گلزارهای اطراف پایتخت در بهار و تابستان دیدنی تر از فصل های دیگر هستند. گلزارهایی که تامین کننده گل مورد نیاز کشور و حتی بر خی کشورهای همسایه هستندو نقش به سزایی در صادرات گل ایران دارند.

همشهری- مهدیه تقوی راد:پاکدشت یکی از مهم ترین گلزارهای جنوبی تهران است که دیدن آن خالی از لطف نیست مطمئن باشید با یک بار رفتن به گلزارهای پاکدشت و یاا حمد آباد مستوفی مشتری دائمی این گلزارها می شوید. پس تا وقت هست و هوا گرمتر نشده رفتن به این گلزارها را در برنامه گردشگری خود بگنجانید.

گلخانه‌های گلزار

موقعیت: ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرقی تهران

نشانی: جاده امام رضا(ع)، بعد از پاکدشت

ساعت بازدید: صبح تا غروب

امکانات: مسجد، کافه، رستوران، محل بازی کودکان، سرویس بهداشتی

معرفی: ۲۵ نمایشگاه و فروشگاه دائمی گل و گیاه در روستای گلزار وجود دارد که بیش از ۵۰‌درصد تولیدات گل و گیاه کشور در این مکان تولید می‌شود.

صادرات گل به دنیا

۶۰‌درصد گل‌های تک شاخه‌ای ایران از این روستا به کشورهای جهان صادر می‌شوند. گل‌هایی که ماندگاری خوبی دارند و به‌صورت شاخه بریده بین ۴۰ تا ۴۵ روز و به‌صورت گلدانی حداقل تا ۳ ماه ماندگاری دارند. گل‌های شمعدانی، رز، میخک، ژربرا، سنبل، ‌داودی، آنتریوم و ارکیده مهم‌ترین گل‌هایی هستند که در این روستا تولید می‌شوند. در بازارهای گل این روستا می‌توانید علاوه بر گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، انواع تجهیزات باغبانی، خاک و کود و گلدان‌های متنوع را تهیه کنید. یکی از جاذبه‌های زیارتی‌ـ سیاحتی این منطقه امامزادگان چهل دختر(ع) در نزدیکی روستای گلزار است.

گلزارهای پاکدشت

موقعیت: ۱۶ کیلومتری جنوب‌شرقی تهران

نشانی: جاده امام رضا(ع)، بعد از خاتون‌آباد

ساعت بازدید: از صبح تا غروب

امکانات: مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران وکافه

معرفی: پاکدشت به دلیل سطح بالای زیر کشت سبزیجات و گل و گیاهان زینتی که به تمام نقاط ایران و حتی خارج از کشور صادر می‌شود به پایتخت گل و گیاه معروف شده ‌است.

پایتخت گل و گیاه

یک پنجم اراضی زیر کشت گل و گیاه کشور به مساحت ۹۷ هکتار در شهرستان پاکدشت قرار گرفته که از این اراضی سالانه ۹۰۰ میلیون گل شاخه بریده به دست می‌آید. بنابراین عجیب نیست که پاکدشت به پایتخت گل و گیاه کشور مشهور شده باشد. باغ‌ها و گلخانه‌های متعدد پرورش گل و گیاه، پاکدشت را به یکی از روستاهای هدف گردشگری اطراف تهران تبدیل کرده و تورهای گردشگری در باغ‌های گل به خصوص در بهار پررونق هستند. عمده تولیدات گل و گیاه این شهرستان شامل آنتوریوم، ژربرا، رز، میخک، استرومربا، استرلیتزیا، لیسیانتوس، مریم و گلایول است.

گلزارهای احمدآباد مستوفی

موقعیت: ۷ کیلومتری جنوب تهران

نشانی: بزرگراه آزادگان، جاده ساوه، احمدآباد مستوفی

ساعت بازدید:صبح تا غروب

امکانات:مسجد، سرویس بهداشتی

معرفی : احمدآباد مستوفی پر از باغ‌های سرسبز، زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری است. چشم‌انداز رشته کوه البرز و قله دماوند و غروب‌های رویایی ‌این منطقه معروف است.

گلزارهای طلایی کلزا

در گلزارهای کلزای احمد آباد مستوفی، اگر هوا تمیز باشد می‌توانید قله دماوند را در شرق تهران مشاهده کنید. زیبایی دشت‌های کلزای احمد آباد مستوفی باعث شده تا این محدوده محل خوبی برای عکاسی باشد. در کنار این دشت های طلایی رنگ یک آب انبار و یخچال قدیمی قرار دارد که خوشبختانه قستمهایی از آنها از گزند حوادث به دور مانده اند. نکته مهم این است که گردشگران نباید موقع تفریح و عکاسی به گلهای کلزا آسیب بزنند چرا که این گلها مصارف خوراکی در تولید روغن دارند.

منبع: روزنامه همشهری