به گزارش همشهری آنلاین، سامانه «نظر» آذرماه ۱۴۰۲با هدف رصد تخلفات در نانواییها راهاندازی شد. در این سامانه، مردم میتوانند تجربه خرید و میزان رضایت خود را از عملکرد نانواییها و کیفیت نان با دیگران به اشتراک بگذارند. نحوه استفاده از سامانه نظر به این صورت است که مردم پس از هر بار خرید نان، میتوانند نظرات و شکایات خود را درباره کیفیت و همچنین قیمت نان در سامانه، ثبت کنند. به عبارت دقیقتر، در سامانه نظر، مردم میتوانند بلافاصله پس از ثبت تراکنش خرید روی کارتخوان هوشمند نانوایی، رسید الکترونیکی خرید خود را با یکسری اطلاعات بیشتر در سامانه مشاهده کنند و تجربه خرید خود و نقاط قوت و ضعف نانوایی را با چند ستاره به ثبت برسانند.
مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور در مورد قابلیتهای جدید سامانه نظر توضیح میدهد: با توجه به اینکه خیرات نان از سنتهای خوب رایج در کشور است، به درخواست کمیته امداد امام خمینی(ره) قابلیتی در سامانه نظر افزوده شد؛ به این شکل که در سامانه نظر، افراد بدون اینکه به حضور فیزیکی در محل نانوایی نیاز پیدا کنند میتوانند صرفا با مراجعه به آدرس سامانه نظر روی گزینه خیرات و نذورات کلیک کنند و به این ترتیب، یک نانوایی را در هر نقطهای از کشور بهعنوان محل مصرف خیرات خود تعیین و نذر خود را ادا کنند.
برای خیرات نان نقشه نکشید
در سامانه نظر، خیرات عام، مدلی است که در آن برای فرد خیر تفاوتی ندارد که چه افرادی از منابع خیرات استفاده میکنند. بر این اساس، فرد خیر، نانوایی مدنظر خود را انتخاب کرده، مبلغ خیرات و زمان شروع آن را مشخص میکند. به این ترتیب، در روز و ساعتی که فرد خیر مشخص کرده است، قیمت نان در نانوایی مذکور برای مردمی که در حال خرید نان هستند، با اعمال تخفیف روی کارتخوانهای هوشمند با تخفیف خواهد بود. این تخفیف تا وقتی که مبلغ خیرات به اتمام برسد، برای خریداران نان اعمال میشود.
برای خیرات نان نقشه بکشید
در سامانه نظر، امکان خیرات نان به مناطق و شهرهای مختلف کشور وجود دارد؛ یعنی فرد خیر میتواند در خانه با ورود به برنامه نظر از روی نقشه، تمام نانواییهای کشور را مشاهده کند و برای مثال، از تهران یک نانوایی را در روستاهای مرزی استان سیستان و بلوچستان انتخاب و تعیین کند که نان در آن روستا خیرات شود. علاوه بر این موارد، در سامانه نظر میتوان تعیین کرد مبلغ مدنظر برای خیرات نان در چه تاریخی و در چه بازه زمانی حتی قبل از ظهر یا بعد از ظهر در نانوایی مدنظر خیرات شود.
برای خیرات، جامعه هدف تعیین کنید
در سامانه نظر، فرد خیر با انتخاب گزینهای به نام خیرات خاص، کار توزیع خیرات نان را به نهادهای حمایتی واگذار میکند. در این مدل، فرد خیر تصمیم میگیرد نان فقط بین نیازمندان توزیع شود. به این صورت که وقتی فرد نیازمند که تحت پوشش نهادهای حمایتی است، برای خرید نان اقدام میکند، بعد از خرید نان به محض کشیدن کارت بانکی (کارت بانکی سرپرست خانوار که در نهادهای حمایتی ثبت شده است) مبلغ خیرات در تراکنش او لحاظ میشود.
بیشتر بخوانید:
نحوه ورود و استفاده از برنامه نظر
سامانه نظر، هم قابل نصب روی موبایل است و هم برای آن دسته از موبایلهایی که نمیتوانند برخی از برنامهها را نصب کنند از طریق برنامه تحت وب در دسترس است. برای ورود به سامانه نظر باید ابتدا نشانی nazar.ir را در مرورگر خود وارد کنید.
پس از آن در قسمت ورود به برنامه، با نوشتن اطلاعاتی مانند شماره تلفن همراه و کد ملی میتوان بعد از دریافت رمز یکبار مصرف و ورود آن، وارد برنامه شد. بعد از ورود به برنامه، افراد برای مشاهده رسیدهای الکترونیکی خرید خود باید کارتهای بانکی را که تا الان تجربه خرید نان با آن را داشتهاند از قسمت «کارتهای من» ثبت کنند.
به این ترتیب، پروفایل فرد روی سامانه نظر تکمیل خواهد شد؛ سپس فرد بلافاصله بعد از هر بار خرید نان، میتواند با ورود به سامانه نظر، ضمن مشاهده رسید الکترونیکی خرید خود، نقاط ضعف نانوایی اعم از عدمرعایت نرخ مصوب، عدمرعایت وزن چانه، عدمرعایت بهداشت، عدمرعایت نوبت و ... یا نقاط قوتی مانند رعایت قیمت مصوب، رعایت وزن چانه و ... را روی سامانه ثبت کند.
نظر شما مهم است
محمدرسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان کشور با بیان اینکه در بحث نان، کمفروشی و گرانفروشی پدیدههایی کیفی هستند که از طریق سامانه هوشمندسازی یارانه نان، قابلیت اندازهگیری ندارند، میگوید: بر همین اساس، ما بر آن شدیم که از ظرفیت مردم برای سنجش این پدیدهها استفاده کنیم. در واقع، از آنجا که مردم بهعنوان خریدار نان در زمان مراجعه برای خرید، با این پدیدههای کیفی مواجه هستند و این موارد را احساس میکنند، به همین دلیل نظر آنها قابل اتکاست.
نظافتی در مورد نحوه اثرگذاری نظرات مردم بر کاهش تخلفات میافزاید: بعد از ثبت نظرات مردم در سامانه نظر، دادهها به صورت هوشمند، تحلیل و بررسی و رفتار هر نانوا در سامانه هوشمند مقایسه میشود و این موضوع در میزان تخصیص آرد یارانهای به نانوا و همچنین، تخصیص کمکهزینه و منافع دیگر به نانوا تأثیرگذار خواهد بود؛ بدین صورت نانوایان انگیزه پیدا میکنند که تخلفاتی مانند کمفروشی، گرانفروشی، کیفیت بد نان و... را متوقف کنند.