گروه اجتماعی: فرمانده پلیس مرزی نیروی انتظامی، با اعلام کاهش 70 درصدی پدیده گروگان گیری در شش ماهه نخست امسال در مرزها، یادآور شد: با انجام اقدامات دیپلماتیکی و کنترلی مرزها امسال همچنین شاهد کاهش آمار عابرین و اتباع غیرمجاز در مرزها بودیم.

سردار «بهنام شریعتی فر» ضمن تشریح عملکرد شش ماهه نخست امسال، گفت: امسال با کاهش 54 درصدی عابرین غیرمجاز و یا به عبارتی اتباع ایرانی که به صورت غیرمجاز به کشور وارد و یا از آن خارج می‌شوند، روبرو بودیم.

وی یادآور شد: امسال 3 هزار و 371 و در مدت مشابه سال قبل، 7 هزار و 346 نفر عابرین غیرمجاز دستگیر شدند. به گفته فرمانده پلیس مرزی ناجا، در سال های گذشته اغلب عابرین غیرمجاز، زائرانی بودند که در مرز مشترک با کشور عراق دستگیر می‌شدند.

شریعتی فر در خصوص علت کاهش آمار عابرین غیرمجاز به خبرنگار ما گفت: برخورد قضایی کشور عراق با این گونه افراد، ناامنی عراق و ترویج و ایجاد شرایط جهت عبور قانونمند زائران از سوی مرزبانان ایرانی، منجر به کاهش آمار خروج غیرقانونی از کشور شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون مرزهای شلمچه، مهران و خسروی به صورت قانونمند به روی چندین هزار نفر زائر ایرانی، باز است و همین مسئله زمینه را برای خروج غیرقانونی کاهش داده است.