بهگزارش همشهری آنلاین به نقل از بیبیسی، قیمت اولیه آن در چین ۹۶۰۰دلار است که اگر به اروپا بیاید، بهدلیل مقررات ایمنی، انتظار میرود حداقل دو برابر این رقم هزینه داشته باشد. اما با توجه به استانداردهای خودروهای الکتریکی، هنوز هم بسیار ارزان است. برای تولیدکنندگان اروپایی این یک چشمانداز نگرانکننده است.
آنها میترسند که این مرغ دریایی کوچک بهگونهای مهاجم تبدیل شود و بازار خودروهای اروپایی را کساد کند. صنعت خودروی داخلی چین در دو دهه گذشته به سرعت رشد کرده است. نتیجه، توسعه سرسامآور شرکتهایی مانند BYD بوده است که اکنون با تسلا برای عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان رقابت میکنند.
غول های مطرحی مانند SAIC مالک برند MG و جیلی مالک ولوو نیز به بازیگران بزرگی در بازار خودروهای برقی تبدیل شده اند. بر اساس گزارش سالانه جهانی EV Look سال گذشته بیش از ۸ میلیون خودروی الکتریکی در چین فروخته شد که حدود ۶۰ درصد کل فروش جهانی است.
بیشتر بخوانید:
- یک پله فراتر از خلاقیت | بررسی نقش هوش مصنوع در هنر
با این حال، برای سیاستگذاران اروپا و ایالات متحده، این موضوع باعث نگرانی است. با توجه به اینکه برندهای چینی ظرفیت مازاد زیادی دارند و به سمت بازارهای بین المللی حرکت می کنند، می ترسند شرکت های خودشان نتوانند رقابت کنند. آنها ادعا می کنند که یارانه های سنگین برای تولید داخلی به شرکت های چینی اجازه می دهد قیمت ها را در سطحی نگه دارند که سایر شرکت ها برای رسیدن به آن مشکل دارند.