تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۲

آرمن ساروخانیان: انفعال بارسلونا در بازار نقل‌وانتقالات تابستانی به پایان رسید.

 زلاتان ابراهیموویچ به احتمال زیاد هدیه‌ خوان لاپورتا به هواداران و به ویژه پپ گواردیولاست که خریدهای رئال‌مادرید آنها را نگران کرده بود. روز جمعه اکثر روزنامه‌های اروپایی از توافق لاپورتا و موراتی، مالک اینتر بر سر جابه‌جایی مهاجمان دو تیم خبر دادند. قرار است زلاتان ابراهیموویچ راهی نوکمپ شود و در ازای آن بارسا 40 میلیون یورو به اضافه ساموئل اتوئو را به اینتر بدهد و همچنین آلکساندر هلب هافبک نیمکت‌نشین بارسا برای یک سال به طور قرضی پیراهن قهرمانی ایتالیا را به تن کند.

خوان لاپورتا می‌گوید که دو باشگاه کاملا بر سر موارد فوق به توافق رسیده‌اند و تنها این 3 بازیکن باید بر سر مسائل شخصی با باشگاه‌ها به توافق برسند: «ما با اینتر توافق کامل داریم. ولی مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و حالا باید رضایت بازیکنان را جلب کنیم.» زلاتان هم که با اینتر در اردوی آمریکا به سر می‌برد، از این انتقال ناراضی نیست و می‌گوید: «اگر پیشنهاد بارسا صحیح باشد، برایم جذاب خواهد بود. باید صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود.»

اما نیمه دیگر این انتقال جدایی اتوئو از بارسلونا است و ظاهرا این، یکی دیگر از خواسته‌های گواردیولا بود که برآورده می‌شود. مهاجم کامرونی با وجود عملکرد فوق‌العاده‌اش در سال‌های اخیر دردسرهای زیادی برای کادر فنی به وجود آورد و این چیزی نبود که گواردیولا بتواند یک سال دیگر تحمل کند. لاپورتا معتقد است که رفتن به اینتر می‌تواند برای اتوئو هم مفید باشد: «زمان آن رسیده بود که اتوئو فضای جدیدی را تجربه کند و فکر می‌کنم اینتر راه‌حل خوبی برای او باشد، به ویژه اینکه موراتی، رئیس و مورینیو، سرمربی باشگاه به او علاقه‌مندند.»

روزنامه اسپورت کاتالونیا که روز گذشته مطالب زیادی را درباره پیوستن زلاتان به بارسلونا منتشر کرد، خبر می‌دهد که این انتقال روز دوشنبه نهایی می‌شود. این روزنامه هوادار بارسا، ضمن معرفی کامل زلاتان معتقد است که او ستاره‌ای جهانی در حد کریستیانو رونالدو است که به تازگی با شکستن رکورد نقل و انتقالات به رئال‌مادرید پیوسته.

اسپورت همچنین مثلث تهاجمی بارسا شامل آنری، مسی و زلاتان را فوق‌العاده می‌داند و در مقایسه فنی او با اتوئو می‌نویسد: «اتوئو فصل گذشته در 50 بازی 44 گل زد که آمار بهتری نسبت به 29 گل زده زلاتان در 46 بازی است، ولی باید دشواری‌های بازی در فوتبال ایتالیا برای یک مهاجم را هم در نظر گرفت. با این وجود او بازیکنی ماهر و چندپسته است و به خاطر قد بلند و تکنیک بالایش، می‌تواند نقش مهاجم هدف یا کاذب را هم به خوبی به عهده بگیرد.

این همان مهاجمی است که گواردیولا به دنبالش بود چرا که می‌تواند گردش توپ در خط حمله را بهتر کند و موجب می‌شود بازی تهاجمی تیم که بیشتر در کناره‌هاست به مرکز متمایل شود. شاید اتوئو در محوطه جریمه زهردارتر باشد ولی زلاتان تکنیک و خلاقیت بیشتری دارد و این منجر به بازی ترکیبی بیشتری در خط حمله خواهد شد. همکاری زلاتان و لئو در محوطه جریمه می‌تواند تماشایی باشد.»

ماکسول، خرید دیگر بارسا

اما قبل از ورود زلاتان، انتقال ماکسول مدافع چپ اینتر به بارسلونا نهایی شد و این بازیکن برزیلی روز جمعه به هواداران معرفی شد. رقم انتقال این بازیکن 27 ساله 5/4 میلیون یورو است. او در جلسه معارفه‌اش گفت: «ببخشید که من زبان شما را بلد نیستم ولی از اینکه به بهترین باشگاه اروپا پیوسته‌ام، خوشحالم.»

ماکسول جانشین سیلوینیو می‌شود که در پایان فصل از بارسا جدا شد و برای رسیدن به ترکیب اصلی باید با آبیدال رقابت کند که همچنان گزینه اول گواردیولا محسوب می‌شود. بارسا همچنین به دنبال معاوضه مارتین کاسرس، مدافع اروگوئه‌ای با کریستین پولسن، هافبک دانمارکی یوونتوس است. کاسرس با وجود انتقال 15 میلیون پوندی‌اش هرگز نتوانست به ترکیب اصلی بارسا برسد و از سوی دیگر چیرو فرارا سرمربی یووه هم گفته که پولسن جایی در برنامه‌های او ندارد.