به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درخصوص سهم سالانه خودروهای پلاک شهرستان در انتشار آلودگی هوای شهر تهران گفت: براساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشار آلایندگی سالانه خودروهای پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلایندههای گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد میشود که این میزان نشان میدهد این خودروها سهمی معادل ۱۱ درصد از کل انتشار آلایندههای گازی و ۴ درصد در ذرات معلق شهر تهران را دارند.
او با اشاره به این موضوع که تعدد خودروهای پلاک شهرستانی براساس اطلاعات دوربینهای تردد شمار سطح شهر تهران در یک بازه زمانی یک ماهه برآورد گردیده، افزود: سهم خودروهای پلاک شهرستان (غیر تهران) در ترددهای کل خودروهای عبوری شمارش شده در بازه یک ماه در شهر تهران حدود ۲۸.۷ درصد برآورد میشود.
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به تاکید ریاست شورای شهر تهران مبنی بر نیاز اعمال ضوابط خاص برای وضعیت آلایندگی خودروها در شهر تهران و همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور جهت ارائه طریق برای الزام اخذ معاینه فنی خودروهای پایتخت در مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت: آزمونها و کنترلهای انجام شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران منطبق بر آییننامه، دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی دولت انجام میشود و به صورت مستمر صحت عملکرد مراکز معاینه فنی و انطباق سنجی رویههای آن مراکز با دستورالعملها توسط کارگروه استانی وزارت کشور، ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و سایر دستگاههای نظارتی دارای تکلیف در این ارتباط پایش و کنترل میشود.
او ادامه داد: مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای بدنه کارشناسی و قوی بوده که با استفاده از تجهیزات بروزآوری شده خدمات کیفی و قابل اعتمادی را به مشتریان ارائه میکنند.
میرزایی قمی تصریح کرد: در مراکز شهر تهران نظارت عالیه به صورت کامل و دقیق با استفاده از تجهیزات، نیروهای انسانی مجرب و دوربینهای مستقر در مراکز انجام میشود و این ستاد با توجه به تکالیف قانونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف احتمالی و ارتقاء سطح کیفی سلامت و صحت خدمات به شهروندان میکند.
سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اضافه کرد: بنا بر اظهار شهروندان و اخبار منتشر شده در شبکههای مجازی متاسفانه شاهد آن هستیم برخی از مراکز در اطراف تهران دارای دقت لازم در انجام معاینه فنی نیستند و به راحتی برای خودروهای دارای نقص فنی و ایمنی معاینه فنی صادر میکنند. بدون تردید با وضعیت موجود تدبیر راهکاری توسط مدیران شهری برای الزام استفاده از خدمات معاینه فنی شهر تهران برای خودروهایی که در پایتخت تردد میکنند میتواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
او در توضیح این مسئله که آیا خودروهای پلاک شهرستانی فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون میشوند بیان کرد: کلیه پلاکها (شخصی ـ دولتی ـ عمومی) وسایل نقلیه تهران و شهرستان توسط دوربینهای سطح شهر تهران ثبت و به سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی کشور به منظور بررسی وضعیت معاینه فنی خودرو ارسال میشود. در نهایت پس از طی فرایند مربوطه خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول توسط پلیس اعمال قانون میشوند. تاکید میشود کلیه فرایندهای مربوط به پایش معاینه فنی خودروها به صورت هوشمند در بستر IT انجام شده و اطلاعات مربوط به معاینه فنی و یا مشخصات VIN متعلق بر هر پلاک از سرورهای ملی مرکزی پلیس و وزارت کشور استعلام گرفته میشود.
میرزایی قمی در خصوص اجرای طرحهای تشویقی برای خودروهای پلاک شهرستان جهت دریافت معاینه فنی از مراکز شهر تهران افزود: امسال براساس مصوبه شورای شهر تهران برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر تهران تخفیف ۲۰ درصدی عوارض تردد در محدودههای ترافیکی شهر تهران لحاظ شده است. همچنین براساس همین مصوبه برای نخستین بار دارندگان معاینه فنی از مراکز شهر تهران نیز مشمول ۱۰ درصد تخفیف میشوند که اجرای آن مستلزم ایجاد دسترسی لازم از طریق سامانه سیمفا وزارت کشور است.