حسین خزلی خرازی دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، دریافت گواهی نامه بینالمللی سیستم مدیریت کیفیت را نخستین گام برای تحقق دستورالعمل رتبه بندی کارگزاران دانست و افزود: دریافت ایزو 9001 به تحقق اهداف کانون که در ماده 6 اساسنامه آمده است مانند ارتقای اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضا نزد سرمایهگذاران، تنظیم امور و اعتلای حرفهای که اعضای کانون به آن اشتغال دارند و بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارایه میکنند، کمک شایانی مینماید. [مفاهیم: کارگزار بورس]
به گزارش اطلاع رسانی بورس اوراق بهادار تهران، وی در ادامه طرح ایزو را اولین قدم برای اجرای بند 4 از ماده 7 اساسنامه کانون کارگزاران عنوان کرد و گفت: طبق بند 4 اساسنامه مبنی بر وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفهای و انضباطی برای اعضای کانون در چارچوب مقررات و الزام دستورالعمل رتبهبندی کارگزاران از سوی سازمان، کانون را موظف به وضع استانداردهای حرفهای برای اعضای خود کرد.
وی در ادامه به فرآیند اخذ گواهینامه بینالمللی سیستم مدیریت کیفیت (ایزو9001:2008) اشاره کرد و اظهار داشت: کارگزاریهای متعددی در سالهای گذشته اقدام به دریافت ایزو کرده بودند، اما طرح رتبهبندی، کانون را بر آن داشت که یک فعالیت گروهی را تدارک ببیند تا اعضا به صورت پراکنده فعالیت نکنند و از ممیزین متعدد ایزو نگیرند، بنابر این با هماهنگی سازمان استاندارد با یکی از ممیزین قرارداد منعقد شد.
خزلی خرازی دلایل انعقاد قرارداد با یک ممیز را توضیح داد و تصریح کرد: انعقاد قرارداد با یک ممیز به دو دلیل صورت گرفت، اول آنکه وقتی تعداد زیادی از کارگزاران از یک شرکت ممیزی شوند، با توجه به روتین بودن عمده فعالیت آنها، شرکت میتواند با سرعت بیشتر و صرف زمان کمتر، ممیزی را انجام دهد و دوم، طبیعی است وقتی تعداد قراردادها زیاد باشد هزینه ممیزی، مشاوره و پیادهسازی کاهش می یابد، ودر نهایت با پیشنهاد سازمان استاندارد با نماینده موسسه (جی.ای.سی) انگلستان قرارداد بسته شد.
وی افزود: تاکنون 54 شرکت کارگزاری موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت شده اند که دفاتر و نمایندگی های شرکت های کارگزاری در شهرستان ها را نیز شامل می شود.
وی گام بعدی را استاندارد اختصاصی برای صنعت کارگزاری دانست و خاطرنشان کرد: ما باید استاندارد اختصاصی برای صنعت کارگزاری طراحی کنیم زیرا ایزوهای عمومی در هر شرکتی قابل اجراست و در واقع کیفیت عمومی کارگزاریها را بالا می برد، ولی ما با همکاری سازمان استاندارد، شرکت (جی.ای.سی)، کارگروههایی که در کانون داشتیم و همچنین با همکاری پرسنل شرکتهای کارگزاری تا پایان سال جاری یک استاندارد اختصاصی برای صنعت کارگزاری ارایه میکنیم.
دبیر کل کانون کارگزاران به مزایای اخذ گواهینامه ISO 9001 اشاره کرد و گفت: اکنون شاهد پراکندگی فوق العاده در کیفیت خدمات ارایه شده توسط کارگزاران به مشتریان و رضایتمندی متفاوت آنها هستیم، به عنوان مثال یک کارگزار در کمتر از 3 دقیقه سفارش مشتری را دریافت و وارد سیستم معاملات می نماید، تعداد دیگری هر روز بین ساعت 16 تا 17 صورت حساب را به همراه بولتنی از خلاصه تحولات بازار برای مشتریان ایمیل میکند.
در مقابل تعدادی از کارگزاریها هم به صورت سنتی عمل میکنند و متاسفانه 30 کارگزاری تا ماه گذشته حتی یک پایگاه اطلاعرسانی ساده نیز نداشتندکه با دستورالعمل رتبهبندی کارگزاری و الزام در دریافت گواهی نامه بینالمللی سیستم مدیریت کیفیت، و الزام در ارائه حداقل خدمات و کسب حداقل 41 امتیاز توسط کارگزاریها برای ادامه فعالیت خود ، از پراکندگی ارائه خدمات جلوگیری میشود.
بر این اساس، شرکتهای کارگزاری آبان، ابراز، آپادانا، آتی ساز بازار، آرمون بورس، اطمینان سهم، آگاه، امین آوید، امین سهم، ایران سهم، ایساتیس پویا، ایمن بورس، بانک اقتصاد نوین، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، بانک رفاه کارگران، بانک کشاورزی و نیز بانک کارآفرین، بانک ملت، بهمن، بورس بهگزین، بورس بیمه ایران، بورس فلزات سی ولکس، خوشه چین، پارس ایده بنیان، پارس نمودگر، پارسیان، تدبیرگر سرمایه، تدبیران فردا، حافظ، خبرگان سهام، راهبرد سرمایهگذاری ایران سهم، راهنمای سرمایهگذاران، تامین سرمایه نوین، رضوی همچنین کارگزاریهای سرمایه و دانش، سهام پژوهان شایان، سهام گلچین، سهم آشنا، سیماب گون، شاخص سهام، فارابی، صبا تامین، مشاوران سهام، معیارسهام، مفید، نواندیشان بازار سرمایه، بازار سهام، بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات، سرمایهگذاری ملی، تحلیلگران بصیر و ستاره جنوب موفق به اخذ این گواهینامه شدند.
وی در پایان گفت: تا پایان شهریور همه کارگزاریها رتبهبندی میشوند و بر اساس دستور العمل رتبهبندی کارگزاران، در جشنواره برترینها، کارگزاریهای برتر معرفی میشوند.