یکی از اتفاقات جالب امروز ثبت نام آجودان محمود احمدی نژاد ساعتی پیش از ثبت ناکم خودش برای ریاست جمهوری بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، در حالی خبرنگاران آجودان رئیس جمهوری در دولت های نهم و دهم را بدرقه می کردند از در دیگر خود رئیس جمهور وارد شد تا اتفاق جالب امروز رخ دهد.

امیر سرتیپ بازنشسته حسین افشارزاده، فرمانده سابق قرارگاه پشتیبانی ستادکل نیروهای مسلح و رئیس اسبق دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و آجودان محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

افشارزاده دژبان سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران و آجودان رییس دولت نهم و دهم در سخنرانی خود تنها به تشکر از خبرنگاران بسنده کرد و از وزارت کشور خارج شد.

چهارمین روز ثبت‌نام؛ چه کسانی آمدند؟ + تصاویر | یک وزیر کاندیدا شد | احمدی نژاد هم خودش نام نوشت هم آجودانش | یک اصلاح طلب هم آمد

وظیفه آجودان چیست؟

«آجودان» که واژه‌ای فرانسوی است و فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلمه «فریار» را معادل آن برگزیده و تصویب کرده، در اصل منصبی نظامی معادل «گروهبان «یا «استوار» است که امروزه به افسرانی گفته می‌شود که به‌طور مستقیم در خدمت فرماندهان یا مقامات عالیرتبه، وظایف ویژه‌ای را انجام می‌دهند.

«فریار (آجودان) مقام ریاست جمهوری» از کارکنان نظامی برجسته با درجه امیری یا سرداری است که از جنبه تخصصی باید به مناسبات و تشریفات نظامی داخل و خارج کشور کاملاً آشنا و از جنبه‌های فردی از تناسب اندام، برازندگی، تیزهوشی و اعتماد به نفس برخوردار بوده و به حرکات نظامی مسلط و انعطاف‌پذیر باشد.

شُکوه‌دادن به مراسم‌های استقبال و بدرقه رسمی و نیمه رسمی از مقام ریاست جمهوری هنگام خروج و ورود به کشور و نیز مراسم‌های استقبال و بدرقه از رؤسای جمهور مدعو از طریق نظارت و فرماندهی و کنترل نیروهای تشریفات نظامی و آرایش صحنه‌ها با موقعیت‌ مکانی و زمانی راهبری و همراهی با رئیس جمهور هنگام استقرار در جایگاه‌، ادای احترام به پرچم و دیدن سان و رژه از وظایف اصلی آجودان رئیس جمهور است.

از دیگر مسئولیت‌های مهم «فریار رئیس جمهور» در سفرهای خارج از کشور، آشنا کردن مقام ریاست جمهوری به رموز مراسم‌های رسمی و مراقبت ویژه از اجرای دقیق آئین‌ تشریفات است که اجرای آن نیازمند آگاهی کامل از نحوه مراسم‌های استقبال، بدرقه و نثار گل و امضای دفتر یادبود و موارد مشابه است.

«فریار (آجودان)» نمادی از صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اقتدار نیروهای مسلح در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است که در پشت‌سر مقام ریاست جمهوری این منش را باید با شایستگی‌های فردی به رخ بکشد.