رنگ و لعاب، نقش پر رنگی در نماهای شهری دارد. نمای هر روستا یا شهری که با رنگ‌های متنوعی آراسته شده، زیبایی دو چندانی به معماری آن داده است. فلسفه رنگ‌ها در ذهن انسان جادو می‌کند. فرض کنید این رنگ‌ها یک شهر یا روستا را در بر گرفته است؛ بدون تردید نقش پررنگی در نشاط و شادی شهروندان و گردشگران دارد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، درست است که شیرآباد در شمال شرقی زاهدان یک محله محروم محسوب می‌شود، اما دیوارهای رنگی خانه‌ها با شیب‌دار بودن کوچه‌ها یکی از مقاصد گردشگران است؛ محله‌ای که اطراف آن بیابان است، اما سازه‌های رنگی آن دل هر بیننده‌ای را می‌برد. شیرآباد روی تپه قرار دارد و شیب‌دار بودن کوچه‌ها به همین است.

امام‌زاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم در گیلان همه چیز دارد. آرامگاه، طبیعت سرسبز، رودخانه و البته خانه‌های رنگی. خانه‌هایی در ارتفاعات شفت که در 4 و 5 طبقه ساخته شده است، با رنگ‌آمیزی نماهای آن فضایی رویایی را پیش روی گردشگران گذاشته است. هرچند برخی از این خانه‌های چوبی ماه گذشته در آتش‌سوزی سوختند.

کوی محتشم

کوی محتشم بافت قدیمی دارد، بافتی که در سال‌های گذشته رنگ‌آمیزی شد تا جلوه‌ای بهتر پیدا کند. کوی محتشم در ناحیه 2 شهرداری واقع شده است. شهرداری گرگان در سال‌های گذشته به زیباسازی کوی محتشم اهمیت داده و با اقدامات صورت گرفته، حالا موجب رونق گردشگری شده است.

شهرک ولیعصر(عج)

خانه‌های مسکونی در شهرک ولیعصر (ص) که نمای آن با آمیزه‌ای از رنگ‌های متنوع چند سالی است که شکل جدیدی پیدا کرده است. البته بخشی از دیوار خانه‌های این شهرک رنگ‌های شادی به خود گرفته است که در مجاورت کمربندی جنوبی شهر اراک قرار دارد.

محله نواب

6 سال قبل شهرداری قزوین تصمیم گرفت دیوارهای محله نواب را رنگ‌آمیزی کند. یک سال بعد از آن، زمانی که ساختمان‌ها با رنگ‌های شاد و متنوع تزئین شدند، این محله مورد توجه بسیاری قرار گرفت. 3200 مترمربع از دیوارهای حاشیه رودخانه نواب رنگ‌آمیزی شده است.

پله‌های رنگی اصفهان

خیابان آبشار سوم در شهر اصفهان یک رنکین‌کمان همیشگی را در خود جای داده است. پله‌های این خیابان که با طراحی خاصی رنگ‌آمیزی شده و در کنار جاذبه‌های تاریخی اصفهان، پله‌های رنگی هم جایگاه خود را در میان برخی از گردشگران پیدا کرده است.

کوچه رنگی

محله دستغیب در منطقه 9 تهران کوچه‌ای دارد که به طور کامل رنگ‌آمیزی شده است. کوچه شهید قدیانی در این محله حالا یکی از معروف‌ترین کوچه‌ها در شهر تهران است. کف زمین رنگ‌آمیزی شده، درست مانند دیوارهای خانه‌ها که فضای شاد به اهالی این کوچه داده است.

گود فخار

گود فخار منطقه‌ای در محدوده شهرداری منطقه 5 مشهد است که قدمت آن به حدود یک قرن پیش بازمی گردد، منطقه ای مسکونی در عمق ۷ متری زمین که بعد از اجرای طرح «هر خانه یک رنگ» جانی دوباره گرفته است. طوری که قدمت این گود با رنگ‌آمیزی مدرن چهره‌ای تازه به آن داده است.

روستای «زروم»

سنگفرش روستای زروم در نکا همراه با دیوار ساختمان‌ها که هر کدام به رنگی درآمده است، این روستا را به مقصد گردشگری تبدیل کرده. این روستا در مناطق کوهستانی نکا واقع شده و قرار گرفتن زروم در ارتفاع از دورنمای زیبایی به این منطقه داده است.

منبع: روزنامه همشهری