تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹

گاهی اوقات دیدن یک آبخوری تر و تمیز که صدای موتور آبسرد‌کن آن هم نوید آشامیدن آب خنک را می‌دهد، سرابی بیش نیست.

گرمای هوا باعث می‌شود امواج نور روی آسفالت خیابان بشکند و در دور دست سراب یک آبخوری را ببینیم. تمام اینها در حالی است که شهر دارای آبخوری‌های خوبی بود که شیر‌آلات سالمی داشتند.

با وجود این، معلوم نیست بی‌مبالاتی چه کسانی باعث شد شیرآلات آنها خیلی زود از بین برود تا اینکه بعد از چند روز تبدیل شدن آبخوری به فواره 24 ساعته، بالاخره یک درپوش فلزی جای شیر آب را بگیرد؛

به طور حتم چنانچه این بی‌مبالاتی‌ها نبود شاید تعداد رهگذران تشنه در خیابان‌های شهر کمتر می‌شد؛ چنانچه شیر‌های سالم نیز جایگزین سرپوش‌های فلزی نشود شهروندان به مصرف انواع نوشابه‌ها، نکتار‌ها و دیگر نوشیدنی‌های نه چندان سالم روی می‌آورند.

چاه در چمن

با وجود انواع و اقسام چاله‌ها و چاه‌های بدون درپوش در سطح شهر به نظر می‌رسد چنانچه کسی فراموش نکند این درپو‌ش‌ها را سر جایشان بگذارد، تنها کسانی که ضرر می‌کنند، همکاران ما در صفحه حوادث باشند.

زیرا بخش عمده‌ای از سوژه‌ها و خبر‌های صفحه آنها به این موضوع اختصاص دارد و در نبود این خبر‌ها باید بیشتر به دنبال سوژه قابل چاپ بگردند. اما چنانچه کمی جدی‌تر به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هیچ‌کس راضی به صدمه دیدن افراد دیگر نیست و بنابراین باید برای ایمنی شهروندان تمهیدات جدیدی اندیشیده شود.

در تصویری هم که مشاهده می‌کنید فقط کافی است در این محل چند کودک در حال بازی کردن باشند. به طور حتم کودکی که مشغول دویدن یا تعقیب توپ است توجهی به این نوع چاله‌ها نمی‌کند و احتمال افتادن وی در این چاله زیاد است. به طور حتم طراحی تاسیسات شهری نیز می‌تواند به شکلی باشد که ضریب ایمنی آنها بالا برود. برای نمونه، نیمکت‌های دارای لبه‌های تیز می‌توانند تعمیر یا تعویض شوند یاکفپوش‌های فضای بازی کودکان می‌تواند به صورت نرم و ایمن درآید.

بی‌نظمی در بسته‌بندی دستمال

یکی از مشکلاتی که گاهی دامنگیر جعبه‌های دستمال کاغذی می‌شود، نامنظم بودن برگه‌های دستمال داخل جعبه است که بیرون کشیدن دستمال را دشوار می‌کند. این در حالی است که این مشکل اخیرا به دستمال‌های لوله‌ای هم سرایت کرده است.

به این ترتیب که لایه‌های زیرین دستمال با تعداد زیادی تا چروک خورده و روی هم قرار گرفته‌اند یا اینکه قسمت‌هایی از دستمال به شدت نازک و کم عرض شده است. البته این مشکل در مورد دستمال‌های مرغوب و مارک‌های شناخته شده تا کنون به چشم نخورده است اما برخی از انواع دستمال‌های لوله‌ای این مشکل را دارند.

بهتر است تولید‌کنندگان به فکر تولید محصولات با کیفیت‌تر باشند تا اعتماد مشتریان را برای خرید محصولات‌شان جلب کنند.

پول روی نان

در کشور ما نان یکی از غذا‌های اصلی مردم به‌شمار می‌رود که تقریبا در هر 3وعده غذایی مصرف دارد. به دلیل همین گستردگی استفاده از نان است که بهداشت آن به طور مستقیم با سلامتی مردم ارتباط دارد.

جدا از بحث‌های کیفیتی نان مانند افزودن جوش‌شیرین یا استفاده از آرد‌های بدون سبوس نکته دیگری هم در مورد نان‌های سنتی وجود دارد و آن رعایت بهداشت در هنگام پخت و ارائه به مشتری است.

این در حالی است که در برخی نانوایی‌ها عملا فردی که نان را به دست مشتری می‌دهد، پول آن را هم دریافت می‌کند و این نکته تاثیر زیادی بر بهداشت نان دارد.

از سوی دیگر گاهی این فرد بقیه پول مشتری را روی نان قرار داده و تحویل او می‌دهد که پیامدهای بهداشتی آن با توجه به آلودگی اسکناس و سکه‌ها کاملا واضح است. خوب است در مورد رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها دقت بیشتری صورت گیرد تا کمتر شاهد بیماری‌های گوناگون باشیم.