باوجود بارش مناسب در زمستان گذشته و بهار امسال و همچنین سرریز شدن سدهای ذخیره آب در استان ایلام، انتظار می‌رفت که مردم در تابستان با رنج بی‌آبی و قطع مکرر آب در بازه‌های طولانی ۱۰ تا ۱۲ ساعته مواجه نباشند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ شیرینیِ پر شدن سدهای استان ایلام به جان مردمش ننشست، زیرا هنوز هرم تابستان از راه نرسیده، شاهد قطعی مکرر آب، در ساعات طولانی هستند، در این وانفسا استانداری ضرب الاجل تعیین کرده، آبفا می‌گوید مصرف بالاست و آب منطقه‌ای از پر بودن سد خبر می‌دهد.

باوجود بارش مناسب در زمستان گذشته و بهار امسال و همچنین سرریز شدن سدهای ذخیره آب در استان ایلام، انتظار می‌رفت که مردم در تابستان با رنج بی‌آبی و قطع مکرر آب در بازه‌های طولانی ۱۰ تا ۱۲ ساعته مواجه نباشند.

اما متاسفانه هنوز تابستان و گرمای نفس‌گیر آن از راه نرسیده، شاهد قطعی مکرر آب در سراسر استان ایلام هستیم و در این میان به نظر می‌رسد وجود ضعف‌های زیرساختی و مدیریتی در کنار نبود نظارت جامع و کارآمد، همچون سال‌های گذشته دلیل اصلی این مشکل باشد.

ورود سازمان بازرسی کل استان ایلام برای رفع و سامان‌دهی این وضعیت که مردم ایلام را در شرایط سختی قرار داده نیز گویا کارساز نبوده و مشکل قطعی‌ مکرر آب در اقصی نقاط استان ایلام همچنان به قوت خود باقی است.

تعیین ضرب الاجل ۴۸ ساعته

به دنبال بی‌توجهی مسئولان آبفای ایلام به رفع مشکل بی‌آبی مردم استان، سعید هژبری؛ معاون عمرانی استانداری ایلام با تشکیل جلسه‌ای، ضرب الاجل ۴۸ ساعته برای رفع این مشکل تعیین کرد.

معاون عمرانی استانداری ایلام با بیان این که اولویت ما کنترل لحظه‌ای نحوه توزیع آب با یک اقدام فوری ظرف ۴۸ ساعت آینده است، تاکید کرد: آبفا باید ظرف ۴۸ ساعت آینده بر این مشکل فائق آید.

هژبری تقویت پمپاژ آب و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش قطعی آب در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: حل فوری مشکل آب محلاتی مانند بانبرز، بخش‌هایی از بلوار شهرداری، بلوار نماز، پشت دانشگاه باختر و منطقه حکمت که قطعی آب در آنها بیشتر از سایر مناطق است، باید در دستور آبفای استان ایلام قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هر کدام از مناطق سه گانه تامین آب شهر ایلام اعم از سد گل گل ملکشاهی، چاه‌های آب سطح شهر ایلام و سد ایلام باید متولی مشخص و پاسخگو داشته باشند.

هژبری، اطلاع‌رسانی ناکافی آبفای ایلام درخصوص برنامه قطع آب را نیز مورد نقد قرار داد و گفت: اطلاع‌رسانی لازم درخصوص احتمال قطع و افت فشار آب با همکاری رسانه‌های استان و صدا و سیما باید بیش از بیش در دستور کار قرار گیرد.

مصرف زیاد است

تعیین ضرب الاجل از سوی معاونت عمرانی استانداری ایلام برای رفع مشکل آبی در حال صورت گرفته است که محمد محمدی؛ مدیر عامل آبفای استان ایلام در گفت و گو با رسانه‌ها، افزایش مصرف به علت افزایش دما و شرایط جوی را عامل تنش آبی عنوان کرده و گفته: از مردم و دستگاه‌های اجرایی پیشتر درخواست کرده است تا تنش آبی را در سال جاری جدی بگیرند تا بتوان از بروز بحران جلوگیری کرد.

سد پر شده، آب کم نیست

با این حال صادق علیمرادی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: احداث سد ایلام به منظور تامین آب شرب شهر ایلام بوده و با توجه به پُرشدگی صددرصدی سد، دیگر نباید مشکلی در تامین آب این شهر وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم