این روزها و با داغ‌تر شدن تنور رقابت‌های انتخاباتی آنچه بیش از پیش باید ازسوی کاندیداها مورد توجه ویژه قرار گیرد، رعایت اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی است؛ موضوعی که شهید رئیسی یکی از مهم‌ترین مصادیق رعایت چنین گزاره‌ای است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: انتظار عمومی از کاندیداها، رقابتی است که در تراز جمهوری‌اسلامی باشد؛ انتظاری که امروز الگوهای مهمی برای تبیین آن وجود دارد. دراین میان بررسی موشکافانه «اخلاق انتخاباتی» شهید رئیسی می‌تواند نقش راه‌گشایی دراین مسیر داشته باشد.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری ‌آنلاین دراین باره گفت: یکی از مهم‌ترین گزاره‌های اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی دراین زمینه، حساسیت ویژه ایشان در عدم استفاده از امکانات دولتی در کارزارهای انتخاباتی بود.

سکینه سادات پاد افزود: مردم ایران به یاد دارند که در مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰، یکی از کاندیداها در کنایه‌ای، به شهید رئیسی گفت که «بگذارید امام‌رضا (ع) برای مردم باقی بماند»؛ کنایه‌ای که می‌کوشید شائبه سوءاستفاده شهید رئیسی از امکانات آستان قدس رضوی را در اذعان عمومی القا کند.

وی اظهارکرد: این درحالی بود که شهید رئیسی در آن مقطع عدم استفاده از امکانات آستان قدس رضوی را با حسیاست ویژه‌ای پیگیری می‌کرد و توصیه‌های اکیدی دراین زمینه داشت.

پاد با بیان اینکه شاید در آن مقطع چنین شبهه‌ای در ذهن بخشی از جامعه نفوذ می‌کرد، ادامه داد: اما امروز دیگر همه معترفند که صیانت از بیت‌المال یکی از مهم‌ترین اصول مشی سیاسی و همچنین انتخاباتی شهید بوده‌است.

نوع مواجهه شهید رئیسی با رقبا

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی همچنین گفت: ماجرای شبهه‌ای که در مناظره انتخاباتی سال ۱۴۰۰ مطرح شد، یکی از ابعاد منظومه «اخلاق انتخاباتی» شهید رئیسی را به تصویر می‌کشد؛ اینکه این شهید بزرگوار هیچ‌گاه با چنین رویکردهایی مواجهه نمی‌کرد و حاضر به مقابله به مثل نمی‌شد.

پاد افزود: ایشان هیچ‌گاه حاضر نشد از موضوع‌هایی که برخی آنها را «برگ برنده انتخاباتی» می‌دانند، علیه رقبای خود استفاده کند تا پاسخ دروغ‌پردازی‌ها و شبهه‌افکنی را بدهد.

وی تصریح کرد: شهید رئیسی همواره در چنین مواقعی ادب می‌کرد و اجازه نمی‌داد آرامش روانی افکارعمومی با طرح چنین موضوع‌هایی مخدوش شود. شهید رئیسی، برخلاف برخی رقبای انتخاباتی‌اش، هیچ‌گاه حاضر نشد درباره پرونده برخی افراد که درباره آنها یقین هم داشت، موضوعی را مطرح کند؛ اخلاقی که برآمده از اعتقاد راسخ ایشان به آموزه‌های اسلامی بود.

اصرار بر شعارهای انقلاب

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی تصریح کرد: «اصرار بر شعارهای انقلاب» از دیگر گزاره‌های اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی بود که به‌وضوح در مشی این شهید بزرگوار قابل مشاهده‌است.

پاد اظهارکرد: براین اساس هم بود که رهبرمعظم‌انقلاب شهید رئیسی را مظهر شعارهای انقلاب عنوان و تاکید کردند که این شهید بزرگوار از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، روی شعارهای انقلاب و سخنان امام(ره) تکیه کرد.

وی اضافه کرد: در واقع آرمان‌ها و شعارهای انقلاب کاملا در رفتار و عملکرد شهید رئیسی انعکاس داشت و با دستاوردهای مهمی نیز از جمله در حوزه سیاست‌خارجی همراه بود.

منبع: روزنامه همشهری