تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴

تصاویر جنایت صهیونیست‌ها در رفح چنان دلخراش است که اغلب غیرقابل نمایش هستند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: حمله موشکی یکشنبه شب رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر رفح در نوار غزه و انتشار تصاویر کودکانی سوخته یا بدون سر جامعه جهانی را تکان داده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «رفح در آتش» (RafafOnFıre) تصاویر و ویدئوهای حمله موشکی به چادرهای آوارگان رفح را که به شهادت حداقل 45تن انجامیده بازنشر کرده و از ارتکاب این جنایت در محلی که امن معرفی شده بود ـ آنهم در برابر دیدگان جامعه جهانی ـ به شدت انتقاد کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده از این واقعه چنان دلخراش است که اغلب شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر، اینستاگرام و تلگرام پیش از نمایش آن‌ها پیام «حاوی صحنه‌های دلخراش» را نمایش می‌دهند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که شمار شهدای جنگ غزه از ابتدای هفتم اکتبر سال 2023 تا عصر دوشنبه (دیروز) به 36هزار و 50 نفر و شمار مجروحان نیز به 81هزار و 26 نفر رسیده است. همچنین هزاران نفر در نوار غزه مفقود و زیر آوار هستند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این حمله دقیق بوده و هدفش دو تن از مقام‌های ارشد حماس بوده است.

تبریک صهیونیست‌ها برای قتل‎عام رفح!

علاوه بر حمله وحشیانه به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح، آنچه خشم منتقدان را بیش از پیش برانگیخته استفاده از تصاویر این جنایت برای عرض تبریک یک مراسم سنتی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. تارنمای میدل‌ایست آی نوشته: بلافاصله پس از حمله هوایی به رفح که ده‎ها مرد، زن و کودک فلسطینی را به خاک‎وخون کشید و آتش‌سوزی گسترده‌ای در میان چادرها ایجاد کرد در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) برخی این تصاویر این قتل‎عام به‎عنوان فرصتی برای ابراز تبریک به مناسبت مراسم مذهبی لاگ بعومر استفاده کردند، مراسمی که در آن یهودیان آتش روشن می‌کنند با این حال امسال این مراسم به‎دلایل امنیتی لغو شده بود اما پس از حمله به رفح و انتشا تصاویر آتش‌سوزی‌های گسترده آن شماری از ساکنان اسرائیل از جمله ینون ماگال خبرنگار شبکه 14اسرائیل، و ناوه درمی خبرنگار تارنمای ای24 با بازنشر این تصاویر در شبکه ایکس نوشتند: «تعطیلات مبارک!» این پست‌ها مدتی بعد در پی واکنش‌های گسترده حذف شدند.

رسم کودک‌کشی صهیونیست‌ها

یکی از تصاویری که در جنایت رفح واکنش‌های گسترده‌‎ای داشت، تصاویر یک مرد فلسطینی است که بدن بی‌جان کودکی بی‎سر را از زیر آوارها بیرون کشیده است. جسکون هینکل خبرنگار آمریکایی، با بازنشر ویدئوی این مرد در صفحه کاربری خود در ایکس نوشته: «چند روز پس از عملیات حماس در هفتم اکتبر سال 2023 اتهاماتی علیه این گروه مطرح شد از جمله بریدن سر ده‌ها کودک اسرائیلی. با گذشت چند ماه از این واقعه ما هنوز هیچ مدرکی نداریم که این اتهام را ثابت کند اما شواهدی متقنی داریم که اسرائیل سر نوزادان فلسطینی بی‎شماری را در غزه قطع کرده است.»

واکنش‌های جهانی به جنایت رفح

  • فرانچسکا آلبانیز گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل: حادثه رفح وحشتناک‌ترین اتفاق برای غیرنظامیان فلسطینی بود. اسرائیل در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.
  • وزارت خارجه قطر: قتل‌عام ده‌ها آواره فلسطینی در رفح را محکوم می‌کنیم. این جنایت مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند.
  • وزارت خارجه مصر: حمله رفح نقض آشکار بند ۴ توافق ژنو در سال ۱۹۴۹ است که بر لزوم محافظت از غیرنظامیان در جنگ تاکید دارد.
  • وزارت خارجه کویت: بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح را شدیداً محکوم می‌کنیم.
  • وزارت خارجه عمان: جامعه جهانی برای جلوگیری از چنین اقدامات پلیدی باید وارد عمل شود و تحریم‌هایی را علیه اسرائیل وضع کند.
  • وزارت خارجه عربستان: تداوم قتل‌عام در غزه را محکوم می‌کنیم به‌ویژه آخرین مورد آن که هدف قرار دادن چادرهای آوارگان در رفح است.
  • وزارت خارجه کویت: حمله ارتش اسرائیل به چادر آوارگان فلسطینی در رفح را محکوم می‌کنیم.
  • وزیر خارجه آلمان: حکم دادگاه لاهه درباره غزه و رفح الزام‌آور است و باید به آن احترام گذاشت.
  • جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اروپا: اتفاقات اخیر رفح ما را به سمتی می‌کشاند که خواهان اجرای حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف حمله به این شهر شویم.
  • وزارت خارجه ایرلند: حمله به رفح را محکوم می‌کنیم. این اقدام نقض صریح تصمیمات دادگاه لاهه است.
  • وزارت خارجه نروژ: کشتار فلسطینیان در رفح نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است.
  • رئیس‌جمهوری فرانسه: حملات به رفح باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد. خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستیم.

کنشگری کاربران به جنایت اسرائیل

فرد زکریا خبرنگار سی ان ان

آیا اسرائیل در غزه مرتکب جنایات علیه بشریت می‌شود؟ دولت اسرائیل قویاً این اتهام را رد می‌کند. با این حال آریه نیر غول دنیای حقوق بشر که از چنگ آلمان نازی هم گریخت و بعداً یکی از بنیانگذاران سازمان دیده‌بان حقوق بشر شده،‌ می‌گوید پاسخ این پرسش مثبت است.

اوز کاترجی روزنامه‌نگار و فیلمساز انگلیسی-لبنانی

اسرائیل در حال ارتکاب جنایات جنگی در غزه است. صحنه‌ها بسیار تکان‌دهنده هستند، برخی از بدترین تصاویری که در 15 سال مستند جنایات جنگی دیده‌ام. مسئولان این جنایات باید در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند و تحریم تسلیحاتی فوری اعلام شود.

محمد صفا دیپلمات فلسطینی در سازمان ملل

رفح در حال نابودی است، جای دیگری برای رفتن باقی نمانده است. اسرائیل (رژیم‌ صهیونیستی) اکنون بیش از 1.7 میلیون غیرنظامی را که در رفح، آخرین پناهگاه غزه به دام افتاده‌اند بمباران می‌کند. در حال حاضر یک قتل‌عام در رفح در حال وقوع است و جهان ساکت است.

هوارد بکت فعال حقوق بشر انگلیسی

به‌گزارش بی‌بی‌سی از قتل‌عام رفح توجه کنید: «فلسطینی‌ها بر اثر انفجار کشته شدند؛ ارتش اسرائیل اعلام کرده که اعضای حماس در چادرها پنهان شده بودند.» در این گزارش هیچ اشاره ای به نادیده گرفتن احکام دادگاه لاهه توسط اسرائیل نشده است. رسانه‎ها در نسل‌کشی شریک هستند و باید آن‌ها را رسوا کرد.