تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

اگر قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به فکر دریافت ویزا هم باشید. ما در این محتوا به‌طور مفصل درباره ویزای توریستی و ویزای شنگن و انواع مختلفش صحبت خواهیم کرد.

دو نوع ویزای شینگن و ویزای توریستی برای سفر به خارج از کشور قابل استفاده هستند. البته ویزای شنگن و ویزای توریستی هم به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. اگر می‌خواهید بیش‌تر درباره این دو نوع ویزا و تفاوت‌هایشان بدانید؛ با ما همراه باشید.

ویزای توریستی چیست؟

ویزای توریستی همان‌طور که نامش پیداست برای افرادی صادر می‌شود که قصد سفر تفریحی به یک کشور خارجی را دارند. البته این سفر می‌تواند با اهداف دیگری مانند دیدار با خانواده یا دوستان هم انجام شود. شما باید از طریق سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید؛ کارهای مربوط به دریافت ویزا را انجام دهید.

شما در صورت تائید سفارت و صدور ویزای توریستی می‌توانید به آن کشور سفر کنید؛ در غیراین‌صورت اجازه سفر به آن کشور را نخواهید داشت. عوامل مختلفی می‌تواند باعث ریجکتی ویزای توریستی شود. به‌عنوان‌مثال عدم اثبات تمکن مالی، نداشتن سابقه سفر به کشورهای خارجی و نقص مدارک یا مدارک جعلی از جمله مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای توریستی هستند. همچنین افرادی که از کشور مقصد دعوت‌نامه رسمی دارند، پروسه دریافت ویزایشان بسیار آسان‌تر و سریع‌تر طی خواهد شد.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شینگن برای آن دسته از افرادی مناسب است که دائم در حال سفر به کشورهای حوزه شینگن هستند. 27 کشور اروپایی برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندانشان به کشورهای دیگر قراردادی میان خود امضاء کرده‌اند. بر اساس این قرارداد همه افرادی که در حوزه شینگن زندگی می‌کنند به‌راحتی می‌توانند به 27 کشور اروپایی سفر کنند.

البته که قوانینی نیز برای سفر شهروندان این کشورها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال افرادی که سابقه کیفری دارند باید مراحل پیچیده‌تری را برای سفر به کشورهای حوزه شینگن طی کنند. از جمله کشورهای عضو پیمان شینگن می‌توان به ایتالیا، سوئیس، نروژ، فنلاند، پرتغال، یونان، اسپانیا، هلند، بلژیک و... اشاره کرد.

شما هم می‌توانید با ارائه برخی مدارک از کشور مقصدتان، تقاضای ویزای شینگن کنید. البته که پروسه دریافت ویزای شینگن برای ایرانی‌ها کمی دشوارتر است. بااین‌حال بسیاری از افراد در سال‌های اخیر توانسته‌اند با دریافت ویزای شنگن به‌راحتی به کشورهای حوزه شنگن رفت‌وآمد کنند. ویزای شینگن به شما اجازه می‌دهد که برای حداکثر سه ماه در یک دوره 180 روزه به کشورهای حوزه شینگن سفر داشته باشید. ویزای شینگن شامل انواع مختلفی است.

انواع ویزای شینگن

  • ویزای نوع A: این نوع ویزا به ویزای ترانزیت فرودگاهی مشهور است. ویزای شینگن نوع A برای کسانی صادر می‌شود که مجبور هستند برای رسیدن به مقصدشان در یک کشور اروپایی دیگر توافقی کوتاه‌مدت داشته باشند. شما در کشور واسط اجازه خروج از فرودگاه را ندارید.
  • ویزای نوع B: این نوع ویزا هم شبیه به ویزای نوع A است؛ با این تفاوت که شما می‌توانید برای مدت کوتاهی از فرودگاه خارج شوید. به‌عنوان‌مثال سه تا پنج روز می‌توانید در کشور واسط اقامت داشته باشید.
  • ویزای نوع C: یکی دیگر از ویزاهای کوتاه‌مدت شینگن است که به مسافران اجازه می‌دهد برای یک‌بار به یکی از کشورهای حوزه شینگن وارد شوند.
  • ویزای نوع D: این نوع ویزا برای کسانی صادر می‌شود که قصد اقامت طولانی‌مدت در یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارند. به‌عنوان‌مثال دانشجویان، تاجران و سایر افرادی که دلیل قانع‌کننده‌ای برای اقامت در این کشورها را دارند می‌توانند برای دریافت ویزای نوع D درخواست بدهند. البته این نوع ویزا می‌تواند به‌صورت یک‌بار ورود یا چند بار ورود صادر شود. ویزای چند بار ورود به شما اجاره چندین بار ورود و خروج به کشور مقصد در حوزه شینگن را می‌دهد.

ویزای شنگن یا توریستی؛ کدام یک بهتر است؟

شما باید با توجه به هدفتان از سفر برای دریافت ویزای شینگن یا ویزای توریستی درخواست بدهید. هر کدام از این نوع ویزاها مزایا و معایب مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال شما با دریافت ویزای شنگن توریستی می‌توانید به مدت حداکثر 90 روز در یکی از کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنید؛ درحالی‌که با دریافت ویزای شینگن نوع D می‌توانید برای مدت طولانی‌تری در کشورهای حوزه شینگن اقامت داشته باشید.

اگر هنوز هم نمی‌دانید که کدام ویزا برای شما مناسب است؛ به شما توصیه می‌کنیم از یک تیم حرفه‌ای برای دریافت ویزا کمک بگیرید. کارشناسان تیم علی بابا می‌توانند به شما در این زمینه مشاوره‌های ارزشمند ارائه دهند. شما از طریق تماس تلفنی هم می‌توانید از مشاوره رایگان برای دریافت ویزا استفاده کنید.