توقف تولید خودرو پژوپارس باتوجه به زیاندهی شرکت به دلیل قیمت پایین و از طرفی عدم رعایت الزامات استاندارهای ۸۵ گانه از دی سال ۱۴۰۲ مطرح شد.
اسفند سال گذشته بود که مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشینآلات سازمان ملی استاندارد پیرو نامه ارسالی مدیرعامل ایرانخودرو به سازمان استاندارد مبنی بر درخواست تمدید مجوز تولید خودرو پژو پارس، اعلام کرد نتایج گزارشهای کیفی منتشر شده نشان میدهد خودرو پژو پارس کیفیت لازم برای ادامه تولید را ندارد.
مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشینآلات سازمان ملی استاندارد همچنین گفته است نتایج گزارشهای کیفی منتشر شده توسط وزارت صمت بیانگر کیفیت بسیار پایین محصولات پرتیراژ آن شرکت بوده است.
همچنین عدم انطباقهای متعدد که منجر به تشکیل بیشترین تعداد کمیسیون ماده ۴۲ در حوزه خودرویی این سازمان شد نشانگر عدم اهتمام جدی آن مجموعه به ارتقا ایمنی و رعایت موازین استانداردها است.
در هر صورت علیرغم تذکرات قانونی قبلی و تعهدات شرکت ایرانخودرو در مورد لزوم اطمینان از رعایت استانداردها و اخذ تاییدیه سازمان استاندارد برای پیشفروش و فروش خودروها در سامانههای مربوطه مشخص شد که ایرانخودرو قبل از حصول اطمینان کامل از این موارد نسبت به پیشفروش گسترده برخی از خودروها اقدام کرده است.
همچنین به گفته اسلامپناه رئیس سازمان ملی استاندارد، از سال ۱۴۰۱ در قالب اعلامهای رسمی به ایرانخودرو گفته شد که خودرو پژوپارس نمیتواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیاندیشد.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است بهجای بررسی این موضوع فروش خودرو پژوپارس در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و خودرویی که میدانستند، نمیتوانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند.
گروه صنعتی ایرانخودرو تنها تا نیمه اسفند سال ۱۴۰۲ برای خودرو پژو پارس مجوز تولید داشت و بعد از آن باید براساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به پیشفروش خودروهای خود میکرد.
با این وجود یک فایل صوتی در فضای مجازی منتشر شد که صحبتهای مطرحشده در این فایل تامل برانگیز است.
در این فایل صوتی علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو خطاب به نماینده بابل و عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که آقای کریمی، من مدیون شما هستم و خودم را مطیع محض شما میدانم.
مدیرعامل ایرانخودرو میگوید طبق اعلام سازمان استاندارد، پژو پارسی که در بابل تولید میشود تا ۳۱ تیر قابل شمارهگذاری است.
عظیمی در بخش دیگری از صحبتها گفته است: شهرستان بابل باید به قطب دوم تولید سورن تبدیل شود و حتما میشود و اقدامات اولیه آن صورت گرفته است، اما ما باید تا دی پژو پارس تولید کنیم؛ خواهش میکنم به این برادرانی که چهار تا کتاب قانون مقابل خود گذاشتهاند، بگویید که قانون اساسی میگوید باید کالای ارزان قیمت تحویل مردم بدهید. این قانون نیست؟ اما سخن استاندارد قانون است؟
در بخشی دیگری از این صحبتها آمده است که اگر پژوپارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!