران نیست که وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به وی اعلام کرده اگر در عمل چنین اراده‌ای باشد می‌تواند مبنا و محور مناسبی برای تنظیم مناسبات با انگلیس و باقی کشورهای غربی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تعطیلی سفارت انگلیس در تهران گفت: بسته شدن هیچ سفارت و کاهش روابط با هیچ کشوری در دستور کار ما قرار ندارد.

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد اظهارات روز گذشته(یکشنبه) سولانا مبنی بر آمادگی مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای گفت: آنچه که سولانا گفته مربوط به بیانیه گروه هشت بوده که در آن هیچ بحثی در مورد زمان بندی مذاکرات اعلام نشده و کلا موضوع جدیدی در بخش هسته‌ای برای بحث وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: رئیس جمهوری کشورمان دو روز قبل اعلام کرد که ملت ایران اهل تعامل و گفت‌وگوست؛ به شرط این که عدم مداخله توسط کشورهای دیگر را در امور داخلی خود شاهد باشند.

وی افزود: ما خواستار این هستیم که به صورت سازنده در موضوعات جهانی نظیر خلع سلاح و بحران مالی به صورت سازنده فعالیت کنیم و ایران بعد از انتخابات 88 نیز مقتدرتر و تاثیرگذارتر با تکیه بر آرای 85 درصدی وارد عرصه می شود.

به گفته قشقاوی، با توجه به این انتخابات، سیاست خارجی مقتدرتر و موثرتری را شاهد خواهیم بود و روند کلی پیش رو این است که ملت ایران اهل تعامل و گفت‌وگو و خواهان مشارکت در عرصه جهانی است.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد دلیل عدم صدور روادید برای معاون اول رئیس جمهوری و اقدامات قانونی ایران در این زمینه پرسید که وی در پاسخ گفت: طرف آمریکایی اعلام کرده که موضوع را در دست بررسی دارد؛ با توجه به تاخیرهای متعدد اجلاس و ارایه مدارک هنوز برای ما مشخص نیست که این مساله دلیل سیاسی داشته یا اداری و در این مورد نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد.

قشقاوی در مورد حضور رئیس جمهوری در اجلاس عدم تعهد در مصر نیز اظهار داشت: خود رییس جمهور در مصاحبه مطبوعاتی‌اش اعلام کرده که برنامه ای برای حضور در اجلاس شرم الشیخ ندارد.

خبرنگار دیگری در مورد ارسال پرونده هسته‌ای ایران به مجمع عمومی سازمان ملل پرسید که قشقاوی در پاسخ گفت: نظر ایتالیا این بود که در اجلاس عادی مجمع عمومی وزرای خارجه گروه هشت بحث‌های مربوط به ایران را دنبال کنند و هیچ گاه بحث ارجاع پرونده‌ هسته‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل مطرح نشده است.

یکی از خبرنگاران نیز در مورد حمله به سفارت ایران در سوئد پرسید که قشقاوی با یادآوری این نکته که اصولا استکهلم معروف به شهر ناامن برای دیپلمات‌هاست در تشریح این مساله گفت: گروهی حداکثر 100 نفره در برابر سفارت تظاهرات کرده بودند که هم از پلاکاردهای تبلیغاتی و هم از اقدامات بعدی که انجام دادند معلوم شد که عموما منافقین، گروه‌های کمونیستی و ضد انقلاب‌های سلطنت طلب بودند که خواستار تحریم انتخابات شده بودند.

وی ادامه داد: آن‌ها با اعمال خشونت و توهین به رای دهندگان خواستار عدم رای دادن آنها بودند که این مساله هیچ سنخیتی با کاندیداها و رای دهندگان ندارد.

به گفته قشقاوی، با وجود حضور کم تعداد پلیس این افراد وارد سفارت شده‌اند و خساراتی را به آن وارد کرده و حداقل سه تن از دیپلمات‌ها را مجروح کرده اند که این مساله خلاف کنوانسیون دیپلماتیک وین است.

قشقاوی دولت سوئد را مسوءل خسارات وارد شده و جبران تمام خسارات مادی و معنوی معرفی کرد و گفت: مهاجمان برای پلیس سوئد که دارای تکنولوژی بالایی است شناخته شده‌اند و ما انتظار داریم دولت سوئد مسوءلانه با این قضیه برخورد و همه خسارات وارده را جبران کند. [احضار سفیر سوئد به وزارت امورخارجه]

او با بیان این که استکهلم معروف به شهر نا امن برای دیپلمات‌هاست گفت: حمله به سفارت‌ها در این شهر سابقه دارد و همواره دیپلمات‌ها در این شهر نگران هستند که این مساله به خاطر اهمال پلیس است.

وی اضافه کرد: بارها به اروپایی‌ها و کشورهای غربی هشدار دادیم که وقتی گروهک منافقین را از لیست تروریستی خارج می کنید اقداماتی با توجه به سابقه‌اش صورت می‌دهد.

قشقاوی در خصوص سرمایه گذاری و استخراج از مخازن مشترک دولت در دریای خزر و مهمترین اقدامات دیپلماتیک در این خصوص اظهار داشت: روند اقدامات و فعالیت‌های ما در بخشی که حاکمیت ایران است به منظور بهره وری و استخراج منابع وجود دارد. ضمن این که مذاکرات ما برای رسیدن به مکانیزم های مشترک براساس احترام متقابل به منظور بهره وری مطلوب و نیز صدور منابع هیدروکربنیک در خزر وجود دارد؛ البته جزییات امر را وزارت نفت بیان می کند.

وی ادامه داد: هم چنین در خلیج فارس این روند ادامه دارد در بحث گاز اجلاس مهم صادر کنندگان گاز در قطر برگزار می‌شود که وزیر نفت در آن شرکت می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص کودتا در هندوراس با محکوم کردن این اتفاقات در این کشور اظهار داشت: هندوراس جزو کشورهای آلبا است و از کشورهای مهم آمریکای لاتین محسوب می‌شود و در کنفرانس آلبا انتخاب دکتر احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران را تبریک گفت و خواهان عدم دخالت کشورهای مختلف در امور ایران شد. ما خواهان بازگشت قانون و نظم به این کشور هستیم. [سازمان کشورهای آمریکایی کودتای هندوراس را محکوم کرد]

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که هوشیار زیباری اعلام کرده است ناآرامی‌ها در ایران به ناامنی در عراق منجر می‌شود تصریح کرد: ما روابط برادرانه‌ای با عراق داریم و مقامات این کشور از مسوءلانی هستند که انتخاب دکتر احمدی نژاد را تبریک گفته‌اند. اظهارات متفاوتی به اشکال مختلف بیان می‌شود اما معدل اظهارات مقامات عراق را منفی نمی‌دانیم.

وی هم چنین درخصوص مواضع کشورهای عربی در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران گفت: کشورهایی مثل کویت، امارات متحده عربی، قطر و غیره اظهارات مثبتی در این خصوص داشته‌اند که ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

قشقاوی ادامه داد: طبیعی است ایران به بازگشت صلح و ثبات در عراق امیدوار است و به حاکمیت ملی و استقلال مردم عراق احترام می‌گذاریم. امروز جشن و شادی در عراق برای برداشتن گام اولیه رفع اشغال از این کشور برپاست و ایران به عنوان کشور دوست هر گامی در جهت رفع اشغال و سیادت دولت عراق را مثبت می داند و خود را در جشن مردم عراق شریک می داند. این که برخی برداشت‌هایی را داشته باشند با روند کلی روابط و تعامل میان دو کشور تناقضی ندارد. روند روابط ایران و عراق براساس دوستی و برادری است.

قشقاوی در خصوص دخالت‌های صورت گرفته از سوی کشورهای گروه G8 در مسایل ایران از جمله در انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: تجربه 30 سال پس از انقلاب نشان می دهد هر چه دولت‌های غربی تصمیم به دوستی با ملت ایران بگیرند به نفع منافع قدرت‌های بزرگ از جمله G8 است. امروز خوش‌بین‌ترین تحلیلگران وقتی سیاست‌های محافظه کاران در دولت بوش را نقد می‌کنند به این مساله پی می‌برند که بسیاری از مشکلات اقتصادی در دنیا ناشی از سیاست‌های مداخله گرایانه و ماجراجویانه بوش است که آمریکا و دیگر هم پیمانانش را درگیر کرده است؛ سیاست مداران باید از این موضوع درس بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر دوستی همراه با عمل باشد ایران همواره برای برقراری روابط گسترده و عمیق آمادگی دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در دو سه ماه آینده برنامه‌ای برای دیدار ایران با کشورهای 1+5 وجود دارد یادآور شد: در بحث هسته‌ای مساله جدیدی نیست که بخواهم بیان کنم.

وی درباره کاهش روابط و بستن سفارت انگلیس در ایران تصریح کرد: ما بحث کاهش سطح روابط دیپلماتیک با هیچ کشور اروپایی از جمله انگلیس را در دستور کار نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر پادشاه عمان به ایران گفت: در این خصوص در حال مذاکره هستیم، اما زمان انجام این سفر به طور دقیق مشخص نشده است.

وی درباره‌ آزادسازی باغ قلهک نیز گفت: این یک فرآیند قضایی دارد که طبعا ارگان‌های ذیربط این مساله را در دستور کار خود دارند. الان نکته جدیدی ندارم که در این خصوص بیان کنم.

قشقاوی تصریح کرد: سیاست ایران در تعامل با کشورهای مختلف مستقل است و هیچ تغییری تحت هیچ تاثیری در سیاست ما صورت نمی‌گیرد.

وی که به موضوع تنش‌ها در روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس اشاره می کرد ادامه داد: ما براساس مستندات عمل می‌کنیم؛ دلیلی ندارد اسم کشوری بی جهت برده شود. این مستندات در جلسه‌ای که با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد ارایه شده است.ما باید براساس میزان احترام دولت‌های غربی به حاکمیت ملی ایران و عدم مداخله در امور داخلی یا به رسمیت شناختن ایران مقتدر پس از انتخابات که بر مراتب مقتدرتر و تاثیرگذارتر در عرصه بین المللی است و از مشروعیت بالایی برخوردار است عمل کنیم و همواره دوست نداریم تنش‌ها ادامه پیدا کند.

وی در خصوص عدم حضور ایران در کنفرانس رم اظهار داشت: بنا بود مقدمات کارشناسی و فنی در این اجلاس صورت گیرد و ما اعلام کردیم اگر قرار است اجلاس موثر باشد مستلزم رایزنی از نزدیک و فراهم شدن تمهیدات مقدماتی است که رایزنی‌ها و تمهیدات فراهم نشد و باعث شد تا ایران حضوری در این اجلاس نداشته باشد.