مأموریت بازآوری نمونه مریخ Mars sample-return mission؛ MSR یک مأموریت پرواز فضایی برای گردآوری نمونه‌های سنگ و گردوغبار در مریخ و سپس آوردن آنها به زمین است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرده که آماده دریافت ایده‌های جدید برای مأموریت بازگرداندن نمونه مریخ است. این اعلامیه پس از آن منتشر شد که دولت آمریکا به ناسا اطلاع داد برنامه اولیه آن‌ها برای این مأموریت بسیار پرهزینه است. این برنامه همچنین پیچیدگی و مشکلات زمان‌بندی زیادی هم داشت.



عکس سلفی از روز مأموریت

به گزارش سایت اسپیس، ناسا ده مطالعه را باهدف یافتن ابزارهای مقرون‌به‌صرفه‌تر و سریع‌تر برای بازیابی نمونه های جمع آوری شده از سطح مریخ
و بازگرداندن آنها به زمین انتخاب کرده است.
مریخ‌نورد استقامت ناسا یک عکس سلفی از یکی از ۱۰ لوله نمونه ته‌نشین شده در انبار نمونه‌ای گرفت که در منطقه‌ای به نام Three Forks ایجاد کرده بود؛ تصویری که توسط دوربین WATSON روی بازوی رباتیک مریخ‌نورد در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳، ششصد و هشتاد و چهارمین روز مریخی یا همان روز مأموریت گرفته شده است.

بیشتر بخوانید :

برنامه بازگشت

برنامه بازگشت نمونه مریخ ناسا در ماه‌های اخیر پس از اینکه به او گفته شد طرح فعلی ۱۱ میلیارد دلاری آن بسیار گران است، با مشکلات زیادی روبه رو شده است.

طرح مأموریت بازگشت نمونه مریخ (MSR) به پرتاب‌های متعدد به مریخ نیاز دارد تا در نهایت یک وسیله نقلیه صعود به مریخ (MAV) روی سطح سیاره سرخ قرار گیرد.
از آنجا، مریخ‌نورد استقامت یا دیگر هلی‌کوپترهای کوچک بازیابی - مانند روتورکرافت نبوغ ناسا - نمونه‌های مریخ را که استقامت قبلاً جمع‌آوری کرده است، می‌گیرند و آنها را در MAV بار می‌کنند. سپس، یک صعودکننده نمونه‌ها را به مدار می‌فرستد؛ جایی که یک فضاپیما آنها را جمع‌آوری می‌کند و به سمت زمین می‌برد.

تصاویری از آزمایش موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس را مشاهده فرمایید.

بازگشت پرهزینه

شاید این ایده پرهزینه و بیش از حد جاه‌طلبانه به نظر برسد. البته خود ناسا هم چنین فکری می‌کند. به همین دلیل آژانس ده مطالعه ارائه شده توسط گروه‌های صنعتی و دانشگاهی را باهدف یافتن راهی ساده‌تر برای بازگرداندن قطعات سیاره سرخ به زمین انتخاب کرده است.
هفت مورد از این پیشنهادها یک قرارداد ۱.۵ میلیون‌دلاری برای انجام مطالعات ۹۰ روزه دریافت کردند؛ درحالی‌که مراکز تحقیقاتی خود ناسا، آزمایشگاه پیش‌رانش جت Caltech و آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز سه مورد دیگر هستند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا مورد دوم هم وجود دارد یا خیر.

فعال‌کردن بازگشت نمونه مریخ با کشتی ستاره‌ای

بعضی از شرکت‌کنندگان صنعت هوافضا مرتبط با مطالعات انتخاب شده عبارت‌اند از: لاکتید مارتین، نورثروپ گرومن، بلو اوریجین و آئروجت راکتداین.
اسپیس ایکس پیشنهاد خود را با عنوان «فعال‌کردن بازگشت نمونه مریخ با کشتی ستاره‌ای» ارائه کرد. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، بارها به طور علنی اعلام کرده است که استارشیپ طی ۵ سال آینده در مریخ خواهد بود.

راه‌های جدید برای آوردن نمونه‌های مریخ

بیل نلسون، مدیر ناسا، از ابتکار عمل برای یافتن راه‌های جدید برای آوردن نمونه‌های مریخ استقامت به خانه تمجید کرد. نلسون در بیانیه‌ای گفت: بازگشت نمونه مریخ یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌هایی است که ناسا انجام داده که البته بسیار مهم است؛ چون می‌خواهیم آن را سریع‌تر، با خطر کمتر و با هزینه کمتر انجام دهیم.

عدم بازگشت نمونه‌ها

نلسون قبلاً اظهار داشت که طرح فعلی MSR آژانس بسیار پرهزینه‌ای است و به انتظار طولانی نیاز دارد. او طی کنفرانسی از راه دور در آوریل ۲۰۲۴ گفت: نکته اصلی آن است که ۱۱ میلیارد دلار بسیار گران است. ضمن آنکه عدم بازگشت نمونه‌ها تا سال ۲۰۴۰ نیز به طور غیرقابل‌قبولی طولانی است.

مریخ‌نورد استقامت ناسا در طول اکتشاف دهانه جزرو با عرض ۲۸ مایل (۴۵ کیلومتر عرض) در سطح مریخ ۱۰ لوله نمونه جمع آوری کرده است. این لوله ها در ژانویه ۲۰۲۳ به انباری در سیاره سرخ سپرده شد.

دانشمندان امیدوارند مواد موجود در لوله‌ها بتواند ایده‌های کلیدی بیشتری در مورد مریخ نشان دهد. شاید وسوسه‌انگیزترین آنها این باشد که آیا تابه‌حال میزبان حیات بوده است یا خیر.