گروه بورس: بررسی معاملات بورس تهران در نیمه اول ماه جاری نشان می‌دهد ارزش معاملات بازار سهام، نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه ارزش معاملات بورس تهران در تیر ماه هر سال به‌دلیل نزدیک شدن به فصل مجامع رشد می‌کرد اما آخرین بررسی‌ها  از وضعیت معاملات بورس تهران در نیمه اول این ماه در سال‌جاری نشان می‌دهد، حجم و ارزش داد و ستد‌های سهامداران نسبت به سال گذشته با کاهش زیادی مواجه بوده است.

این موضوع باعث شده، گردش معاملات بازار سهام نیز که از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه یافتگی بورس‌ها تلقی می‌شود با نزول مواجه شود؛ چرا که میزان داد و ستد‌های سهامداران در مقایسه با ارزش کلی بازار بسیار ناچیز است.

ارزش روزانه معاملات بورس تهران در سال‌جاری به‌طور میانگین بین 8‌تا‌12‌میلیارد تومان محاسبه شده است. این در حالی است که حجم داد و ستد‌های روزانه بورس در سال گذشته بین 50‌تا‌100‌میلیارد تومان در نماگر‌های بورس به ثبت رسیده است و این موضوع نشان از کاهش داد و ستد‌های بورس تهران دارد.

هنوز برآورد دقیقی از دلایل کاهش ارزش معاملات بورس تهران در فصل مجامع انجام نشده اما برخی کارشناسان بر این اعتقادند که بازار سهام دچار نوعی ابهام و خلأ تصمیم‌گیری شده است.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در 15‌روز نخست تیر ماه امسال سهامداران بورس تهران اقدام به خرید 830 میلیون و 504 هزار سهم به ارزش 5/1هزار میلیارد ریال کرده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش زیادی نشان می‌دهد. از میان این شرکت‌ها قیمت سهام 109‌شرکت افزایش یافته است و قیمت سهام 72‌شرکت با کاهش مواجه بوده ضمن اینکه قیمت سهام 52 شرکت نیز بدون تغییر باقی مانده است.

اما بررسی‌ها از وضعیت معاملات بورس تهران در نیمه اول تیر ماه سال گذشته نشان می‌دهد سهامداران در سال گذشته اقدام به خرید 2 میلیاردو 796 میلیون برگه سهم به ارزش 6/12 هزار میلیارد ریال کرده بودند که این آمار در مقایسه با سال‌جاری حکایت از کاهش 60درصدی حجم داد و ستد‌ها دارد.

تغییر رویکرد

همچنین بررسی معاملات بورس تهران در نیمه اول تیر ماه امسال نشان می‌دهد تمایل سهامداران در این مدت برای خرید سهام شرکت‌های کوچک بیش از پیش افزایش یافته، به‌طوری که شرکت‌های کوچک، رتبه‌های اول تا دهم سودآورترین سهام بورس را از آن خود کرده‌اند و در این میان نام هیچ شرکت بزرگی در رتبه‌های نخست بورس به چشم نمی‌خورد این در حالی است که در تیر ماه سال گذشته شرکت‌های بزرگی نظیر کشتیرانی، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، چادرملو، گل گهر و غیره جزء سودآور‌ترین سهام بورس تهران محسوب می‌شدند.

از زمان اعمال قوانینی نظیر حجم مبنا و دامنه نوسان تمایل برخی سهامداران برای خرید سهام شرکت‌های کوچک بازار افزایش یافته اما بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد این تمایل در طول هفته‌های گذشته بیشتر شده است.

آخرین بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد قیمت سهام 10 شرکت کوچک بازار در نیمه نخست تیر ماه امسال بین 12 تا 26 درصد رشد کرده است.

در این میان شرکت آبگینه با 26 درصد افزایش قیمت در مکان نخست جدول معاملات قرار گرفته است. سهامداران بورس تهران در طول 15‌روز گذشته بیش از 2/6میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده‌اند.

پس از شرکت آبگینه، شرکت‌های فراورده‌های نسوز آذر و بیسکویت گرجی به‌ترتیب با 23 و 20 درصد رشد قیمت در مکان‌های بعدی جدول جای گرفته‌اند. فعالان بازار سهام در طول این مدت 2 میلیون سهم شرکت فراورده‌های نسوز و 400 هزار سهم بیسکویت گرجی را داد و ستد کرده‌اند.

همچنین شرکت‌های سیمان درود، کارخانجات مخابراتی ایران، فارسیت اهواز، شیشه و گاز و ایرانیت هر کدام به‌ترتیب با 18-16-15-15و 14‌درصد افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  از دیگر شرکت‌هایی که در طول این مدت توانسته‌اند سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کنند می‌توان به شرکت‌های نگین طبس، خوراک دام پارس، صنعتی آما و دارویی لقمان اشاره کرد.