به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون که سه شنبه شب درباره قرارداد شهرداری تهران با چین در حوزه واردات واگن و اتوبوس برای حمل و نقل عمومی تهران توضیحاتی داد که مهمترین بخش های آن را در زیر میخوانید:
* ۶۶ درصد رفت و آمد تهران با حمل و نقل شخصی است و این نشان میدهد که ما در زیر ساخت شهری دچار عقب افتادگی تاریخی هستیم. ما در داخل هر ظرفیتی بود برای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی دنبال کردیم و ۳ هزار اتوبوس داخلی قرارداد بستیم از ۱۱ هزار دستگاه اتوبوسی که تهران نیاز دارد. ۳۲ ماه گذشته که به عنوان شهردار تهران معرفی شدم، ۱۸۸۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که ۸۶۰ دستگاه آن کار می کرد و بقیه خراب بود اما الان ۲۱۰۰ اتوبوس فعال داریم که در چند روز آینده به ۲۴۰۰ دستگاه می سد.
* همچنین ۷۲ هزار تاکسی در تهران داشتیم که فرسوده بود یا ۶ هزار ون داشتیم که برای ۱۵ سال پیش بود. در مترو نیز یک عقب افتادگی جدی داریم بنابراین موضوع توسعه زیرساختهای شهر از جمله مترو را مد نظر قرار دادیم.
* ما قراردادی که در حوزه خرید واگن از چین در دوره قبل بینتیجه مانده بود را زنده کردیم و خرید واگن را آغاز کردیم. در سفرمان به چین با شرکت مربوطه قرارداد را از ۲۴ ماه به ۱۲ ماه تبدیل کردیم که ۱۲ ماه به نفع ما شد. همچنین تکنولوژی بوژی که در ایران نبود را که ۸۸ میلیون دلار خریداری کرده بودند را با ۷ و نیم میلیون یورو به ما دادند و مکلف شدند که توسعه واگن سازی ما را دنبال کنند. با این قرارداد ۲۵ میلیون یورو به صرف ایران عمل کردیم.
* برای خرید ۷۹۱ واگن با چین قرارداد بستیم و نمونه آن در خرداد ماه در چین تحویل خواهد شد و اواخر سال باید قطار تحویل ایران شود. مردم بدانید اتفاق بزرگی در کشور می افتد و در شهرداری و دولت خدمات بزرگی رخ خواهد داد.
* ۱۱۳ واگن داخلی هم قرارداد بستیم که اولین رام آن در حال تست است و افتخار ماست که داخلی سازی کردیم و ۲۸۰ واگن نیز مجدد قرار داد بستیم که مجموعا ۱۱۸۴ واگن می شود. در این بین افتتاح ایستگاههای بیشتر مترو را داریم و در این حوزه فعالیتمان را متوقف نکردیم اما واگن نیز وارد می شود که مردم معطل نشوند.
* ساخت خطوط جدید به غیر از ۷ خط قدیمی فعال هستند و خط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ در حال ساخت هستند.
* چین دو ویژگی دارد که منبع مالی و تکنولوژی خوبی است و ما می خواستیم از این دو مورد استفاده کنیم. در حوزه حمل و نقل دیدیم که قیمتها ارزانتر و کیفیت بالاتر است. شما جای ما باشید چه میکنید؟ ما به چین گفتیم که باید با شهرداری تهران شریک شوید و در واردات و تکنولوژی همکاری کنید که قبول کرد. در کنار این اقدامات ۳ هزار اتوبوس از داخل خریدیم که گفتند تحویل آن تا ۳ سال آینده طول می کشد.
* ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با ۲۷۳ هزار یورو قرارداد بستیم و پیش پرداخت دادیم که ۱۰۰ دستگاه امسال و ۴۰۰ دستگاه سال آینده به ما تحویل میدهند. ۲ هزار دستگاه دیزل هم از داخل خریداری کرده بودم که عمده هزینه را پرداخت کردیم که آنها هم در حال تحویل هستند. ۵۰۰ دستگاه برقی داخلی نیز ۱۰۰ دستگاه آن امسال و ۴۰۰ دستگاه سال آینده وارد مدار حمل و نقل عمومی شهر می شود.
