در این مقاله تمام مشکلاتی را که ممکن است هنگام سفر پیش بیاید را بررسی می‌کنیم تا هنگام مواجهه با این رویدادها، بتوانید از حق خود دفاع کنید و کمترین ضرر را ببینید.

اگر شما جزء آن دسته از مسافران باشید که برای سفرهای خود از هواپیما استفاده می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که ممکن است در طول سفر با هواپیما اتفاقات مختلفی برای شما رخ دهد؛ از لغو پرواز توسط ایرلاین گرفته تا تأخیر چند دقیقه‌ای یا حتی چند ساعته در پروازتان. همچنین ممکن است بار شما در فرودگاه گم شود یا بخواهید بلیط خود را کنسل کنید یا تاریخ و ساعت آن را تغییر دهید.

آیا برای تأخیر یا لغو در پرواز می‌توانیم غرامت بگیریم؟

درصورتی‌که علت لغو پرواز شما به تصمیم‌های مسئولین ایرلاین بازگردد، به احتمال زیاد می‌توانید برای تأخیر یا لغو پروازتان غرامت دریافت کنید. این علت‌ها شامل برنامه‌ریزی زمانی خدمه پرواز، آماده‌سازی هواپیما برای سوخت‌گیری، تعمیر و نگه‌داری هواپیما می‌شود. اما اگر اتفاقات غیرمترقبه‌ای نظیر تغییرات آب‌وهوایی رخ دهد یا به دلیل مسائل امنیتی و ترافیک هوایی اجازه پرواز به ایرلاین داده نشود، احتمالاً نتوانید برای تأخیر یا لغو پروازتان از ایرلاین غرامت دریافت کنید.

برای اطمینان بیشتر درباره این موضوع حتماً باید با قوانین مربوط به ایرلاینی که قصد خرید بلیط هواپیما آن را دارید، آگاهی بیشتری داشته باشید. بدین منظور می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن ایرلاین مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید به یکی از کشورهای اروپایی سفر کنید و از ایرلاینی استفاده کنید که در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا قرار دارد، درصورتی‌که پرواز شما حداقل ۳ ساعت تأخیر داشته باشد، می‌توانید برای دریافت غرامت اقدام کنید. همچنین بر اساس طول مسیر پروازتان میزان غرامتی که به شما تعلق میگیرد، متفاوت می‌شود. در ادامه این میزان را مشاهده می‌کنید:

  • ۱۵۰۰ کیلومتری یا کم‌تر: ۲۵۰ یورو
  • ۱۵۰۰ کیلومتر تا ۳۵۰۰ کیلومتر: حدوداً ۴۰۰ یورو
  • بیشتر از ۳۵۰۰ کیلومتر: حدود ۶۰۰ یورو

اگر هواپیمای شما بیش از حد مشخصی که توسط شرکت بیمه کننده اعلام می‌شود، تأخیر کند، شما می‌توانید هزینه‌های تحمیل‌شده را که شامل حمل‌ونقل، اقامت، غذا و... میشود را با ارائه صورت‌حساب از شرکت بیمه دریافت کنید. البته باید علت و زمان تأخیر را به‌صورت کتبی، به‌طوری‌که به تأیید شرکت حمل‌ونقل مربوط نیز رسیده است، به نمایندگان شرکت بیمه ارائه کنید تا هزینه‌های مربوط به خسارت تأخیر در پرواز را از آن‌ها بگیرید.

اگر بارمان گم شد چه‌کار باید انجام دهیم؟

اگر بار شما در هواپیما گم شد، باید مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن بار خود را پیدا کنید:

در ابتدا باید به دفتر اشیاء گم‌شده در فرودگاه بروید و مشخصات چمدان خود را به مسئولین توضیح دهید تا آن‌ها بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن چمدانتان را برایتان پیدا کنند. اگر عکسی از چمدان خود داشته باشید یا رنگ چمدانتان خاص باشد، احتمال پیدا شدن چمدانتان بالا می‌رود.

اما اگر چمدانتان بعد چند ساعت پیدا نشد، باید درخواست مفقودی بار خود را ثبت کنید. بدین منظور باید دوباره به دفتر اشیاء گم‌شده بروید و فرمی با نام آر آی پی (RIP) را بگیرید و در آن مشخصات زیر را وارد کنید:

  • آدرس محل سکونت یا هتل
  • شماره تلفن
  • محتویات چمدان

همچنین می‌توانید عکس‌هایی از چمدانتان را ضمیمه فرم کنید. به این نکته توجه کنید که ایرلاین‌ها نهایتاً تا ۷ روز برای بررسی بار گم‌شده اقدام می‌کنند.

