همشهری آنلاین: پرو اولین دو مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرد و تلفات ناشی از بیماری در اوروگوئه و پاراگوئه افزایش یافت.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه اعلام تلفات تازه ناشی از آنفلوآنزای خوکی در آمریکای جنوبی در حالی انجام می‌شود که این منطقه با اوج‌گیری تعداد مبتلایان به این بیماری مواجه شده و اقدامات جهات محدود کردن انتشار بیماری تشدید شده است.

قاره آمریکا که اولین بار ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) در آن در انتهای ماه آوریل در مکزیک ظهور پیدا کرد،‌ بیش از سایر مناطق جهان از شیوع بیماری آسیب دیده است.

 این ویروس که ماه قبل همه‌گیری جهانی آن بوسیله سازمان جهانی بهداشت اعلام شد،  بر اساس آخرین ارقام این سازمان 89921 نفر را 125 کشور مبتلا کرده است و باعث مرگ 382 نفر شده است.

 اما نگرانی در روزهای اخیر در مورد شیوع بیماری در آمریکای جنوبی، به دنبال تخمین وزارت بهداشت آرژانتین در مورد ابتلای حدود 100000 نفر در این کشور به آنفلوآنزای خوکی از ماه مه تا به حال، بالا گرفته است.

 بنابر اعلام وزارت بهداشت آرژانتین تا به حال 55 نفر در این کشور به علت آنفلوآنزای خوکی درگذشته‌اند،‌ اما به گفته این وزرات 95 درصد افرادی که دچار این ویروس‌ شده‌اند، بهبود پیدا کرده‌اند.

در همین حال وزیر بهداشت پرو،‌ اسکار آگارته، گفت یک زن 38 ساله روز جمعه پس از پذیرش در بیمارستانی در لیما به علت ذات‌الریه در 29 ژوئن درگذشته و آزمایش‌ها ثابت کرد که او به ویروس H1N1 مبتلا بوده است.

 آگارته گفت:‌ "او درمان‌های استاندارد ضدویروسی را دریافت کرده بود،‌ اما متاسفانه درگذشت."

دومین مورد مرگ در پرو در یک دختر 4 ساله مبتلا به سندروم داون رخ داد که به علت مشکلات شدید تنفسی در بیمارستان بستری شد. او در 28 ژوئن درگذشت، اما نتایج آزمایشگاهی تنها اخیرا تایید شد.

پرو تا به حال  ابتلای بیش از 810 نفر به عفونت به ویروس آنفلوآنزای آ را گزارش کرده و هفتمین کشوری در آمریکای جنوبی است که مرگ ناشی از این ویروس را اعلام می کند.

 آمریکای جنوبی، که در حال حاضر در میانه فصل زمستان است، به طور دقیق تحت نظارت کارشناسان بهداشتی است،‌ چرا که وضعیت در این منطقه می‌تواند بیانگر وقایعی باشد که با شروع زمستان در نیمکره شمالی، در آمریکای شمالی، اروپا و بیشتر آسیا رخ می دهد.

همه 13 کشور امریکای جنوبی به جز گویان و گینه فرانسه موارد آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرده‌اند.

 در همین حال تعداد موارد مرگ ناشی از بیماری در اروروگوئه به چهار نفر افزایش یافت، و وزیر بهداشت اوروگوئه، ماریا خولیا مونوز هشدار داد که "ممکن است هزاران مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی" در این کشور کوچک که در میان آرژانتین و برزیل قرار دارد، رخ داده باشد.
 در حال حاضر 163 نفر به علت آنفلوآنزای خوکی در اورگوئه بستری شده‌اند و در 68 نفر آنها تشخیص بیماری ثابت شده است.

 به گفته مونوز این ویروس اکنون در این کشور بومی شده است،‌ بیش از 50 درصد موارد آنفلوآنزای فصلی در این کشور شامل می‌شود.

در همین حال وزارت بهداشت پاراگوئه روز یکشنبه اعلام کرد یک دختر 8 ساله مبتلا به ذات‌الریه به دومین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی بدل شده است.

 وزیر بهداشت بولیوی، رامیرو تاپیا، نیز یکشنبه اعلام کرد این کشور  در حال بررسی بستن موقتی مرز 773 کیلومتری خود را با آرژانتین است، تا مانع گسترش بیماری به این کشور شود.

 بولیوی تا روز یکشنبه 383 مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرده است که 74 مورد بیشتر از روز قبل از آن است.