تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴

نژادپرستی جزء لاینفک صهیونیسم است و این نه تنها در رفتار با فلسطینی‌ها بلکه در نحوه رفتار آنان با یهودیان آفریقایی‌تبار نیز مشهود است.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «نژادپرستی جزء لاینفک صهیونیسم است و ما این را نه تنها در رفتار با فلسطینی‌ها، بلکه در نحوه رفتار آنها با یهودیان آفریقایی‌تبار نیز می‎بینیم.» این بخشی از مقاله آنجل نالوبگا محقق دانشگاه پرینستون درباره آپارتاید سیستماتیک در سرزمین‎های اشغالی است.

رژیم آپارتاید صهیونیستی علاوه بر جنایات سازمان یافته علیه فلسطینیان و ساکنان اعراب فلسطین، رویکرد تبعیض‌آمیزی در قبال سیاه‎پوستان این منطقه دارد به‌طوری که اظهارات گاه و بیگاه مقام‎های ارشد سیاسی و مذهبی اسرائیل یادآور کم اهمیت بودن حیات سیاهان در سرزمین‌های اشغالی است.

چند سال پیش بود که یتسحاک یوسف خاخام اعظم یهودیان سفاردی در سرزمین‌های اشغالی در موعظه هفتگی خود در اظهاراتی نژادپرستانه سیاهان را «میمون» نامید. او پیشتر هم در اظهارات مشابهی گفته بود که تمام غیریهودیان - اعم از آفریقایی‌ها، اعراب و غیره - تنها در صورتی می‌توانند در اراضی اشغالی زندگی کنند که بپذیرند باید به جمعیت یهودی این منطقه خدمت کنند!

مشخص نیست که آیا اظهارات اخیر این خاخام یهودی با طرح تل‌آویو مبنی بر اخراج زودهنگام حدود 40هزار پناهنده آفریقایی، عمدتاً مسیحی و مسلمان از اریتره و سودان ارتباط دارد یا خیر.

خبرگزاری الجزیره نوشته که دولت رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از یک سوم جامعه پناهندگان آفریقایی ساکن در سرزمین‌های اشغالی را مجبور به بازگشت به آفریقا کرده است. البته اظهارات نژادپرستانه فقط مخصص به خاخام یوسف نبوده است. دیگر افراد مذهبی مرتبط با دولت اسرائیل نیز اظهارات مشابهی داشته‌اند از جمله یسرائیل لائو خاخام ارشد تل‌آویو که در نخستین روز کاری خود در سال 2013 از عبارات نژادپرستانه برای توصیف ورزشکاران سیاه‏پوست استفاده کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در چند اظهارنظر عمومی ورود پناهندگان آفریقایی غیریهودی به اسرائیل (اراضی اشغالی) را بسیار بدتر از حملات به گفته او تروریستی برای اسرائیل نامیده بود. این اظهارات نتانیاهو در حالی بیان شد که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از طبقات و مشاغل مختلف از پزشکان، هنرمندان و اساتید دانشگاه گرفته تا دانشجویان و بازماندگان هولوکاست مخالفت خود را با طرح اخراج پناهندگان آفریقایی اعلام کرده‌اند.

الجزیره نوشته، درست است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت ساکنان سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه در تل‌آویو با اخراج پناهجویان سیاه‎پوست مخالف هستند اما خارج از این حباب لیبرال، نتانیاهو برای عملی کردن طرح خود مشکل چندانی ندارد. البته نتانیاهو شاید نگران مخالفت‌های داخلی نباشد اما به‎طور قطع واکنش جوامع یهودی خارج از سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه آمریکا برایش نگران‌ کننده خواهد بود؛ به‌ویژه اینکه برخی از مدافعان سرسخت تل‌آویو در واشنگتن نیز در مخالفت با اخراج سیاه‎پوستان از سرزمین‌های اشغالی این طرح را نژادپرستانه خوانده و به طور عملی از دولت اسرائیل خواسته‎اند که آن را کنار بگذارد.

دولت بنیامین نتانیاهو که این روزها درگیر جنگ تمام عیار در غزه و انزوای روزافزون دیپلماتیک ناشی از آن است شاید طرح اخراج سیاه‏پوستان از سرزمین‌های اشغالی را مسکوت گذاشته باشد اما این تعلیق به معنی پایان سیاست‌های نژادپرستانه صهونیست‌ها علیه سیاه‏پوستان در سرزمین‌های اشغالی نیست.