خانه های خلاق و نوآوری مکان هایی هستند که فضایی برای کار، مشارکت و بهره وری را فراهم می آورند و فرصتی را در اختیارعلاقه مندان قرار می دهند که مشاغل خرد برای دسترسی به منابع مهمی مانند ابزارها، خدمات تخصصی یا الهام از یکدیگر برای کمک به توسعه پروژه‌ها و مشاغل مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: خانه‌های خلاق و نوآوری اجتماعی با هدف اجرا و حمایت از طرح و ایده هایی ایجاد شده اند و قابلیت ارائه خدمت به افراد و بالاخص قشر آسیب پذیر جامعه را دارند. با توجه به شرایط شهر زاهدان و وجود مناطق حاشیه نشین، خانه خلاق سیستان و بلوچستان می‌تواند برنامه های خاصی را در این زمینه اجرا کند.

در همین خصوص مهدی سن سبلی ، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان به سوالات ما در مورد چگونگی انجام فعالیت خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان پاسخ داده است.

مهدی سن سبلی ، مدیر مرکز نوآوری صنایع خلاق پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان


ابتدا درباره خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان توضیحاتی بفرمایید؟

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان از سال ۱۴۰۱ با هدف شناسایی و جذب ایده های نوآورانه، خلاقانه و فن آوری حوزه نوآوری و فن آوری اجتماعی و برای کمک به رفع چالش های این حوزه و همچنین ارتقای کیفیت زندگی افراد فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی این مرکز نیز استقرار نظام نوآوری با تقویت بنیان‌های نوآوری اجتماعی در برنامه‌ها و اقدامات خود به شمار می رود.

بیشتر بخوانیم:

این خانه خلاق در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلفی مانند صنایع خلاق، آموزش و اشتغال، گردشگری و میراث فرهنگی، صوتی و تصویری، توسعه کسب‌وکار نوپای خلاق، مسائل اجتماعی، محیط زیست، مهارت‌یابی و اشتغال اقشار کم درآمد و ساکنان مناطق محروم، مسائل معلولان و کم‌توانان، مسائل زنان و کودکان آسیب‌پذیر، سبک زندگی، خانواده و جامعه فعالیت می‌کند.

خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان با چه اهدافی تاسیس شده است؟

از جمله اهداف خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان سامان دهی و توسعه زیست بوم و اکوسیستم در حوزه نوآوری و شتاب دهی در حوزه های تخصصی و حمایت از تیم ها و استارت آپ های این حوزه است.

همچنین افزایش انگیزه و مشارکت افراد ایده پرداز و فرصت سازی در خصوص رشد اقتصادی و فرهنگی منطقه و ایجاد بستری برای هم افزایی، تبادل نظر و تجربیات، همکاری و مشارکت بین تیم ها و شرکت ها از دیگر اهداف این مجموعه به حساب می آید.

همکاری سازمان های دیگر با خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان به چه صورتی است؟

همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به توسعه کارهای خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان کمک کند. به طور مثال در مورد چنین فعالیت هایی می توان به این موارد اشاره کرد :

- تبادل اطلاعات و تجربیات: همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به تبادل اطلاعات و تجربیات مفید منجر شود. این تبادل می‌تواند به بهبود روش‌ها، فرآیندها و راه‌حل‌ها در حوزه‌های مختلف کمک کند.

- توسعه پروژه‌های مشترک: با همکاری در پروژه‌های مشترک، می‌توان به توسعه کارهای نوآوری و خلاقیت در حوزه‌های مشترک پرداخته و به دستاوردهای مشترک دست یافت.

- تبیین اهداف مشترک: قبل از همکاری، مهم است اهداف مشترک تبیین شود که آیا هدف اصلی توسعه کسب‌وکارهای اجتماعی است یا بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی بیشتر مد نظر قرار دارد.

-تشکیل تیم‌های مشترک: با تشکیل تیم‌های مشترک می‌توان به توسعه پروژه‌ها و همچنین اجرای اقدامات مشترک پرداخت و در نتیجه به نتایج بهتری نیز دست یافت.

- استفاده از منابع مشترک: همکاری با سازمان‌های دیگر می‌تواند به بهره‌برداری از منابع مشترک مانند تجهیزات، تخصص‌ها و تجربیات کمک کند.

با توجه به اهمیت همکاری با سازمان‌های دیگر، خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان می‌تواند با ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی و تبادل اطلاعات با دیگر نهادها، به توسعه کارهای نوآوری و خلاقیت در جامعه کمک کند.

چه استارتاپ هایی با شما کار می کنند و به طور کلی در استان سیستان و بلوچستان چند استارتاپ و شرکت فعال وجود دارند؟

خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان در فضای پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است. با توجه به نوپا بودن این مرکز، در حال حاضر ۸ کسب و کار در حوزه های تخصصی در این مرکز مستقر هستند و همچنین با استقرار بیش از ۲۹۰ شرکت دانش بنیان، فن آور و خلاق و با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در منطقه در پارک علم و فن آوری استان به کار خود می پردازند.

برنامه های توسعه ای خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان برای آینده چیست؟

با توجه به چالش های اجتماعی منطقه، برگزاری متعدد بوت کمپ ها و رویدادهای خلاقانه و نوآورانه برای حل مسائل و آسیب های اجتماعی منطقه در حوزه های تخصصی برای گروه های هدف و جذب ایده های کاربردی و اثربخش به عنوان یکی از فعالیت های این مرکز برنامه ریزی شده است.

خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان چه چالش ها و مشکلاتی دارد؟

فقدان استارت آپ ها و شرکت های تخصصی و پیشرفته حوزه نوآوری و فن آوری اجتماعی و نبود توسعه زیست بوم نوآوری اجتماعی در منطقه یکی از مهم ترین چالش های پیش روی خانه خلاق و نوآوری اجتماعی سیستان و بلوچستان به شمار می رود. از طرف دیگر، سرمایه گذاری نداشتن در حوزه صنایع خلاق و نوآوری اجتماعی نیز امری حیاتی برای رشد این زیست بوم در منطقه است.