در روزهای گذشته تصویر ویدئویی از پیرمرد اهل آذربایجان شرقی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ به طوری که نظرعلی قنبری با ۴ کلاس سواد در روستای زوایه از توابع شهرستان کلیبر به فردی شناخته‌شده تبدیل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، قنبری با ۷۵ سال سن، پیرمرد سالخورده‌ای است که از دهه‌های گذشته تصمیم گرفت به صورت خودآموز به زبان انگلیسی صحبت کند. او که معلمی نداشته و عمر خود را در روستای زاویه سپری کرده است به همشهری می‌گوید: «خیلی‌ها فکر می‌کنند بنده تسلط کامل به زبان انگلیسی دارم. به نظر خودم، این درست نیست.»

نظرعلی قنبری ادامه می‌دهد: «البته من می‌توانم به زبان انگلیسی صحبت کنم و اگر فردی با من انگلیسی مکالمه کند، منظورش را متوجه می‌شوم و پاسخ می‌دهم. یعنی می‌توانم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم. علاقه به زبان انگلیسی داشتم و در حد خودم می‌توانم صحبت کنم.»

او در دهستان میشه‌پاره بخش مرکزی شهرستان کلیبر متولد شده است. خودش می‌گوید: «انگیزه لازم را برای یادگیری بیشتر زبان انگلیسی دارم. اگر در بین افرادی باشم که انگلیسی با هم حرف می‌زنند، من هم می‌توانم وارد بحث آنها شوم. با این حال، به قدری که دیگران گمان می‌کنند به زبان انگلیسی تسلط ندارم.»‌

احمدی، عضو شورایاری روستای زاویه به همشهری می‌گوید:‌ «آقای نظرعلی قنبری فردی شناخته شده در این منطقه محسوب می‌شود. او فردی با استعداد است و با اینکه سواد چندانی ندارد به سادگی می‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند.» او عنوان می‌کند: «آقای قنبری مایه افتخار روستای زاویه است و اهالی روستا به او احترام زیادی می‌گذارند.»‌

پیرمرد چابهاری

نظرعلی قنبری تنها پیرمردی نیست که در محیط روستایی بزرگ شده و سواد آکادمیک ندارد، اما به یک زبان بین‌المللی آشنایی پیدا کرده است. سال گذشته ویدئوی پیرمرد چابهاری هم در فضای مجازی منتشر شد که علاوه بر زبان انگلیسی معتقد بود که به ۱۴ زبان دیگر مسلط است. او در چابهار حصیربافی و دستفروشی می‌کند. در گذر زمان به دلیل سفر به امارات به زبان‌های دیگر مسلط شده است. خودش گفته است: «من به پانزده زبان زنده دنیا تسلط دارم. سواد آکادمیک ندارم، اما در دبی همکارهای مختلفی داشتم که زبان‌شان را یاد گرفتم.»

منبع: روزنامه همشهری