گروه شهری: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شفافیت مالی در شهرداری تهران یک حرکت بزرگ تاریخی بی‌نظیر است

که خوشبختانه در  این سازمان صورت پذیرفته و باید توجه داشت که هر چقدر شفافیت مالی مان بیشتر و بهتر باشد و راحت‌تر در معرض دید مردم قرار بگیریم این موضوع نمایانگر درست‌تر و سالم‌تر بودن کارمان است.

مهدی چمران در گردهمایی فصلی مدیران ارشد شهرداری تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد با بیان این مطلب عنوان کرد: این کار در شهرداری در حال انجام است که به مرور تکمیل و اصلاح خواهد شد و در مسیر مصوبات شورا و برنامه و بودجه دقیق تری جلو خواهد رفت و این ارزشی است که  الحمدلله  در شهرداری به آن رسیده‌ایم.

رئیس شورای شهر تهران به مصوبه سال گذشته شورای شهر درخصوص حذف، ادغام یا برون سپاری برخی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران اشاره و تاکید کرد: شهردار تهران برای اجرای این مصوبه، با جدیت پیگیری کرد و مطمئن باشد که اعضای شورای شهر نیز در کنار ایشان و تمام مدیران شهرداری ایستاده است تا با تمام قدرت و صمیمیت و کمک، این مصوبه اجرایی شده تا شهرداری سبک، چابک، کوچک اما توانمند، قوی و درست کار خودش را انجام دهد.

چمران با بیان اینکه با سپردن کار به بخش خصوصی، همین کارهای شهرداری با تعداد کمتری از مدیران نیز قابل اجراست، تصریح کرد: این از برکات فرمان امام خمینی(ره) درخصوص تشکیل شوراها در 9 اردیبهشت ماه سال 1360 و انجام دادن فعالیت شهرها و روستاها توسط خود مردم بود، این فرمان زیبایی بود که دیر اجرا شد و هم‌اکنون 10 سال از اجرای آن می‌گذرد.

وی در ادامه به تصویب طرح یک فوریتی در هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: طبق این طرح سیستمی که شهرداران را عده‌ای از منتخبان مردم در شورای شهر انتخاب می‌کنند حذف شده و وزارت کشور و استانداران، شهرداران را انتخاب خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این اتفاق موجب گلایه‌مندی تمامی شوراها، شهرداری‌ها و مدیریت‌های محلی شده است افزود: افتخار ما این است که در مسیر مردم‌سالاری دینی که فراتر از دمکراسی لیبرال غربی است گام برمی‌داریم و هر روز قدمی بلند‌تر برداشته و جایگاه خودمان را در جهان تثبیت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرچه از فرمان امام دورتر می‌شویم از اختیارات شوراها بیشتر کاسته می‌شود، تاکید کرد: آیا نباید این را یک عقبگرد به حساب آورد؟ آیا این پسرفت به جای پیشرفت نیست؟ ما تجربه کرده‌ایم، پیش رفته‌ایم، فشار تحمل کرده‌ایم، مشکلات فراوانی را در شوراها و شهرداری‌ها تحمل کرده‌ایم، تا بالاخره در این 10 سال به جایی رسیدیم که شوراها حرکتشان را با شهرداری‌ها انجام می‌دهند اما دولت که باید براساس فرمان رهبری و طبق اصل 44 قانون اساسی کوچک شود و خودش نیز برای این مسئله تلاش دارد دوباره به همان ابتدای کار باز می‌گردد و آیا پس از همه این تلاش‌ها باید بگوییم شهرداران را وزارت کشور و استانداری‌ها انتخاب کنند؟!

چمران افزود: امیدواریم خود نمایندگان مجلس این موضوع را پس بگیرند و اگر پس گرفته نشود و چنین چیزی تصویب شود یعنی فرمان امام خمینی‌(ره) و قانون اساسی را نادیده انگاشته‌‌ایم، یعنی نخستین وظیفه شوراها در ماده 71 که انتخاب شهردار است نادیده گرفته می‌شود که امیدواریم چنین نشود.