چرخش میدان مغناطیسی خورشیدی آنی نیست و انتقال تدریجی از یک دوقطبی به یک میدان مغناطیسی پیچیده به یک دوقطبی معکوس در کل، چرخه یازده‌ساله خورشیدی است.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: به‌طورکلی می توان گفت لحظه‌ مشخصی وجود ندارد که در آن قطب‌های خورشید بچرخند. این موضوع مانند زمین نیست؛ جایی که چرخش با مهاجرت قطب شمال-جنوب اندازه گیری می شود.

سیاره سرخ با شفق‌های قطبی

به گفته ناسا، هنگامی که توفان شدید خورشیدی به راه افتاد و در ماه مه به مریخ برخورد کرد، سیاره سرخ را با شفق‌های قطبی و هجوم ذرات باردار و تشعشعات فرا گرفت.

خورشید در سال گذشته با نزدیک شدن به اوج چرخه یازده ساله خود که حداکثر خورشیدی نامیده می شود، فعالیت بیشتری را نشان داده است که پیش بینی می شود اواخر امسال به وقوع بپیوندد.


شفق های رنگارنگ در آسمان

در ماه‌های اخیر فعالیت‌های خورشیدی افزایش یافته است؛ فعالیت های مانند شراره‌های کلاس X، قوی‌ترین شراره‌های خورشیدی و پرتاب‌های جرم تاجی یا ابرهای بزرگ گاز یونیزه به نام پلاسما و میدان‌های مغناطیسی که از جو بیرونی خورشید فوران می‌کنند.

توفان های خورشیدی که در ماه مه به زمین رسیدند، شفق های رنگارنگی را برانگیختند که در آسمان مناطقی مانند کالیفرنیای شمالی و آلاباما که به ندرت آن ها را تجربه می کنند، می رقصیدند.

اثر توفان خورشیدی در مریخ

اخترشناسان از تعداد زیادی مدارگردی که سیاره سرخ را احاطه کرده اند و همچنین از مریخ نوردهایی که در سراسر سطح آن رانده می شوند، استفاده کردند تا اثرات یک توفان خورشیدی در مریخ را به طور مستقیم ثبت کنند و متوجه شوند که اولین فضانوردان در سیاره سرخ چه نوع سطوح تشعشعی را ممکن است در آینده تجربه کنند.

آخرالزمان قریب الوقوع

به طور کلی یک یا دو سال طول می کشد تا یک معکوس کامل شود، اما می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به عنوان مثال، طبق گفته رصدخانه ملی خورشیدی، میدان قطب شمال چرخه خورشیدی ۲۴ که در دسامبر ۲۰۱۹ به پایان رسید، نزدیک به پنج سال طول کشید تا معکوس شود.

به گزارش Space.com در واقع چرخش میدان مغناطیسی آنقدر تدریجی است که حتی متوجه نمی‌شوید چه زمانی اتفاق می‌افتد. البته هر چقدر هم دراماتیک به نظر برسد، نشانه یک آخر الزمان قریب الوقوع نیست و قرار نیست دنیا به پایان برسد.

تلنگر مغناطیسی خورشید

شکی نیست که خورشید اخیراً به طور باورنکردنی فعال بوده است و شعله های خورشیدی و CME های قدرتمند متعددی را شلیک می کند و توفان های ژئومغناطیسی قوی را بر روی زمین به راه می اندازد که به نوبه خود، نمایش های شفقی باورنکردنی را اخیراً ایجاد کرده است.

با این حال، افزایش شدت آب و هوای فضا دلیل مستقیم چرخش قطبی نیست. هوکسما در سال ۲۰۱۳ به Space.com گفت شاید این چیزها با هم اتفاق می‌افتند.

بیشتر بخوانید:



عوارض جانبی جابه جایی میدان مغناطیسی

یکی از عوارض جانبی جابه جایی میدان مغناطیسی مفید است چون می‌تواند به محافظت از زمین در برابر پرتوهای کیهانی کهکشانی کمک کند؛ ذرات زیراتمی پرانرژی که با سرعت نزدیک به نور حرکت می‌کنند و می‌توانند به فضاپیماها آسیب برسانند و به فضانوردان در حال گردش که خارج از اتمسفر محافظ زمین هستند آسیب برسانند.

ایجاد سد در برابر پرتوهای کیهانی

با جابه جایی میدان مغناطیسی خورشید، «ورقه جاری» یک سطح پراکنده که میلیاردها مایل به سمت بیرون از استوای خورشید تابش می کند بسیار موج دار می شود و سد بهتری در برابر پرتوهای کیهانی ایجاد می کند.

دانشمندان مراقب معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید خواهند بود و خواهند دید چقدر طول می کشد تا دوباره به یک پیکربندی دوقطبی بازگردد. اگر ظرف چند سال آینده این اتفاق بیفتد، چرخه ۱۱ ساله بعدی نسبتاً فعال خواهد بود، اما اگر تجمع کند باشد، چرخه نسبتاً ضعیف خواهد بود.