چند سال پیش بازی بازیگران سینما در تئاتر یک پدیده محسوب می‌شد. در آن دوره آنها در تئاتر چندان متداول نبود، اما رفته‌رفته این کار تبدیل به یک سنت شد. علت عمده‌اش هم شانسی بود که حضور این بازیگران برای فروش بیشتر نمایش ایجاد می‌کرد.

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: در همان زمان خیلی از منتقدان به این ماجرا اعتراض کردند و آن را توهین به تئاتر و صدقه گرفتن تئاتر از سینما می‌دانستند. در مقابل کسانی به ویژه از میان بازیگران تئاتر بودند که اعتقاد داشتند صحنه تئاتر ملک طلق کسی نیست. در هر حال به مرور حضور بازیگران سینما در تئاتر تبدیل به یکی از عادات تماشایی مخاطب ایرانی شد و حساسیت‌ها هم کمتر، هرچند همچنان دلیل اصلی این کار تزریق بیشتر پول به تئاتر است. این روزها هم چندین تئاتر با بازی بازیگران شناخته شده سینما در حال اجرا هستند یا به زودی اجراهایشان را شروع خواهند کرد. هرچند بعضی از آنها با آن که در سینما شناخته شده هستند، اما خاستگاهشان تئاتر است و سال‌ها در تئاتر فعالیت کرده‌اند.

از فرهاد آئیش و ستاره پسیانی تا مجتبی شفیعی و امیرحسین آرمان

وحید آقاپور این روزها با نمایش سی و یک رویا نوشته و کار جواد مولانیا روی صحنه است. او که خرداد گذشته هم در نمایش «بی صورت فلکی» حضور داشت، گرچه از اوایل دهه نود بازیگری تئاتر را تجربه کرده، اما عمده شهرتش به واسطه مجموعه ویدئوهای اینستاگرامی‌ «ممیزی» است. او همینطور در سریال‌های مختلفی بازی کرده و برای تماشاگر چهره‌ای کاملا شناخته شده است. حالا هم در نمایش سی و یک رویا در تماشاخانه ملک روی صحنه است که درباره یک زن و مرد و رویاهای آنهاست.

هومن برق نورد، ‌ سارا رسول‌زاده و سهیل مستجابیان هم در نمایش «آنها دروغ می‌گویند» بازی می‌کنند که به کارگردانی سهراب حسینی در سالن شماره یک تماشاخانه شهرزاد در حال اجراست. هومن برق نورد از آن دسته بازیگرانی است که برخلاف آن که بیشتر به دلیل سریال‌ها و رئالیتی شوهایی که که در آنها حضور داشته شناخته شده، اما خیلی پیش تر از آن کارش را با تئاتر شروع کرده و در نمایش‌های بسیاری داشته و با سهراب حسینی هم پیش از این در نمایش زیبایی گاهی یک زن است، همکاری داشته است. سارا رسول زاده هم که در دو سه سال اخیر در سریال‌های شبکه نماش خانگی او را دیده‌ایم، این بار در تئاتر نقش بای می‌کند و علاوه بر او سهیل مستجابیان، که با داب‌اسمش‌هایش مشهور شد و به رئالیتی‌شوها هم راه پیدا کرد، در این نمایش بازی می‌کند. آنها دروغ می‌گویند در باره زن و مرد جوانی است که به طور اتفاقی در پارک با هم آشنا شده‌اند و نقشه‌ی گروگانگیری و سرقت مسلحانه می‌کشند، اما به مرور برنامه‌ها به هم می‌ریزد و مسیرشان تغییر می‌کند.

جواد یحیوی هم با نمایش فین جین نوشته ابوالفضل ‌حاجی ‌علی ‌خانی و با کارگردانی محمود موسوی روی صحنه است. یحیوی که در دهه هشتاد مجری شناخته‌ای بود و در عین حال تجربه بازی در سریال را هم داشت، در دهه نود سمت بازی در تئاتر رفت و در حال حاضر هم در نمایش فین جین حضور دارد. فین جین که قبل از این یک بار توسط نویسنده‌اش روی صحنه رفته بود و استقبال خوبی هم از آن شده بود، ‌ یک کمدی سوررئال در باره قتل امیرکبیر از زبان جن‌هایی است که در حمام فین شاهد قتل او بوده‌اند. این نمایش حالا به کارگردانی محمود موسوی در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو روی صحنه است.