همچنین می‌توانید به پشتیبانی ایرلاین خود نیز اطلاع دهید تا اگر چمدانتان با یک پرواز دیگر به فرودگاه اشتباهی انتقال پیدا کرده باشد، مسئولین ایرلاین تدابیر لازم را انجام دهند تا هرچه سریع‌تر چمدانتان را تحویل بگیرید. در این صورت ایرلاین بعد از چند روز چمدانتان را به آدرسی که در فرم نوشته بودید، می‌فرستد.

اگر ۳۰ روز گذشت و هنوز چمدانتان پیدا نشده است باید درخواست غرامت از ایرلاین کنید. بدین منظور باید فرم‌های لازم را پر کنید تا درخواست شما بررسی شود و وزن بارتان سنجیده شود. به این نکته توجه کنید که ایرلاینها به طور معمول وجه نقدی را بابت غرامت نمی‌پردازد و نهایتاً برای پروازهای بعدی به شما تخفیف می‌دهد.

نکته: درصورتی‌که بیمه مسافرتی دارید، می‌توانید تمامی مراحل دریافت غرامت از فرودگاه و ایرلاین را به دست شرکت بیمه بسپارید و نهایتاً غرامت را از این شرکت دریافت کنید.

نکته 2: همان‌طورکه گفتیم مبلغ غرامت براساس وزن بار شما سنجیده می‌شود. اگر در چمدانتان جواهرات یا هر شی با ارزش دیگری را داشته باشید، ایرلاین مربوطه هیچ‌گونه مسئولیتی را قبول نمی‌کند.

قوانین مربوط به تغییر یا کنسل کردن بلیط هواپیما

اگر قصد کنسل کردن بلیط هواپیمای خود را دارید باید با نوع بلیطتان آشنا باشید. اگر بلیط شما از نوع سیستمی است، می‌توانید برای کنسل کردن آن اقدام کنید و بخشی از مبلغ پرداختی را دریافت کنید. اما اگر بلیط شما از نوع چارتری باشد، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید هنگام کنسل کردن بلیط پول خود را پس بگیرید.

علاوه بر این، عوامل زیر برای تعیین میزان خسارت بلیط کنسل شده تأثیرگذار است:

  • شناسه نرخی
  • زمان اعلام کنسلی
  • ایرلاین

از آنجا که جریمه‌ی کنسلی ایرلاین‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، در ادامه جریمه کنسلی شرکت ایران‌ایر را مشاهده می‌کنید:

  • از زمان صدور تا ۱۲ ظهر یک روز قبل‌از پرواز: 3۰ درصد
  • از ۱۲ ظهر یک روز قبل‌از پرواز تا ۳۰ دقیقه قبل‌از پرواز: ۶۰ درصد

به این معنی که ۶۰ درصد از مبلغ پرداختی به شما بازگردانده نمی‌شود.

اگر اطلاعات اولیه خود را به طور اشتباه وارد کرده‌اید و بلیط برای شما صادر شده است، مسیر سختی را در پیش دارید تا بتوانید بلیط خود را اصلاح کنید. برخی از ایرلاین‌ها با دریافت خسارت به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید تغییرات جزئی در حروف نام و نام خانوادگی مسافر اعمال کنید. پس حتماً در هنگام درج اطلاعاتتان برای خرید بلیط هواپیما نهایت دقت را به خرج دهید تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید.

نکته: احتمالاً بتوانید مقصد پرواز خود را تغییر دهید و بلیت جدیدی از همان ایرلاین برای سفر به یک مقصد جدید تهیه کنید. البته این تغییر مقصد با هزینه همراه است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره قوانین مربوط به گم شدن بار مسافر، دریافت غرامت به‌خاطر تأخیر یا کنسلی پرواز و قوانین مربوط به استرداد بلیت یا تغییر مشخصات آن ارائه کنیم. برای آنکه اطلاعات دقیق‌تری نسبت به شرایط و قوانین هرکدام از این موقعیت‌ها داشته باشید، حتماً باید قبل از خرید بلیط هواپیما به وب‌سایت ایرلاین مورد نظرتان مراجعه کنید و به طور دقیق قوانین مربوط به آن ایرلاین را بررسی و مطالعه کنید؛ تا اگر مشکلی برای شما پیش آمد، بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را برطرف کنید و متحمل ضرر مالی زیادی نشوید.