نخلستان‌های خوزستان در سال‌های جنگ و پس از آن در صلح، بر اثر حمله عراق به ایران و در خشکسالی و شوری آب رودخانه‌ها و منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر تلف شدند.

همشهری آنلاین - مجید جباری: مرگ نخل‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که با وجود اجرای برنامه‌ نجات درختان نخل، شوری آب هنوز هم جان نخل‌ها را در نخلستان‌های خوزستان می‌گیرد و معاش و معیشت مردم جنوب را تهدید می‌کند. حالا در حاشیه رودخانه اروند تنها کمتر از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نخل از ۶میلیون نخل موجود در این منطقه باقی مانده است. پیامدهای ناشی از تهدیدهای اقلیمی و برخی سدسازی‌ها منجر به شوری رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی خوزستان شده است تا جایی که شوری آب در برخی مناطق به دوبرابر آب خلیج‌فارس هم رسیده است.

آب شور جان نخل‌ها را گرفت

سعید حاجیان، کشاورز و نخلدار خوزستانی در این باره گفت:« زمین‌های نخل ما در اروندکنار هم سطح دریاست و هنگامی که دبی آب کم می‌شود، آب شور دریا به سمت اراضی زیرکشت نخل پیشروی می‌کند و چون آبی نیست که آب دریا را دفع کند، آب شور دریا، منابع زیرزمینی و رودخانه‌ها را شور کرده است. متأسفانه برخی مواقع EC آب اروند به ۵۰هزار هم می‌رسد که غیرقابل تحمل است و آبیاری نخلستان‌ها با این آب یا نخل‌ها را خشکانده و یا درختان را بی‌ثمر کرده است.»

دلیل مرگ نخل های خوزستان

مدیر کمیته محیط‌زیست کرسی سلامت اجتماعی یونسکو هم با اشاره به مرگ نخل‌ های خوزستان گفت:« توسعه غیراستاندارد و خارج از توان کشاورزی در بخش‌هایی از دشت عباس و استان‌های ایلام و لرستان به‌عنوان بالادست خوزستان و سرشاخه‌های رودهای کارون، کرخه، جراحی، مارون و زهره باعث شد، دبی و حقابه نخلستان‌های خوزستان دچار کاهش و کمبود فشار آب شیرین شود و وقتی این اتفاق رخ داد، باعث جایگزینی آب شور خلیج‌فارس و آسیب گسترده به نخلستان‌ها شد.»

محمد درویش ادامه داد:«برخی برنامه‌ها برای احداث سدهای سلولی بیش از اینکه مشکل را حل کند، مانند دارو علت درد را مخفی می‌کند و ممکن است در آینده وضعیت بدتری برای نخلستان‌ها ایجاد کند. احداث این سدها باعث افت بیشتر کیفیت آب در بهمنشیر و کارون می‌شود و زهکش آب‌ها به زمین‌های اطراف، حاصلخیزی نخلستان‌ها را کاهش می‌دهد.»

برنامه نجات نخلستان‌ها

به گزارش همشهری آنلاین، به‌دلیل بحرانی شدن وضعیت نخلستان‌های خوزستان، وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۳۹۷بزرگ‌ترین طرح کشاورزی کشور(طرح ولایت) را با هدف توسعه پایدار کشاورزی در دستور کار قرار داد که بخشی از این طرح به اصلاح و بازسازی ۳۵هزار هکتار از نخیلات شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اختصاص داشت. همچنین با توجه به کمبود شدید آب در حوضه آبریز مارون، طرح انتقال آب با حجم ۱۰مترمکعب از رودخانه کارون به رودخانه جراحی به‌منظور آبیاری نخلستان‌های شهرستان شادگان تهیه و اجرا شد.

منبع: همشهری آنلاین