تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۴

بزرگ‌ترین سرمایه او چهره خشن‌اش بود؛ استخوان‌های برجسته گونه و چانه در صورتی اسب‌مانند که او را مستعد منفی‌ترین نقش‌های هالیوود نشان داد و به عنوان بهترین «بدمن» دنیا در یادها زنده نگه داشت.

 دومین ویژگی برجسته‌ای که داشت، صدای عمیق و آرامی بود که حضورش را مخوف‌تر جلوه می‌داد و آرامش گورستان را تداعی می‌کرد. این صدا بالاخره جمعه گذشته در سن 87 سالگی خاموش شد.


«جک پالانس»- بازیگر درشت‌اندام و خشن فیلم‌های گنگستری، نوآر و وسترن کلاسیک هالیوود- در خانه خود در «مونته‌سیتوی» کالیفرنیا درگذشت. هنگام مرگ، افراد خانواده‌اش در کنار او بودند. همسر دومش «الن راجرز پالانس»، دو دخترش که یکی ازآنها حرفه پدر را ادامه داده است، سه نوه و برادر و خواهر او اعضای در قید حیات خانواده او هستند.


«والترجک پالانس» با نام اصلی «ولادیمیر پالانیوک» 18فوریه1919 در منطقه کارگرنشین «هزل» در شمال پنسیلوانیا به دنیا آمد. پدر معدن‌کار او از اوکراین به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. کودکی و جوانی جک به کار در معدن و سابقه مشت‌زنی گذشت. در اواخر دهه1930 به طور حرفه‌ای وارد حرفه مشت‌زنی شد و پیروزی‌هایی کسب کرد و رکوردهایی بر جا گذاشت اما بر چهره‌اش، داغ ضربات متعدد برجای ماند. با ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم او بوکس را کنار گذاشت و به نیروی هوایی ارتش پیوست. در حین یک پرواز آموزشی، صورتش به‌شدت سوخت و جراحی پلاستیک و معالجات بسیاری را تا سال1944 از سر گذراند تا چهره‌اش بهبود یافت.


پس از آن به دانشگاه استنفورد رفت. در سال1947 لیسانس نمایش گرفت و در همان سال، اولین نمایش خود را بر صحنه‌های «برادوی» اجرا کرد. سه سال بعد، نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «وحشت در خیابان‌ها» بازی کرد و به‌سرعت به عنوان یک بازیگر شخصیت‌پرداز شناخته شد. با دومین فیلمی که بازی کرد یعنی «ترس ناگهانی»(1952) نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نفش مکمل مرد شد و سال بعد برای فیلم وسترن «شین» بار دیگر نامزد همین جایزه شد اما برای دریافت این جایزه تا سال1991 و بازی در فیلم وسترن کمدی «شیادان شهری» صبر کرد.

 هنگام دریافت جایزه برای آنکه قدرت بدنی خود را در سن 72سالگی نشان دهد، بر صحنه سالن محل برگزاری مراسم، روی یک دست شنا رفت و بعد موضوع اختلاف قد 193سانتی‌متری خود با 170سانتی‌متر قد مجری مراسم(بیلی کریستال) را که اتفاقا همبازی او در فیلم «شیادان شهری» نیز بود، دستمایه چندین شوخی قرار داد.


از جمله فیلم‌های مهم دیگر بالانس، می‌توان به حرفه‌ای‌ها، اوسترلیتز، چاقوی بزرگ، دکتر جکیل و آقای هاید، چه!(در نقش فیدل کاسترو)، بتمن و جزیره گنج اشاره کرد.