همشهری آنلاین - حوادث: طرفین معامله، وقتی مبایعهنامهای را برای ماشین یا ملک و زمین تنظیم و امضا میکنند، تاریخی را بهعنوان انتقال سند رسمی در آن درج میکنند. اگر در تاریخ تعیین شده هر یک از طرفین به دفترخانه مراجعه نکند، طرف دیگر میتواند درخواست کتبی خود را مبنی بر عدمحضور و انجام نشدن معامله به دفتر اسناد رسمی اعلام کند.
سمیرا مقدسی، وکیل دادگستری درباره فایده گرفتن گواهی عدمحضور میگوید: اگر هنگام تنظیم قرارداد روزانه مبلغی بهعنوان خسارت تأخیر در انجام تعهد مشخص شده باشد، فقط با صدور این گواهی امکان درخواست ضرر و زیان مالی از طرف مقابل وجود دارد.
خریدار برای دریافت گواهی عدمحضور به چه مدارکی احتیاج دارد ؟
۱ - قولنامه رسمی یا عادی، به شکلی که به امضای دو طرف رسیده باشد.
۲ - همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه
۳ - تهیه چک بانکی به میزان باقیمانده قیمت خرید خانه که در قولنامه ذکر شده است.
فروشنده برای دریافت گواهی عدمحضور به چه مدارکی احتیاج دارد ؟
۱ - تمام مدارکی که جهت تنظیم سند و انتقال قطعی آن ضروری است.
۲ - اصل شناسنامه و کارت ملی
۳ - سند مالکیت
۴- قولنامه رسمی یا عادی که توسط طرفین معامله امضا شده.
۵ - بنچاق
۶ - پایان کار
۷ - مفاصاحساب دارایی
۸ - مفاصاحساب نوسازی از شهرداری
زمان و مدارک لازم برای صدور گواهی عدمحضور چیست؟
برای دریافت گواهی عدمحضور فقط میتوانید در تاریخ تعیین شده مبایعهنامه به دفترخانه مقرر در آن مراجعه کنید. حتی یک روز بعد یا قبل از تاریخ موعد در مبایعهنامه منتج به صدور گواهی عدمپرداخت توسط دفترخانه نخواهد شد.نکته پایانی که خریداران خانه و آپارتمان باید به آن دقت کنند این است که در زمان تعیینشده برای انتقال سند رسمی ملک باید از چک تضمینشده یا چک بانکی یا وجه بانکی برای پرداخت باقیمانده ثمن معامله استفاده کنند. بنابراین ارائه چک شخصی بابت الباقی ثمن معامله پذیرفته نیست و سردفتر به درخواست فروشنده اقدام به صدور گواهی عدمحضور در دفترخانه میکند. پس باید چند روز قبل نسبت به آمادهکردن الباقی ثمن یا وجه معامله بهصورت نقد یا در قالب چک تضمین شده یا بانکی اقدام کنید.