از دیروز هفتم خرداد ماه برنامه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سراسر کشور با شعار «تابستانتو بساز» آغاز شده است. در ادامه حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جزئیات اجرای این برنامه‌ها را تشریح می‌کند.

همشهری آنلاین-الناز عباسیان: از دیرباز تابستان، بهار مراکز فرهنگی و هنری بوده و با تعطیلی مدارس، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای خانواده‌ها محلی امن و فضای جذاب ایجاد می‌کند. به همین خاطر بسیاری از کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود و کسب مهارت و لذت به این مراکز می‌آیند. از دیروز هفتم خرداد ماه برنامه‌های مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در سراسر کشور با شعار «تابستانتو بساز» آغاز شده است. در ادامه دکتر حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون وزیر آموزش و پرورش جزئیات اجرای این برنامه‌ها را تشریح می‌کند.

کانون به روستاها می رود

ما امسال هزار کتاب به نمایشگاه آوردیم. سه میلیون جلد کتاب چاپ و بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری فعال داریم. اما این تعداد باید افزایش یابد. تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر در روستاها و نقاط دور حرکت کرد تا کودکان در دورافتاده‌ترین نقاط برنامه فرهنگی داشته باشند. هم چنین یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما گسترش کتابخانه‌های سیار است. هر یک خودرو حداقل ۱۰ روستا را پوشش می‌دهد تا عدالت فرهنگی برقرار شود.

برنامه برای همه حتی کودکان کانون اصلاح و تربیت

امسال سه سیاست را دنبال خواهیم کرد؛ اولی مخاطب محوری است ما باید دایره مخاطبان مان را افزایش دهیم. باید همزمان برای کودک سمپادی، کودک کار، کودکان ساکن در کانون اصلاح و تربیت و… هم برنامه داشته باشیم. سیاست دوم ما نوجوان محوری است، چون همیشه تمرکز بر کودک بوده و تلاش برای تولید رمان‌های نوجوان و نقش آفرینی برایشان داریم.

نقش آفرینی نوجوانان در کانون

نقش دادن به نوجوانان در کارهای فرهنگی بسیار اهمیت دارد. البته برخی از فعالیت‌های کانون در مدارس اجرا می‌شود و از سال گذشته طرح «کانون یاران» را اجرا کردیم و نوجوانان به عنوان نمایندگان کانون در مدارس فعال هستند تا اقدامات ما به عرصه مدرسه هم برسد. این طرح در ۱۲۰۰ مدرسه اجرا شده است. سیاست سوم هم مرکز محوری است تا اقدامات تمام مراکز ما تقویت شود.

تبدیل خانواده‌ها از تماشاگر به همکار کانون

امسال هدف اول ما استفاده حداکثری از ظرفیت خانواده هاست. خانواده باید از تماشاگری به همراهی در فعالیت‌ها برسد. هدف بعدی پر رنگ کردن نقش نوجوانان است. هدف سوم حرکت به سمت فعالیت‌های بسته‌ای فرهنگی هنری، متناسب با زیست‌بوم هر منطقه است. در عین حال فعالیت‌های ما بر بستر کتاب است و همه چیز به کتاب ختم می‌شود؛ چنانچه امسال تمرکز ویژه بر «گلستان‌خوانی» خواهیم داشت تا به ادبیات کهن پرداخته شود.

در عین حال امسال می‌خواهیم ظرفیت‌های مردمی هم به فعالیت‌های کانون اضافه شود. ما از گروه‌های مردمی، جهادی و حلقه‌های میانی دعوت می‌کنیم تا وارد ارتباط با کانون‌ها در استان‌ها شوند. کارگاه‌ها، بسته‌های فرهنگی متناسب زیست بوم فرهنگی، رویدادهای مناسبتی (اربعین- محرم-میلاد پیامبر(ص) )، برپایی مسابقه، مهرواره و سوگواره، برپایی اردوها و … را خواهیم داشت.

طرح توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی با همکاری رایزن‌های کشورهای مختلف برای تابستان فعال خواهد شد و گلستان خوانی هم تمرکز کانون‌های ادبی ماست. باشگاه سیمرغ و «باشگاه قاف» در عرصه شعر و ادبیات فارسی ایجاد شده است.

هزینه برنامه‌های تابستانه کانون پرورش فکری

برنامه‌های عمومی کانون صرفا با پرداخت یک حق عضویت اولیه، رایگان ارائه می‌شود. برای برنامه‌های اختصاصی هم متناسب با هر استان برنامه‌ریزی شده است. مجموعه خدمات کانون جزء کم‌هزینه‌ترین خدماتی است که در سراسر کشور یافت می‌شود. در مناطق کمتربرخوردار متناسب با زیست‌بوم خودشان رفتار می‌شود؛ در هر مرکزی هم که مربی تشخصی دهد خانواده‌ای توان پرداخت هزینه کلاس‌ها را ندارد، رعایت شرایط فرد را می‌کنیم تا فرد از خدمت محروم نشود. حتی با کمیته امداد و سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم تا خدمات ویژه‌ای به این افراد ارائه دهیم.

بچه زرنگ ۲ به زودی کلید می‌خورد

امسال ما دو فیلم در جشنواره فجر داشتیم و الان هم چهار فیلم در دست تولید داریم. سینمای کانون ارزشی است و بیش از 60 سال عمر دارد و 500 اثر تولید کرده است. امسال هم طبق دستور هم تولید مستقل و اقتباس خواهیم داشت و هم از فیلم‌ها حمایت می‌کنیم. فیلم آتی‌مان به کارگردان رسول صدرعاملی تابستان کلید میخورد و دو سریال هم در همین ساختمان کانون کلید زدیم و امیدواریم به زودی بچه زرنگ دو را کلید بزنیم. پنج سالن نمایش داریم و پنج سالن دیگر هم بزودی راه می‌اندازیم و 20 سالن تا انتهای تابستان در استان‌ها راه خواهیم انداخت. ۳ فیلم پویانمایی هم درباره غزه بزودی کلید می‌زنیم. به زودی در شبکه‌های خانگی و VOD ها سریال «بچه زرنگ» را به نمایش در می‌آوریم.

چند خبر کوتاه عددی

۱۰۰۰ عنوان کتاب توسط کانون به نمایشگاه بین المللی کتاب آمد

۳ میلیون جلد کتاب توسط این مرکز چاپ شده است

۱۰۰ هزار کیلومتر

تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در روستاها و نقاط دور حرکت کردند

۱۲۰۰ مدرسه

در طرح «کانون یاران» نوجوانان به عنوان نمایندگان کانون در مدارس فعال هستند تا اقدامات کانون به عرصه مدرسه هم برسد.

منبع: همشهری آنلاین