* وقتی به چین برای شرکت در اجلاس رفتیم، دیدیم قیمتها بسیار متفاوت است و ماشین های با کیفیت ارزان تر هستند. بنابراین وقتی برگشتیم اعلام کردیم با قیمت قبلی نمیخریم و باید با قیمت واقعی اتوبوس به ما تحویل دهند. آنها هم این مورد را پذیرفتند اما سرعت تحویلشان پایین است، به هر حال علت خرید اتوبوس از چین این است که ما نمیتوانستیم نیاز مردم کشور را گروگان بگیریم و بگوییم حتما باید از داخل تهیه کنیم. این مردم ساعتها در صف اتوبوس و مترو معطل میشوند.
* ما خودروهایی را از خارج خریدیم که کیفیت عالی داشته باشند. نکته مهم دیگر این بود که اتوبوسهای داخلی ما نیز ۴۴ هزار یورو زیر قیمت تهیه شد. در همان رفتن و آمدن ما در ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، از ۳۱۶ هزار یورو، قیمت را به ۲۷۳ هزار یورو کاهش دادیم و این سود را برای شهرداری تهران و مردم تهران نگه داشتیم.
* در خرید خارجی، گام اول ما کسب رضایت آنها برای تامین مالی بود. آنها پذیرفتند که برای ما یوزانس سه ساله با قیمت بسیار خوب انجام دهند. اولین بار بود که چینیها با ایرانی تفاهم یوزانس میکردند. یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو یوزانس برای اتوبوس، ون و تاکسی برقی تامین کردند. چین حاضر شد با عددی کمتر از توافق با دولتها با شهرداری تهران یوزانس کند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این اتفاق برای اولین بار صورت گرفت. در داخل کشور ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات میپردازیم.
* بانک شهر بانک عامل ما در قرارداد با چین است. بعد از این گروه چینی به ایران آمد. به آنها گفتیم قیمت بیاورند. بر اساس قیمت آنها، میزان یوزانس به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو افزایش یافت. پس از آن تیم کارشناسی برای بررسی و انتخاب بهترین خودروها به چین رفت. پس از آن ما بر اساس نتایج مطالعات تیم کارشناسی به چین رفتیم، آنجا کارخانههای مختلف محصولات خود را آوردند، وارد رقابت شدند و در این رقابت بهترین محصولات با بهترین قیمتها انتخاب شد.
* شرکت ساختمانی که عنوان شده نیز تامین کننده مالی ماست و یوزانس ۳ ساله برای ما میگیرند که همه آن برای مردم ما شیرینی است. آنها ۲۵۰۰ اتوبوس و ۱۰ هزار ون باید تا پایان سال به ما تحویل دهند. ما به ازای ۲۵ سال قبل در سه تا چهار سال آینده، واگن وارد کشور خواهیم کرد. اورهال واگنها نیز قابل مقایسه با گذشته نیست. این را هم تاکید کنم که تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد.
* ما قرارداد را به آقای چمران، به آقای تشکری و خانم سلیمانی در شورای شهر تهران تحویل دادیم که البته آقای تشکری در صحن شورا گفتند که تحویل نگرفتند و در تماسی که با ایشان گرفته شد، گفتند که شاید به دستشان رسیده و یادشان نبوده است و سند آن موجود است. قرارداد را به وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دادیم. ما به ازای آن را دولت به ما می دهد. امکان ندارد این قرارداد منتشر شود و به صلاح کشور نیست. همه بخشها در جریان قرارداد هستند.
* قرارداد آن چیزی نیست که بتوان آن را جار زد. ایران هزار و یک دشمن دارد. یک عده نمیخواهند اتفاقی بیفتد. مردم بدانند این افتخار برای این دولت و شهرداری است که دست به دست هم دادند تا گره از مشکلات مردم باز کنند.
*عده ای همت کردند که اجازه ندهند، کار انجام شود، این کارها بر ضد امنیت کشور است و می خواهند این قرارداد را منحل کنند اما خوشبختانه نمی توانند. این را به مردم نوید می دهیم.