مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری جمهوری خواهان قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن دادگاه کیفری بین المللی را به دلیل تصمیم دادستان این دادگاه برای صدور حکم بازداشت برای مقامات اسرائیلی تحریم می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، رویترز نوشت: این رای با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ مخالف تصویب شد به طوریکه هیچ جمهوریخواهی به آن رای منفی نداد حال آنکه ۴۲ دموکرات هم در تصوب آن با جمهوری خواهان همراه شدند.

انتظار نمی رود این اقدام به قانون تبدیل شود، اما منعکس کننده ادامه حمایت از اسرائیل در کنگره در بحبوحه انتقادات بین المللی نسبت به کارزار این کشور خاورمیانه در نوار غزه است. این قانون برای تصویب نهایی به رای کنگره و سنا و سپس امضای رییس جمهور بایدن نیاز دارد. هفته گذشته بایدن به گام‌های دیوان لاهه برای بازداشت نتانیاهو و وزیر جنگ اسرائیل واکنش نشان داده و گفته بود ایالات متحده این حکم را قبول ندارد. کاخ سفید هم ماه گذشته از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای دریافت این حکم انتقاد کرده بود.

این قانون تحریم هایی را علیه افرادی که در پیگرد قضایی آمریکایی ها یا شهروندان متحدان ایالات متحده که عضو دیوان کیفری بین المللی نیستند، از جمله اسرائیل، اعمال می کند. همچنین ورود چنین مقامات دیوان به ایالات متحده را مسدود، هرگونه روادید ایالات متحده را لغو و آنها را از معاملات دارایی ایالات متحده محدود می کند. انتظار نمی رود که این لایحه برای رای گیری در سنا، که به شدت تحت کنترل دموکرات های همکار بایدن است، مطرح شود.

گفتنی است ماه گذشته میلادی کرم خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری درخواست بازداشت نتانیاهو و گالانت را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در غزه مطرح کرد.

منبع: شفقنا