همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری نیا: اما اگر سری به این اپلیکشن ها بزنید و از سر فراغت گشت و گذاری در دسته بندی های آنها داشته باشید با آگهیهایی روبرو می شوید که در هیچ یک از حوزه های رسمی این نرم افزارها نمیگنجد و همگی زیر چتر آگهی های اجتماعی جمع شده اند. مثلا یکی با این تیتر آگهی زده «زرنگ بودن» بعد هم خیلی صادقانه و مخلصانه اعلام کرده: «دوستان خیلی آدم ساده و صادقی هستم و خیلی زود صمیمی میشم و اعتماد می کنم خیلی از این رفتارم آسیب دیدم چطور می تونم زرنگ باشم؟»
مشاوره پزشکی از مردم
افرادی که دست به انتشار این آگهیها میزنند هیچ محدودیت موضوعی برای آگهیهای خود قائل نمیشوند و کار به جایی رسیده است که حتی برخی افراد دارای بیماری از این فضای تبلیغاتی برای اخذ مشاورههای پزشکی از بیماران احتمالی مشابه استفاده میکنند. نمونهاش آگهی فردی که با تیتر «بیقراری مچ پاهام هنگام خواب» هر بینندهای را تحریک برای باز کردن آگهی و متن آن میکند. آگهی دهنده در توضیحات خود آورده : «دوستان ۴۹ سالمه، آقا هستم کارمند، شبها موقع خواب پاهام از زانو تا مچ سرد و بیقرار می شه اگر کسی تجربه داره و درمان کرده لطفا راهنمایی کنید ممنون از لطف همه شما عزیزان!» البته این تنها یکی از چندین و چند نمونه آگهی مشاوره پزشکی است که افراد در برخی از این نرم افزارهای تبلیغاتی منتشر کرده و منتظر جواب مخاطبانش هستند.
بیشتر بخوانید:۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند
امید مالباختهها
عدهای هم از این فضا برای پیدا کردن گمشدههایشان استفاده می کنند از درخواست کمک برای پیدا کردن کبوتر کله سبز با پرهای قیچی شده گرفته تا آگهی که در آن فردی مدعی است ۱۲۰ هزار تومان تمام دارو ندار زندگیاش را در مترو گم کرده بعد هم با ارائه مشخصات کیف پولش مردم را قسم و آیه داده است که اگر کسی پیدا کرد پولش را پس بدهد.
جالب این جاست که حتی مالباختهها هم در این برنامهها امیدوارند اموال مسروقهشان پیدا شود. پدری با درج این آگهی که «دوچرخه دزدیده شده است» اعلام کرده «دوستان دوچرخه پسرم مارک اورلودسایز ۲۶ سفید مشکی دیشب دزدیده شده وابستگی زیادی بهش داشت در صورت مشاهده خبر بدید و مژدگانی بگیرید.» او حتی در انتهای این آگهی دست به دامن آقای دزد شده و ملتمسانه گفته "کسی هم که دوچرخه رو برده به کسی نفروشه بیار خودم پول خوبی میدم چون با خرید مجدد هم پسرم حالش خوب نمیشه خواهش می کنم. "
از تنهایی نجاتم بده
از همه این آگهی ها که بگذریم برخیها هم در این سایتهای پر بازدید تبلیغاتی دنبال رهایی از تنهایی و پیدا کردن یک آدم پایه برای فعالیتهای ورزشی و گذران اوقات فراغتشان هستند. فردی در یکی از این آگهیها با تیتر " هم رزم " افراد را ترغیب به دنبال کردن آگهی خود کرده است در نگاه اول گمان می کنیم یک ورزشکار رزمی طلب حریف کرده است اما او در توضیح آگهی خود آورده است "یک شخص برای پیاده روی و ورزش پایه باشه خیلی تنهام. " یکی دیگر هم حریف کشتی طلبیده برای تمرین و گفته است:" یک نفر باشه تمرین کشتی کنیم خودم در حد مبتدی هستم. "
بیشتر بخوانید:این ماشین های بی در و پیکر کلی خاطر خواه دارند
جایی برای درد و دل
البته در کنار این آگهیهای پر ناله و فغان و طلب یک همراه پایه برای گذران ساعتهای حوصله بر تنهایی عدهای هم از این فضای مجازی که روزانه هزاران هزار مراجعه کننده بالا و پایینش میکنند استفاده کرده و از رنج هایشان برای مردم میگویند. یکی از این افراد با تیتر "من مهربان ندارم" آدم را یاد خلیل در سریال نون خ که میگفت من مادر ندارم می اندازد، او سرحرف با مخاطبانش را اینطور باز کرده و در توضیح آگهیاش نوشته است "نبودن خ مهربان در زندگی عذاب دنیاست. "
مرا به آرزویم برسان
نکته جالب و قابل توجه این آگهیها امید آگهی دهندهها برای دیده شدن آگهی و چشم انتظاری برای پاسخها است. مثلا یکی در این سایتها پرسیده "کسی هست راهنمایی کنه راجب رفع بخشودگی باید چیکار کرد؟ " عده ای هم امیدوارند صاحب اقلام و کالاهایی که پیدا کرده اند را در این سایتها پیدا کنند چه فردی که عینکی را در یکی از خیابانهای پایتخت پیدا کرده چه کسی که زنجیره طلای سنگینی را یافته است و حالا امیدوارند در این سایتها بتوانند مالکانشان را پیدا کنند.
بازار آگهیهای عجیب وغریب در اپلیکیشنهای تبلیغاتی حسابی داغ داغ است نکته جالب اینجاست که حتی عده ای بزرگترین آرزوهای زندگیشان را هم در این فضای مجازی دنبال می کنند و با طرح یک سوال انتظار دارند آینده اشان را با تمام آرزوهای بزرگ و کوچکش طی یک نظر سنجی
تعیین شود مثلا یکی گفته بود:" می خوام میلیاردر شوم و در متن آگهی آورده بود:" اگر راه فوری برای میلیاردر شدن دارید بگید و راهنمایی کنید شدیدا پول لازمم خونه و ماشین می خوام! "
یک کارفرمای دیگر هم که خود را کارخانه دار معرفی کرده بود از مردم پرسیده بود برای راه اندازی فاز دوم کارخانه اش تولید چه محصولی را پیشنهاد می دهند؟
بیشتر بخوانید:تشریفات عجیب و غریب عروسی های لاکچری | چشم و هم چشمی جیب زوجهای جوان را خالی می کند
بازاری برای نوبرانهها
در میان همه این آگهیها نوبرانههای بهار هم از فرصت استفاده کرده و با قیمتهای سرسام آورشان دنبال مشتری هستند. از آلوچه سبز کیلویی ۲۰۰ هزار تومان گرفته تا چاقاله بادام کیلویی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی خلاصه این که در این شهر فرنگهای تبلیغاتی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود از دندان ببر گرفته تا مهره مار برای رهایی از بی اقبالی.! اگر گذرتان به این آگهیها افتاد حواستان باشد که در دام برخی از کلاهبرداران و افراد سود جو نیفتید.