اهالی سیستان و بلوچستان این روزها کنار کوه ‌خواجه می‌روند و با هامونی که رنگی از زندگی گرفته، عکس یادگاری می‌گیرند.

به گزارش همشهری آنلاین، در طول ۱۵سال گذشته خشکسالی و اختصاص نیافتن حقابه هیرمند از سوی افغانستان، هامون را به یک کویر بی‌آب تبدیل کرده بود، اهالی به یاد دارند که فقط یک‌بار و حدود ۵سال پیش نیمه‌آبی به این تالاب در جنوب شرقی ایران بازگشت. حالا بعد از ۵سال دوباره جانی، هرچند اندک به هامون بازگشته و شور و حال دیگری در میان اهالی ایجاد کرده است.

ردی از زندگی

محمد نامجو، اهل روستای «توتی» در همسایگی هامون: تالاب که پرآب بود، آب تا ۱۰۰متری ما هم می‌رسید، حالا اما ۱۵سالی می‌شود که فقط ۲بار آب به تالاب رسیده؛ یک‌بار ۵سال پیش و یک‌بار هم حالا. این آبی که آمده گرچه زیاد نیست، اما همین هم از هیچی بهتر است. در این چند سال که آب نبود، مردم از خانه بیرون نمی‌آمدند، نه کار بود و نه کشت و نه زندگی. حالا اما انگار رنگی از زندگی به اینجا بازگشته است.

گردشگری در کنار کوه‌ خواجه

محمد خطیبی، اهل روستای «هامون کنار» در همسایگی هامون: روستای ما ۵۰-۴۰ متر با هامون فاصله دارد. این آبی که به هامون آمده کل تالاب را پر نکرده است، بلکه از کانال‌های تعبیه شده به سمت چاه نیمه‌ها می‌رود و یک بخشی از آن هم در کنار کوه ‌خواجه جمع شده که مردم برای تفریح و قایق‌سواری به آنجا می‌روند. ما هم راضی نیستیم آب به جای چاه‌نیمه‌ها به تالاب بیاید، زیرا اولویت آب آشامیدنی است.

تصاویر ماهواره‌ای و آبگیری هامون

فرشید عابدی، خبرنگار محلی: بخش‌هایی از آب تالاب هامون سابوری احیا شده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حدود ۳۵هزار هکتاری از اراضی هامون در افغانستان و حدود ۲۵هزار هکتار در ایران آبگیری شده است. این آبگیری بعد از ۵-۴ سال قطعا خوب است، اما از آنجا که بخش‌های زیادی از تالاب هامون ازجمله نقاط بحرانی گردوغبار که آبگیری نشده و در مسیر کریدور بادهای ۱۲۰روزه است، اگر در این محدوده پخش آب انجام شود می‌تواند تا حدی از آسیب‌های گردوغبار بر زندگی مردم کاهش دهد.

آب روانه نیزارها شود

علی غفاری‌مقدم، از اهالی نیمروز: این آبی که حالا در اطراف کوه ‌خواجه جمع شده، فقط مدت اندکی موجب خوشحالی مردم می‌شود، اما کاش آن را به سمت نیزارهای هامون هدایت می‌کردند. اندازه ۵سانتی‌متر هم که آب روی نیزارها بیاید سبز می‌شوند، زندگی و معیشت ساکنان به جریان می‌افتد و جلوی گردوغبار هم گرفته می‌شود.

برای دیدن تصایر خوشحالی مردم در کنار هامون اینجا کلیک کنید:
در کنار هامون


برای تماشای فیلم خوشحالی مردم در کنار هامون اینجا کلیک کنید:
خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر