به گزارش همشهری آنلاین،این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران،شاهد یک تغییر در تابلوهای ایستگاههای مترو هستیم. تابلوهایاسم هر ایستگاه که با شعری از شاعران فارسیمتفاوت شدهاند و حتماً آنهایی که مسیر هر روزهشان را با مترو طی میکنند، آنها را دیدهاند. ایستگاه سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابنسینا به تازگی تغییر کرده و بهجای تنها یک اسم، شعری روی تابلو نوشته شده که اسم ایستگاه هم در آن شعر آمده است.
مثلا در ایستگاه فردوسی، تابلوی اسم ایستگاه با این شعر همراه شد:
خوشا آنان که «فردوسی» مرامند / به دل عشق وطن دارند و مردم
جالب است بدانید ایده اولیه اجرای این طرحهای خلاقانه از شوخی کاربران فضای مجازی گرفته شده است. تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاهها را بهصورت گرافیکی تغییر داده و برایشان شعری نوشتند که در فضای مجازی پخش شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با استقبال از این طرحهای مجازی، آنها را به واقعیت تبدیل کرد و پس از مشورت با شاعران و دستمایه قرار دادن اسم ایستگاههای مترو برای انتخاب و یا سرودن شعر، تابلوی اسم تعدادی از ایستگاههای مترو را متفاوت از گذشته طراحی کرد که با استقبال مسافران هم مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
سامانههای تبلیغاتی شهری، بهعنوان یک رسانه عمومی که با میلیونها نفر از مردم شهر، برخورد مستقیم و روزانه دارد، یکی از مؤثرترین رسانههایی است که در شهرهای بزرگ وجود دارد. غالباً به این رسانهها به چشم منبعی برای درآمدزایی و توزیع آگهی بازرگانی نگاه میشود؛ ولی میتوان با تغییر نگاه و برنامهریزی درست، آن را بهعنوان بستری برای انتقال پیامهای فرهنگی و مؤثر به جامعه تعریف کرد.
شهرداری تهران و بهویژه مترو تهران، این رویکرد را با طراحیهای متنوع، از جمله تغییر در تابلوهای اسم ایستگاههای مترو برگزیدهاند و از این منظر، باید به مسئولان شهرداری تهران تبریک گفت. این جنس ایدهها، اتفاقهای مهمی است که میتوان آن را تعمیم داد و در دیگر شهرهای ایران اجرایی کرد.