آب شیرین کن های خلیج فارس که ۵۰ درصد تاسیسات نمک زدایی جهان در آن مستقر شده، ‌ اکوسیستم این پهنه آبی مهم حیاتی جهان را تهدید می کند.

همشهری آنلاین - مجید جباری: کمبود آب آشامیدنی در کشورهای حوزه خلیج فارس و محدودیت منابع آب شیرین این کشورها را به بزرگترین بهره برداران آب خلیج فارس تیدیل کرده است و این کشورها نیازهای خود به آب شیرین را از این پهنه آبی تامین می کنند.تاسیسات آب شیرین کن مستقر در سواحل کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجودی که آب شیرین مورد نیاز در بخش های کشاورزی، شرب و برخی صنایع این کشورها تامین می کند اما فرآیند نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا پیامدهای جبران ناپذیری را برای اکوسیستم خلیج فارس دربردارد که با توجه به افزایش سرعت شیرین سازی آب خلیج فارس توسط کشورهایی نظیر عربستان، قطر، امارات و کویت تبعات محیط زیستی زیادی در انتظار اکوسیستم خلیج فارس است.به تازگی نشریه Scientific Reports از فعالیت شدید در زمینه نمک‌زدایی از آب دریا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که اگر این روند ادامه یابد، علاوه بر محیط زیست حتی انسان‌ها هم در امان نخواهند بود.

پیامدهای افزایش دما و شوری آب

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با اشاره به اهمیت خلیج فارس گفت: این پهنه آبی به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های اصلی دنیا و به عنوان یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با مخاطرات و معضلات زیادی مواجه است.

مریم قائمی صید بی رویه، ورود پسماندهای خانگی و صنعتی، آلودگی های نفتی و ورود زباله های دریایی را از مشکلات خلیج فارس عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از معضلاتی که خلیج فارس را تهدید می کند، استفاده از آب شیرین کن ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی است.

او تصریح کرد: پساب های خروجی از تاسیسات آب شیرین کن، می تواند شوری آب دریا را ۱۰ تا ۲۰ درصد و دمای آب را ۷ تا ۸ درجه (در منطقه) افزایش دهد. بنابراین نیاز است برای استفاده از آب شیرین کن ها حتما ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه با توجه به تبخیر بالای آب در خلیج فارس که تقریبا دوبرابر دیگر آبهای آزاد است، مقدار نمک آب را افزایش می دهد. شورتر و گرمتر شدن آب خلیج فارس باعث تغییر بافت جمعیتی آبزیان و نابودی برخی از گونه‌ها می‌شود.

تاثیر منفی بر معیشت مردم

قائمی گفت: با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی و نیمه بسته بودن خلیج فارس، توده های آب در خلیج فارس دارای حرکات ضعیفی هستند و زمان زیادی طول می کشد تا آب خلیج فارس از طریق تنگه هرمز تعویض شود و این زمان ممکن است، ۳ تا ۵ سال طول بکشد. این مسئله حساسیت بالای این منطقه را نشان می دهد که آثار مخرب فعالیت های صنعتی و آلودگی هایی که به این منطقه حساس وارد می شود چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.ریختن پساب حاصل از شیرین سازی آب به خلیج فارس، علاوه بر اثرات منفی بر اکوسیستم منطقه و آبزیان این پهنه آبی، بخش عمده ای از معیشت ساکنان حاشیه خلیج فارس که بر ماهیگیری استوار است را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد کارخانه‌های آب شیرین‌کن در حال حاضر به ۳۳ کارخانه می‌رسد که از این تعداد ۸ دستگاه در سواحل خلیج فارس نصب شده و روزانه ۶.۵ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کنند. امارات، عربستان، کویت و قطر چهار کشوری هستند که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب خلیج فارس، معادل کل مصرف آب شرب و صنعت یک سال مردم ایران را نمک‌زدایی کرده و شورابه آن را به دریا می‌ریزند.

منبع: همشهری آنلاین