شهردار تهران در واکنش به اسناد منتشر شده در یک سایت فارسی زبان در مورد قرارداد شهرداری و چین، گفت: قطعا دستگاه قضایی به این موضوع می‌پردازد. آن بنده خدایی که شاید کلاه سرش گذاشته باشند، باید در دادگاه جواب بدهد. ما قطعا شکایت می‌کنیم و این بازی با منافع ملی است.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در جلسه امروز شورای شهر درباره مافیایی که مخالف قرارداد بزرگ شهرداری تهران با چین هستند، گفت: اولین سئوال در مورد سفر چین بود که دوستان بیان کردند. در این رابطه باید بگویم که این سفر جز افتخارات نظام اسلامی است،‌ بین مسئولان کشور مشهور است که چنین اتفاقی در جمهوری اسلامی تا کنون رخ نداده است. اولین‌های بسیاری رقم خورد به عنوان مثال برای اولین بار قراردادی بسته شد که انتقال تکنولوژی انجام شود، برای اولین بار بانک شهر طرف قرارداد است.

به گفته زاکانی«کاری که ما انجام دادیم این است که کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن وزارت کشور است،‌وزارت کشور برای ۲ هزار دستگاه واگن در سال ۹۶ کارفرما شد، چون ۸ شهر باید از این امکانات استفاده می‌کردند. دولت ناتوان قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند اما دولت فعلی با افتخار این قرارداد را عملیاتی کرد. این کار شدنی نبود، همه دست به دست هم دادند تا این خواسته اجرایی شود.»

شهردار تهران تأکید کرد: وزارت کشور قرارداد را طبق شکلی که در سال ۹۶ اعلام شده بود، ‌بست، بعد دوستان به چین رفتند و قرارداد را عملیاتی کردند. قرارداد چین ۵۵ درصد داخلی سازی داشت، این ۵۵ درصد شامل بدنه و وسایل جانبی بود، بعد از اینکه آقای بابازاده به چین رفت و قرارداد را عملیاتی کرد،‌ما به چین رفتیم. اولین کاری که در چین انجام دادیم این بود که مدت ۲۳ تا ۲۷ ماه در قرارداد بود به ۱۲ تا ۱۴ ماه کاهش دادیم.

ورود واگن‌های جدید در بهمن ماه سال جاری

او در رابطه با دستاورد دوم سفر چین،‌ توضیح داد: دومین خاصیت سفر این بود که توافق کردیم بوژی با اسنادی که چینی‌ها می‌دهند، داخلی سازی شود. این در واگن مترو برای اولین بار اتفاق می‌افتد که با پشتیبان خارجی چنین اقدامی انجام شود، به این ترتیب ما سود کردیم و واگن سازی ما بوژی ساز شد. میزان بوژی که باید داخلی سازی می‌شد، افزایش دادیم و به این ترتیب میلیون‌ها یورو به نفع ما شد. دی ماه بود که چینی‌ها اعلام کردند، ۵ بسته برای طرح اولیه به ما دادند و بعد از بررسی‌ها،‌پاسخ‌ها داده شده است. چینی‌ها در خردادماه قرار است که نمونه را تحویل دهند. من عرض کردم که در انتهای سال در بهمن ماه ورود واگن‌ها را خواهیم داشت. واگن ها باید ساخته بشوند و بیایند.

شهردار تأکید کرد: ساخت واگن‌های داخلی و واردات آن یک افتخار ملی است که ممکن است یکسری نخواهند ببینند. ما تا الان سکوت کردیم و اما از این به بعد اگر سیاه نمایی کنند با رقم و عدد به مردم خواهیم گفت تا مردم قضاوت کنند.

به گفته زاکانی«در سفر به چین یک روزنه‌ای در محیط کارشناسی باز شد و دو روز سفر چین، بانک شهر و آقای فروزنده به بررسی ابعاد مختلف حقوقی پرداختند،‌طرف چینی مجاب شد تا یک رویه جدید باز کند،‌ به این ترتیب بنا شد که تکنولوژی چین مبتنی بر نیاز ما مسیر جدیدی ایجاد کند.‌ ابتدا یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو تفاهم نامه تأمین مالی شد. من در سفر چین مدام در جلسه بودم و یک قدم به جای دیگر نرفتم،‌برای چینی ها هم جای تعجب داشت. در ۱۱ روز به ۱۰ شهر رفتم و یک پل معلق را دیدم،‌یعنی صبح و شب در حال فعالیت بودیم. پس از این سفر، ماحصل این شد که یک تفاهم و توافق در حوزه واگن‌ها ایجاد شد و یک تفاهم تأمین مالی داشتیم.»

از منتشر کننده اسناد نادرست در مورد قرارداد چین شکایت می‌کنیم

او در واکنش به اسناد منتشر شده در یک سایت فارسی زبان در مورد قرارداد شهرداری و چین، گفت: چون دیدم که یکی از دوستان قلم به مزد به این موضوع پرداخت، نکاتی را باید بگویم، این بحث در سطحی نیست که من در مورد آن صحبت کند. قطعا دستگاه قضایی به این موضوع می‌پردازد. آن بنده خدایی که شاید کلاه سرش گذاشته باشند، باید در دادگاه جواب بدهد. ما قطعا شکایت می‌کنیم و این بازی با منافع ملی است. حرف‌های این فرد را خواندم که قطعا غلط بود،‌یکسری حرف های سطحی مطرح کرد. قرارداد چین کاملا شفاف است، دستگاه‌های امنیتی، وزارتخانه‌های امورخارجه، کشور و ...می‌دانند که چه خبر است. بانک مرکزی در جریان است. الان هم اسناد به خانم سلیمانی و آقای تشکری ارائه شده است.

زاکانی افزود: پس از آنکه چینی‌ها به ایران آمدند،‌ اعداد پیشنهادی خود را آوردند و این اعداد به تفاهم نامه مالی ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یوروی تبدیل شد و بعد تیم تخصصی به چین رفت. یک هفته در چین ماندند، از کارخانه های چین بازدید و در نهایت مشخصات دقیق را ارائه کردند. سرانجام ما برای بستن قرارداد اولیه و تنظیم تفاهنامه اولیه به چین رفتیم. چرا یک عده ناراحت هستند که ما قرار است ماشین ارزان و با کیفیت به مردم ارائه دهیم. پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ما ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد. ما انتخاب‌ها را انجام دادیم اما طرف حساب بانک شهر است. بانک شهر با بدنه کارشناسی خود موضوع را پیگیری میکند و ۲۵۰۰ اتوبوس،‌۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی را تحویل شهرداری خواهد داد. جرم ما در مدیریت شهری این است که پایمان را در کفش عده‌ای میکنیم که علاقه ندارند کارشان در کشور به هم بخورد.