همشهری_ مهدی اسماعیل پور: پس ازآغازعملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو تهران در شهریور ماه سال گذشته در محدوده دریاچه چیتگر و منطقه ۲۲ تهران، پنج شنبه هفدهم اسفند ۱۴۰۲ نیز شاهد کلنگ زنی پروژه خط خط ۸ مترو تهران در منطقه ۱۵ و محله مسعودیه بودیم. اکنون طبق وعده شهردار تهران در قالب صد و بیست و یکمین پویش امید و افتخار، نوبت به آغاز عملیات اجرایی خط ۹ مترو در بهار ۱۴۰۳ رسیده است تا سومین خط از خطوط چهارگانه مترو پایتخت نیز رسما شروع به کار کند. به این ترتیب عملیات اجرایی سومین خط جدید مترو تهران ظهر امروز با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در محله کوهک منطقه ۲۲ و ایستگاه چیتگر، ظهر امروز کلنگ زنی خواهد شد. خطی که به گفته علیرضا زاکانی، به شکل نعل اسب است و هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۳ همت می شود. این خط هم بیش از ۴۰ کیلومتر طول دارد و بالغ بر ۱۲۰ همت هزینه ساختش می شود.
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص مدل مالی اجرای این پروژه که با مشارکت طرف چینی، می گوید: «شرکت چینی از شهرداری تهران پیش پرداختی نمیخواهد و تنفس خوبی برای شروع همزمان خطوط برای شهرداری تهران وجود دارد تا بعد از آن شهرداری به صورت نقد و غیر نقد هزینهها را پرداخت کند.» همچنین درستی با بیان اینکه چینیها نقشی در ساخت ندارند و مهندسان و کارگران ایرانی خط ۹ مترو را خواهند ساخت، افزود: «البته شرکت چینی در تجهیزات غیر بومی علاقه دارند تا تجهیزات را از چین بیاورند.»
مشخصات خط ۹:
۵۲ کیلومتر طول خط
ابتدا: دولت آباد
انتها: چیتگر
۳۷ تعداد ایستگاه ها
۰۸/۳۱- عمق میانگین
۱۰ منطقه تهران را پوشش می دهد (۲۰/ ۱۵/ ۱۴/ ۱۳/ ۸/ ۴/۳/ ۲/ ۵/ ۲۲)
ایستگاه ها:
شهدای دولت آباد/ میدان بسیج/ شهید بقائی/ شهید ده حقی/ بسیج/ ائمه اطهار/ نبرد/ ستاد فرماندهی نیروی هوایی/ میدان امامت/ شهید ثانی/ میدان نبوت/ سرسبز/ فرجام/ شمس آباد/ میدان ملت/ شهید زین الدین/ گیلان/ پاسداران/ مهران/ بانک مرکزی/ شهید حقانی/ میدان ونک/ ملاصدرا/ مدیریت/ میدان صنعت/ ایوانک/ پونک/ دانشگاه علم و فرهنگ/ عدل/ شهید مخبری/ چهارباغ/ شهران/ دهکده المپیک/ آیت الله مهدوی کنی/ شهرک صدرا/ شهید همدانی/ کوهک/چیتگر
مسیر:
دولت آباد/ بزرگراه امام رضا(ع) / سه راه افسریه/ بزرگراه بسیج/ بلوار نبرد/ فرودگاه دوشان تپه/ خیابان دکتر آیت/ سرسبز/ بلوار هنگام/ سایت نیروی دریایی/ میدان ملت/ خیابان شقاقی/ خیابان گیلان/ خیابان گل نبی/ خیابان کوشا/ بزرگراه حقانی/ میدان ونک/ خیابان ملاصدرا/ خیابان ایران زمین/ میدان صنعت/ پارک پردیسان/ بلوار ایوانک/ بزرگراه همت/ دهکئه المپیک/ بزرگراه آزادگان/ بلوار کوهک
خطوط تبادلی:
۱۰ ایستگاه تعداد ایستگاههای تبادلی با سایر خطوط ایستگاه های تبادلی از جنوب شرق به شمال غرب: تقاطع با خط ۶(ایستگاه دولت آباد) تقاطع با خط ۹ (در محور خاوران) تقاطع با خط ۷(در امتداد محور بسیج محلاتی) تقاطع با خط ۴(در امتداد محور نبرد با پیروزی) تقاطع با خط ۸ و ۲(در امتداد محور آیت و شهید سلیمانی) تقاطع با خط ۳(در امتداد محور صیاد شیرازی) تقاطع با خط یک(در امتداد محور حقانی و دیدار) تقاطع با خط ۶(در امتداد محور همت و کوهسار) تقاطع با خط ۱۰(در امتداد محور همت و المپیک) تقاطع با خط تهران- کرج و ۱۱(در محدوده ایستگاه چیتگر)
نحوه اجرای پروژه:
اجرا در ۵ قطعه
اولویت با قطعات اول و پنجم
کلنگ زنی در دو نقطه(دولت آباد/ چیتگر)
۳۶ ماه زمان پیش بینی شده برای تکمیل قطعات اول و پنجم(در صورت تامین به موقع منابع مالی)
۵ سال مدت زمان اجرای کامل پروژه
قطعه اول:
۷.۵ کیلومتر طول
مناطق ۲۰ و ۱۵
از دولت آباد آغاز شده و در تقاطع با خط ۷ به ایستگاه بسیج می رسد
قطعه پنجم:
۵.۵ کیلومتر طول
منطقه ۲۰
از ایستگاه چیتگر در تقاطع با خطوط ۱۱ و ۵ آغاز می شود و تا ایستگاه دهکده المپیک در تقاطع با خط ۱۰ ادامه دارد