روزگاری برای خودشان بروبیایی داشتند و مهمانسرایی هایی بودند دور از شهر؛ اما امروز از آنها فقط نامی باقی مانده و بقایای بناهایی که رنگ و بوی کهنگی می دهد.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی:در تهران هم با اینکه عنوان ابر شهر را یدک می‌کشد و ظاهر مدرنی دارد، در حاشیه خود بافت تاریخی و کاروانسراهای زیادی دارد که بر ساختارشان می توان ردپای تاریخ را دید. حالا بقایای این کاروانسراها به جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر تبدیل شده و مقصد گردشگری اند.

نام مقصد: کاروانسرای خانات

نشانی: خیابان مولوی – بعد از سه راه امین السلطان، خیابان صاحب جمع

چطوربرویم: کافی است خود رابه میدان شوش برسانید و از آنجا به سه راه امین السلطان درجنوب چهار راه مولوی بروید. بعد از چند دقیقه پیاده روی به خیابان صاحب جمع می رسید.

قدمت:دوره قاجار

امکانات:سفره خانه سنتی ، سرویس بهداشتی

جاذبه های اطراف:سردر باغ ملی، تیمچه اکبریان، خانه کاظمی

معرفی: کاروانسرای خانات به جا مانده از عهد قاجار است و در سال های دور محل اتراق تاجرانی بوده که از راه های دور و نزدیک گذرشان به تهران می افتاد.

سرای روغنی

خانات یکی از بزرگترین کاروانسراهای پایتخت به شمار می آید. کاروانسرای خانات مساحتی بیش از 10 هزار مترمربع دارد با شکلی مستطیلی و24 حجره و حیاطی بزرگ و زیبا که جذابیتش را دوچندان کرده است. در قدیم به این کارونسرا سرای روغنی هم می گفتند چرا که محل خرید و فروش روغن بود. بازدید این مکان تاریخی نیاز به هماهنگی ندارد و در هرساعت از روز می توان به آنجا رفت. اگر به آنجارفتید حتما سری به سفره خانه سنتی آن بزنید. تزئینات داخلی اش کار دست استاد کاران اصفهانی است و شما را درحین صرف غذا به گذشته های دور می برد.

نام مقصد: کاروانسرای رباط کریم

نشانی:رباط کریم،بلوار امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان مصلی ، بلوار شهید کمالی

چطوربرویم: برای رفتن به کاروانسرای رباط کریم دومسیروجوددارد. یکی خیابان مصلی چشم انداز بسیار زیبایی دارد و دیگری خیابان بخشداری که بقعه امامزاده عمادالدین درآن واقع شده است.

قدمت:دوره قاجار

امکانات:اقامتگاه، رستوران، فروشگاه و اینترنت بی‌سیم

جاذبه های اطراف: آسیاب آبی رباط کریم، پل بازارک، تپه ده حسن، کاروانسرای سنگی

معرفی: اینکاروانسرا در زمان فتحعلی شاه در روستایی به نام رباط کریم به عنوان یکی از گذرگاه های رسیدن به جاده ابریشم ساخته شد.

یادگار حاج کمال

این بنای تاریخی به کاروانسرای حاج کمال مشهور است چرایی اش هم به نام سازنده اش یعنی حاج کمال خواجه حرمسرای فتحعلی شاه می رسد. در حال حاضر این کاروانسرا یکی از مکان های گردشگری رباط کریم است و بسیاری از نشست های فرهنگی و نمایشگاه ها در آن برگزار می شود. بازدید برای همه علاقمندان به آثار باستانی مهیاست و علاقه مندان می توانند در همه روزهای هفته برای تفریح به این مجموعه تاریخی بروند. از آنجا که این مکان قدیمی در فاصله 7 کیلومتری فرودگاه امام خمینی(ره) قرار دارد. چنانچه مسافران خارجی با تاخیر پرواز مواجه شدند بد نیست به جای کلافه شدن در سالن انتظار از کاروانسرای رباط کریم دیدن کنند.

نام مقصد: کاروانسرای شاه عباسی

نشانی: کرج، میدان توحید، بلوار قدس، میدان شاه عباسی

چطور برویم: برای رفتن به کاروانسرای کرج در میدان آزادی سوار تاکسی های گوهردشت شده و در بلوار چمران پیاده شوید، بعد از 900 متر پیاده روی به آنجا می رسید.

قدمت: دوران صفویه

امکانات: غرفه فروش صنایع دستی، تالار، سفره خانه، رستوران و چایخانه

جاذبه های اطراف: پل شاه عباسی

معرفی: این کاروانسرا از مهمترین کاروانسراهای ایران به شمار می آید. چون موقعیت قرارگیری اش، اقامتگاه کاروان هایی بوده که از جاده ابریشم عبور می کردند.

کاروانسرا، پادگان، مدرسه

از مساحت 3 هزار متری این کاروانسرا فقط 2500 مترمربع برای اسکان و باقی به عنوان محوطه ای با چشم انداز زیبا طراحی شده است. هنوز شاه نشین ها و 22 حجره اش پا برجاست. نکته مهم دیگر اینکه این کاروانسرا در زمان قاجار به پادگان نظامی و اواخر دوره قاجار به مدرسه تبدیل شده است. این بنای تاریخی اکنون یکی از جذاب ترین مکان های تفریحی- فرهنگی کرج به شمار می آید. علاقمندان بدون پرداخت هزینه می توانند از امکانات آن استفاده کرده و در سفره خانه آن ساعات خوشی را سپری کنند.

نام مقصد: کاروانسرای کنار گرد

نشانی: شهرری، حسن آباد، بخش فشافویه

چطور برویم: بهترین راه استفاده از خط یک متروست. ایستگاه کهریزک پیاده شده و سوار تاکسی های حسن آباد می شوید.

قدمت : دوران صفویه

امکانات: رستوران، فروشگاه، پارکینگ، اینترنت بی‌سیم، سرویس بهداشتی

جاذبه های اطراف: قلعه ایرج، برج طغرل، دژ رشکان

معرفی: کاروانسرای کنارگرد نام خود را از همسایگی با روستای کنارگرد گرفته است. بنایی قدیمی که این روزها یکی از مکان های گردشگری به شمار می‌آید.

قهوه‌خانه‌ای بین‌راهی

در معماری سقف این بنا چوب به کار رفته و نمای بیرونی حجره ها به طرح های زیبا و برجسته مزین شده است. این اقامتگاه بین راهی 4 ایوان، تعداد زیادی حجره، قسمت غلام نشین، اصطبل و هشتی دارد. از قرار معلوم در دوران قدیم بخشی به نام قهوه خانه در آن وجود داشته که مسافران و تجار غذا می خوردند و با هم گپ می زدند. بازدید از این کاروانسرا خالی از لطف نیست. به خصوص برای کسانی که علاقه زیادی به عکاسی از آثار باستانی دارند.