گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های کشور همواره از نظر میزان نرخ بیکاری در رتبه اولین‌ها قرار داشته است

تفاوت‌های اشتغال و بیکاری بین نواحی مختلف جغرافیایی ایران، حکایت از عدم هماهنگی در توزیع سرمایه‌گذاری‌های مختلف به‌ویژه در بخش صنعت دارد. به عبارتی توزیع مناسب سرمایه‌ها در بخش‌های مختلف کشور به معنای توزیع ثروت، اشتغال و سرمایه در میان همه آنهاست.

در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های بیشتری به استان‌های محروم اختصاص یابد توسعه و رشدیافتگی در کشور یکسان خواهد شد و آنگاه یک بخش با وجود قابلیت‌های فراوان عنوان استان محروم را یدک نخواهد کشید و توسعه در همه نقاط متوازن خواهد شد.

آخرین نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد را استاندار آن 5/17 درصد اعلام می‌کند؛ اما نماینده بویراحمد در مجلس، رقم واقعی آن را 16 درصد می‌داند.ستار هدایت‌خواه، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌افزاید: نرخ بیکاری در میان سنین 15 تا 29 سال استان نیز 23 درصد است.

این نماینده مجلس، ادامه می‌دهد: آمار فوق از متوسط نرخ بیکاری در کشور بالاتر است.
اعلام آمار متفاوت فوق، در حالی است که مرکز آمار ایران در گزارش خود اعلام کرده است که استان کهگیلویه و بویراحمد با 2/15 درصد بالاترین نرخ بیکاری را به همراه استان لرستان در اختیار دارد.

برخی از کارشناسان نیز نرخ بیکاری این استان را 21 درصد اعلام می‌کنند.قوام نوذری، استاندار این استان به همشهری می‌گوید: نرخ بیکاری این استان پیش از این 25 درصد بوده که شاهد کاهش 5 درصدی آن هستیم.

هدایت‌خواه، نماینده استان اما این رقم را نادرست خوانده و به کنترل 2 درصدی بیکاری طی سال‌های اخیر اشاره می‌کند.

جدای از تناقض آماری در مورد نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد، کاهش اشتغال در این نقطه از ایران که از نظر اقتصادی به‌عنوان ناحیه کشاورزی و دامپروری مطرح است و پس از آن صنایع استخراج نفت گچساران، معادن بوکسیت، مس، فسفات، گوگرد و غیره را در اختیار دارد، جای تامل دارد.

اشتغال و بیکاری از فاکتورهای اساسی رشد و توسعه‌یافتگی است؛ به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری میزان توسعه یافتگی را ارتقا و کاهش اشتغال و افزایش بیکاری حرکت به سمت محرومیت تلقی می‌شود.

کمبود نقدینگی و منابع بانکی، بالا بودن میزان معوقه‌ها، نبود سرمایه کافی، ناشناخته بودن استان با وجود قابلیت‌های متنوع، کمبود منابع مالی و پولی مردم و فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله دلایل توسعه نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

کارشناسان عدم سرمایه‌گذاری وزارتخانه‌های صنایع و معادن، کار و امور اجتماعی و بانک مرکزی به‌عنوان ستاد حمایتی و پشتیبانی برای تامین منابع مالی این استان را از دلایل محرومیت آن ذکر می‌کنند.

طبق اعلام اداره کار این استان در حالی از سال 84 تا 87 اعتبار 687 میلیارد ریالی تسهیلات برای بنگاه‌های زودبازده کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده بود که نزدیک به یک‌سوم آن یعنی 239 میلیارد ریال به مجریان پرداخت شده است.

هدایت‌خواه با اشاره به پتانسیل‌های موجود این استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، انرژی،گردشگری، دامداری و غیره ضرورت ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران
به منظور حضور در کهگیلویه و بویراحمد را یادآوری می‌کند.

وی با بیان این که ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها همچنان با مشکل مواجه است، حل این مشکل را راهگشای امر سرمایه‌گذاری در این استان و به تبع آن ایجاد اشتغال می‌خواند.

آمار ارائه شده از سوی وی در حالی است که نماینده مردم این استان در مجلس گله‌مند از عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی است و اعتقاد دارد این استان با بی‌مهری مسئولان و سرمایه‌گذاران روبرو است.