بارندگی، وقوع سیل و آتش سوزی در جنگل های در روزهای اخیر برخی از استان های کشور را با مخاطره مواجه کرد. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور در هفته گذشته 4 آتش سوزی را در جنگل های کشور داشتیم و نیروهای امداد و نجات تقریبا در همه روزهای هفته درگیر بود.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، بابک محمودی به همشهری می گوید: «علاوه بر هلال احمر، دو فروند بالگرد آبپاش توسط هوافضای سپاه در این مناطق حضور داشتند و در اطفاء حریق کمک کردند. همچنین نیروهای مردمی هم حضور داشتند و همه با کمک همدیگر پس از 5 روز آتش سوزی در 4 نقطه اطفاء حریق شد.»

او ادامه می دهد: «امسال به دلیل بارندگی های مناسبی که در استان های مختلف داشتیم که تقریبا در 20 سال گذشته بی سابقه بود، مراتع دارای علفزار بسیاری شدند. برای جلوگیری از این گونه حوادث بهتر است اقدام به چیدن علفزار کنند و همچنین به دامداران اجازه دهند دام های خود را به این مراتع ببرند تا ما شاهد آتش سوزی در جنگل ها نباشیم و لازمه آن مدیریت در بازه زمان کوتاه است.»

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور یادآور می شود: «به نظر می رسد به دلیل بارندگی ها در این فصل سال پر حادثه ای داشته باشیم و احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل ها وجود دارد.»

او عنوان می کند: «نیروهای امداد و نجات تمهیدات لازم را برای آمادگی در برابر این حوادث انجام داده اند و حتی تمرینات مخصوص آتش نشانی را نیز برای نیروهای خود در نظر گرفتیم.»

محمودی می گوید: «از روز شنبه(26 خردادماه) دوباره یکسری تمرینات را برای آمادگی عوامل خود در سازمان امداد و نجات برنامه ریزی کردیم. لذا خواهشمندم که با یک مدیریت مناسب در استان های مختلف از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود.»

حادثه جاده چالوس

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور می گوید: «شامگاه پنجشنبه(24 خردادماه) حادثه جاده چالوس اتفاق افتاد. با وجود اینکه هشدارهای لازم، همچنان جاده چالوس پر از مسافر است. البته پلیس راه بخشی از جاده را به دلیل بارندگی شدید مسدود کرد و اگر این اتفاق نمی افتاد، مطمئنا تلفات بیشتری داشتیم. جالب اینکه بارش نقطه ای بود و در عرض چند کیلومتر بارندگی اتفاق افتاد.»

محمودی تاکید می کند: «جاده چالوس به دلیل بارندگی و رانش زمین گل و لای شده بود و در یک نقطه نزدیک مرزن آباد 8 دستگاه خودرو دچار گل و لای شدند. سرنشینان خودروها از خودرو پیاده شده و به کوه پناه برده بودند، در حالی که یک خودرو با سرنشینان آن هنوز پیدا نشده است.» او ادامه می دهد: «تنها یک خودرو که پدر خانواده اعلام کرد که همسر و 2 فرزندش از خودرو پیاده شدند ولی در تاریکی نیروهای امداد و نجات با جمع آوری سرنشینان خودروها متوجه شدند که هنوز از همسر و 2 فرزند این خانواده اطلاعی در دسترس نیست.»

محمودی اضافه می کند: «عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد و امیدوار هستیم این افراد مفقود شده پیدا شوند.»

منبع: روزنامه همشهری