گروه بورس: براساس مصوبه هیات پذیرش بورس اوراق بهادار، شرکت حفاری شمال به‌عنوان چهار صدوپنجاه ویکمین شرکت در بورس تهران پذیرفته شد.

به گزارش همشهری، قرار است براساس برنامه خصوصی‌سازی‌ ظرف روز‌های آینده سهام شرکت حفاری شمال، از زیرمجموعه‌های وزارت نفت، در بورس تهران عرضه شود.

برهمین اساس هیات پذیرش بورس تهران طی نشستی در روز دهم تیر ماه، شرایط واگذاری سهام این شرکت را بررسی کرد و نهایتا با عرضه سهام این شرکت در بورس تهران موافقت کرد.

هنوز تاریخ دقیق عرضه سهام این شرکت در بورس مشخص نیست اما به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ عزم خود را جزم کرده تا به برنامه خصوصی‌سازی‌ در سال جدید شتاب بیشتری بدهد.

با واگذاری سهام شرکت حفاری شمال در بورس، وزارت نفت گام جدیدی را برای عرضه سهام شرکت‌های نفتی برخواهد داشت اما برخی بر این باورند که روند واگذاری سهام شرکت‌های وزارت نفت هنوز سرعت نگرفته است.

براساس ارزیابی‌های انجام شده وزارت نفت باید تا پایان سال 93‌سهام نزدیک به 90‌شرکت را به ارزش 60‌میلیارد دلار به بخش خصوصی واگذار کند که بخشی از این سهام باید از طریق بورس تهران واگذار شود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت، واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی است که به‌دلیل پیچیدگی عرضه سهام این شرکت‌ها نشست‌های مستمری بین مسئولان این وزارتخانه و سازمان خصوصی‌سازی‌ در جریان است. در شرایط کنونی دو طرف به این توافق رسیده‌اند که سهام این شرکت‌ها را در قالب یک هلدینگ واحد و به‌صورت زنجیره‌ای از تولید واگذار کنند.

این تصمیم به‌دلیل وابستگی واحد‌های پتروشیمی در تولیدشان به یکدیگر انجام شده است چرا که تولید برخی واحد‌های پتروشیمی خوراک واحد دیگری را تشکیل می‌دهد.

برهمین اساس قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ در گام بعدی، واگذاری سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی را در بورس کلید بزند. اما شرکت هیات پذیرش اوراق بهادار در تازه‌ترین نشست خود پیش از عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی با واگذاری سهام شرکت حفاری شمال در بورس تهران موافقت کرد.

شرکت ملی نفت ایران 100 درصد مالکیت سهام شرکت حفاری شمال را از تاریخ تأسیس تاکنون در اختیار دارد.آخرین سرمایه ثبت شده این شرکت بالغ بر6/2 هزار میلیارد ریال منقسم به سهام عادی یک هزار ریالی است.

براساس پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده شرکت، سود هر سهم سال 88 مبلغ 158 ریال است و سیاست تقسیم سود شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 88 معادل 40 درصد سود خالص است.

براساس این گزارش، جمع دارایی‌های شرکت برای سال مالی 30 اسفند 87،
3، 419، 463 میلیون ریال و جمع کل بدهی‌ها 610، 513 ریال است. مهم‌ترین اهداف مصوب هیأت‌مدیره شرکت، عبارت است از تامین 4 دستگاه دکل پایه‌دار حفاری، ورود به بازارهای بین‌المللی از طریق گسترش فعالیت‌های درون مرزی و برون‌مرزی، آموزش تخصصی کارکنان و ارتقای سطح دانش آنها و ارائه کلیه سرویس‌های جانبی حفاری به کارفرمایان برای سودآوری شرکت