در ‌پردیس ‌تئاتر ‌و ‌موسیقی باغ ‌کتاب صابر ابر با نمایش «امشب به صرف بورش و خون» روی صحنه است. این نمایش نوشته مهدی یزدانی‌خرم است که آن را بر اساس رمان نازنین از فئودور داستایوفسکی نوشته و به کارگردانی و تهیه کنندگی صابر ابر تا ۱۸ تیر روی صحنه است. امشب به صرف بورش و خون داستان دختری است که بنا به دلایل نامعلومی‌دست به خودکشی زده و حالا، پس از مرگش، همسر او به بازخوانی و بازگویی رخدادهای زندگی‌اش مشغول است.

فرهاد آییش هم با نمایش گالیله و در نقش گالیله به تئاتر برگشته که از ۲۹ فروردین در سالن اصلی تئاترشهر اجراهایش را شروع کرده است. متن این نمایش کار برتولت برشت است و شهاب ‌الدین ‌حسین‌پور با ترجمه حمید سمندریان آن را اجرا کرده است. سمندریان پیش از این بارها خواسته بود آن را روی صحنه ببرد که هرگز این فرصت را به دست نیاورد.

در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد رضا فیاضی با نمایش «کلیپس نقره‌ای» روی صحنه است. این نمایش نوشته حامد اسلامی ‌است و مهدی کریمی ‌آن را کارگردانی کرده است. رضا فیاضی اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بعد از پانزده سال دوری از تئاتر با نمایش سیندرلا کار مریم کاظمی ‌به صحنه برگشت.

امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی هم یک با دیگر با نمایش «این دنیا یک کنسرت ریکی مارتین به من بدهکاره» به تئاتر شهرزاد برخواهند گشت. این نمایش یکی از پرتماشاگرترین نمایش‌های سال گذشته بود و بعد از اجرا در سالن شهرزاد در تئاترشهر و شهرهای آمل و گرگان و همینطور خارج از ایران در دبی، این بار در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

گنجشک مفرغی که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، اصغر همت را به عنوان بازیگر با خود دارد. این نمایش نوشته و کار شهرام کرمی ‌است و در خلاصه آن نوشته شده: «نریمان عاشقانه زندگی خود و همسرش ثریا را دوست دارد. سال‌های زیادی است که او به دنبال یک گمشده است. آرزوهای عاشقانه او و ثریا آن‌قدر بزرگ نیست، ولی یک اتفاق همه زندگی آنها را دگرگون می‌کند.»

ستاره ‌پسیانی، کاظم ‌سیاحی و مجتبی ‌پیرزاده در نمایش «نکبت» حضور دارند. متن این نمایش نوشته استفن بلبر است و پویا سعیدی آن را کارگردانی کرده است. سعیدی ۵ سال پیش نمایش تحسین‌شده لانچر ۵ را کارگردانی بود و حالا هم این نمایش را روی صحنه دارد.

کنسرت-نمایش «از خواب برگشتم به تنهایی» کار عباس ‌عبدالله‌زاده است که با بازی سیاوش خیرابی در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد اجراهایش را پشت سر می‌گذارد. سیاوش خیرابی چهره شناخته شده سریال‌های تلویزیونی است و پیش از هم در نمایش بن بست به کارگردانی علیرضا مهران بازی داشته است.

داستان این کنسرت نمایش از این قرار است: به دنبال قتل یک تهیه‌کننده‌ سینما، جوانی متواری می‌شود و بعد از فراز و فرود بسیار، به دوستش در کالیفرنیا ملحق می‌شود. همراهی آقای بازیگر با رفیق خواننده‌اش ایجادکننده اتفاقاتی‌ است تلخ و شیرین، که تمام جهان آنها را بر هم می‌زند.

مجتبی شفیعی بازیگر و دوبلوری است که با ویدئوهای اینستاگرامی ‌توانست طرفدران زیادی به دست آورد. او که تجربه بازی در فیلم‌های مختلفی را هم دارد، این بار نمایش «سینگل» را به صحنه آورده است که از دوم تیر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا خواهد داشت. در این نمایش که یک پارک‌نشینی دونفره توصیف شده است، ‌ علاوه بر خود مجتبی شفیعی، امیر غفارمنش هم بازی دارد که مدتی است حضور بیشتری در تئاتر داشته تا در کارهای تصویری.

کنسرت-نمایش کوچه عاشقی کار سید ‌جلال ‌الدین ‌دری که در ایوان عطار کاخ سعدآباد در حال اجراست، اولین حضور امیرحسین آرمان در تئاتر است. او که در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی بازی کرده، سال گذشته فیلم بهشت تبهکاران ساخته مسعود جعفری جوزانی را در جشنواره فجر داشت که در باره قتل احمد دهقان روزنامه‌نگار و صاحب تئاتر تهران بود. جلال‌الدین دری سال ۱۴۰۱ این کنسرت نمایش کافه عاشقی را در دو دوره در تماشاخانه شهرزاد اجرا کرد که یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های آن سال بود.