همشهری آنلاین: گروه رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران برای رصد طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن، عازم چین شد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه (25 تیر) قبل از عزیمت به چین در گفت و گو با ایرنا گفت: "انجمن نجوم آماتوری ایران و یک گروه پژوهشی نجومی قرار است طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن را در چین رصد کنند."

مسعود عتیقی گفت: "احمد دالکی" پدر نجوم آماتوری ایران، به همراه دو عکاس و رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران عازم چین شدیم و قرار است روز یکشنبه نیز "علی عجب شیری زادگان" خورشید شناس شهیر ایرانی به همراه چهار دانشجوی رشته نجوم به چین عزیمت کنند تا در یک گروه تحقیقی این رویداد بزرگ قرن را رصد کنیم."

وی گفت: "قرار بود این رویداد در شانگهای چین رصد شود، اما خبرگزاری چینی شین هوا و شبکه خبری ccptv اعلام کردند شهر تانگ لینگ چین مناسب‌ترین شهر برای رصد است که 85درصد هوای آن در روز رصد صاف و مناسب این کار است. "

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: "گروه 10 نفره پژوهشی ایران هچنین در یک نشست علمی در شانگهای چین شرکت خواهند کرد. "

عتیقی گفت: "در طول رصد خورشید گرفتگی، شعاع و خطوط میدان مغناطیسی آن نیز برای تحقیقات بیشتر اندازه گیری خواهد شد."

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تصریح کرد: "روز سه شنبه عازم رصدگاه در شهر "تانگ لینگ" چین که با شهر شانگهای چهار ساعت فاصله دارد، خواهیم شد و در آنجا تجهیزات خود را مستقر می کنیم."

وی افزود: "انجمن نجوم چین نیز قول داده است تا تجهیزاتی برای فعالیت در اختیار ما قرار دهد."

عتیقی گفت: "بعد از ظهر چهارشنبه به وقت ایران کار رصد صورت می گیرد و تصاویر و آخرین گزارش‌ها را از طریق سایت انجمن نجوم، به ایران ارسال خواهیم کرد ."

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران مدت زمان این خورشید گرفتگی را 6 دقیقه و 39 ثانیه ذکر کرد و گفت که طولانی ترین زمان در میان اقیانوس آرام یعنی دو هزار و 500 کیلومتر دورتر از خاک چین در جزایر ژاپن خواهد بود.

وی در خصوص طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن 21 توضیح داد: "این کسوف از هند شروع می شود، نپال و بوتان را طی کرده و پس از گذشت از تبت به چین می رسد. "

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این خورشید گرفتگی به طور جزیی در ایران مشاهده خواهد شد، افزود: "هر چند که این کسوف موقعیت مناسبی برای رصد در ایران ندارد، اما در نخستین لحظات پایداری در شرق و جنوب شرق کشور، خورشید در حالی که آخرین بخش‌های ماه از جلوی آن خارج می شود، طلوع کرده و در افق‌های باز امکان رصد به صورت جزیی میسر است. "

وی گفت: "خورشید ساعت 6 و 30 دقیقه صبح طلوع می کند و زمان گرفت از ساعت 8 و 21 دقیقه صبح به وقت محلی چین شروع و در ساعت 9 و 36 دقیقه کامل خواهد شد. "

عتیقی در خصوص مشاهده این پدیده در ایران گفت: "این خورشید گرفتگی در ایران چندان خوب مشاهده نمی شود، چرا که خورشید گرفتگی در ایران به صورت ناقص خواهد بود ، در نواحی شرقی کشور، طلوع خورشید زودتر از پایان خورشید گرفتگی است و می توان بخشی از خورشید گرفتگی جزیی را دید. بنابراین در ناحیه جنوب شرقی ایران که خورشید زودتر از دیگر مناطق طلوع می کند، زمان بیشتری برای رصد خورشید گرفتگی در اختیار داریم."