مصرف نیکوتین از عوامل بروز ناباروری در زنان و مردان به شمار می‌رود و نیز باعث بروز مشکل در دوران بارداری برای مادر و جنین و همچنین نوزاد پس از تولد می‌شود و در نتیجه کاهش جمعیت را در پی دارد.

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: در تعریف سیگاری بودن گفته می‌شود مصرف روزانه ۱۰ نخ سیگار یا بیشتر، اعتیاد به این دخانیات است، اما مصرف حتی یک نخ سیگار در روز هم می‌تواند عوارض نامطلوب داشته باشد و هرچه میزان مصرف روزانه بیشتر باشد، عوارض ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد.

همچنین، استنشاق دود ثانویه یا دست دوم سیگار برای افراد غیرسیگاری همان‌قدر خطرناک است که سیگار کشیدن برای افراد سیگاری.

همه اینها در حالی است که پزشکان و کارشناسان بهداشت و سلامت می‌گویند مصرف نیکوتین به هر شکل ـ سیگار، قلیان، آدامس و... بر سلامت باروری زنان و مردان و نیز بارداری و جنین و نوزاد تاثیرات منفی و خطرناکی دارد.

از جمله تاثیرات منفی مصرف نیکوتین، افزایش زمان انتظار برای توفیق در بارداری در سیگاری‌هاست. به عبارتی، اگر زمان مورد انتظار برای دستیابی به بارداری یک زوج سالم حدود یک سال تلاش بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری باشد، شکست دستیابی به بارداری در استعمال‌کنندگان دخانیات در این مدت زیاد است.

در اینفوگرافیک زیر جزئیات و چگونگی تاثیرات منفی نیکوتین را بر باروری مردان و زنان، بارداری و سلامت جنین و نوزاد و حتی آینده‌ی دور فرزندان افراد سیگاری ببینید:

گرافیست: داود سرخوش

منبع: همشهری آنلاین