به گزارش همشهری آنلاین، تولید موتور خورجینی ۴ لیتری با این حجم بالا که مناسب خودروهای شاسیبلند و آفرودی است میتواند شرکتهای خودروسازی داخلی را برای تولید این مدلها بینیاز کند.
محصولی کاملا دانشبنیان
تیم سازنده این موتور، متشکل از حدود ۴۰متخصص و عضو هیأتعلمی دانشگاههای برتر ایران و جهان هستند که حضور این افراد نشانه اهمیت بالای تولید چنین قوای محرکهای است. این تیم بیش از ۳سال پیش با طرحریزی یک برنامه عمیق در مسیر اکتساب فناوریهای یکی از شناختهشدهترین و پرکاربردترین موتورهای ۶سیلندر گام گذاشتند و در نتیجه موفق شدند این محصول باکیفیت در سطح استاندارد جهانی را منطبق با روزآمدترین طراحی، تولید و مورد آزمایش قرار دهند.
توان تولید انبوه
روحالله دهقانی، معاون علمی رئیسجمهوری در رونمایی از این دستاورد مهم دانشبنیان گفت: «قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری از خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملا راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکتهای مختلف در مسیر بومیسازی و تولید آن گام برداشتهاند». او افزود: «امروز توانمندی تولید موتور ۶سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴هزار سیسی دارای کاربریهای متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانشبنیان به اثبات رسید و امیدوارم این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکتهای دانشبنیان به راه افتاده، با قوت ادامه پیدا کند و بهزودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربریهای خاص خود نظارهگر باشیم.»
توانمندسازی خودروسازی بومی
بومیسازی محصولاتی مانند موتور ۶سیلندر خورجینی ۴لیتری، ازجمله فناوریهای راهبردی و کلیدی است که میتواند منجر به ساخت دیگر محصولات بومی شود. صنعت خودروسازی کشور نیز با تکیه بر توانمندی شرکتهای دانشبنیان میتواند با ارتقای سطح تولیدات خود، زمینهساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود. دهقانی با تأکید بر این موضوع گفت: «معاونت علمی بهعنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه را برعهده گرفته است.»
بیشتر بخوانید:
- خودروهای برقی این شرکت گوشی ساز با قیمت قبل بهروزرسانی شد
توجه به نیاز کشور
کلید پروژه ساخت موتور ۶سیلندری با توجه به نیاز کشور از سوی پژوهشکده فناوریهای راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف زده شد. طبق تخمین این شرکت دانش بنیان، نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰هزار خودرو تخمین زده شده است و با درنظر گرفتن نیاز سایر حوزهها این ظرفیت به ۳۰هزار عدد نیز میرسد. برای پیشبرد این پروژه از حدود ۱۳۰موتور بنزینی الگوبرداری شد و دستاورد ۱۳سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و درنهایت موتور مبنای ۴هزار سیسی ۶سیلندر، انتخاب و پس از چند سال تلاش، نخستین نمونه از این موتور ساخته شد.