برنامه سازی درباره مسابقه ها و رئالیتی شوهایی که مرتبط با موسیقی است تا چه اندازه می تواند در روند موسیقی موثر باشد؟

همشهری آنلاین: از سال ۱۴۰۰ علاوه بر رئالیتی شوها و مسابقه های مختلف در شبکه نمایش خانگی؛ برنامه های موسیقایی در قالب رئالیتی شو و مسابقه تولید و روانه پخش شد، بندبازی، چیدمانه و آوای جادویی از جمله برنامه های مرتبط به موسیقی بود که در سه سال اخیر ساخته شد اما با آمدن «صداتو» و «کنسرتینو» به نظر می رسد این دو برنامه توانست توجه تماشاگران را جلب کند.


• سال ۱۴۰۰ برنامه «بندبازی» پخش شد، مسابقه ای در حوزه خوانندگی با این تفاوت که قرار نبود تنها یک خواننده در معرض سنجش داوران قرار بگیرد و گروه‌های موسیقی در قالب و گونه‌های مختلف موسیقیایی شانس خود را در حضور داوران و کارشناسان امتحان می‌کردند. علیرضا عصار، امید نعمتی، مهراوه شریفی‌نیا و بهروز صفاریان داوران این برنامه بودند و اجرای آن را امید حاجیلی برعهده داشت.

• آوای جادویی یک مسابقه خوانندگی به سبک مسابقه جهانی the voice است که در بیشتر کشورها با داورهای مختلف اجرا شده است. حضور ۴ داور از خوانندگان مطرح همچون محمد اصفهانی، محمد معتمدی، رضا صادقی و رضا یزدانی و همراهی کردن علیرضا افکاری آهنگساز در زمان پخش با اقبال مواجه شد.

• چیدمانه یکی دیگر برنامه‌های ترکیبی با اجرای بازیگران بود که اجرایش را لیلا اوتادی برعهته داشت؛ فضای برنامه گفت‌وگو محور و ترکیبی از موسیقی و آواز و بازی‌های مختلف بود.

• صداتو از دیگر برنامه هایی است که در بستر موسیقی تولید و پخش می شود. این برنامه هم مانند دیگر برنامه ها از روی یک برنامه بین المللی ساخته شده.تعدادی شرکت کننده که اکثرا هنرجو و هنرمندان بازیگری و خوانندگی هستند در قالب شغل‌های مختلف روی صحنه می‌آیند و یک قطعه موسیقی را به صورت پلی‌بک اجرا می‌کنند. شرکت کننده هر قسمت باید حدس بزند که کدام یک از این صداها واقعی است و اگر بتواند در انتها درست حدس بزند برنده ۲۰۰ میلیون تومان پول می‌شود. حضور هنرمندان مطرح در حوزه سینما و موسیقی به عنوان کمک کننده (هلپر) به شرکت کننده باعث شده که برنامه حال و هوای خاصی داشته باشد.

• «کنسرتینو» جدیدترین برنامه در حوزه موسیقی است که هر هفته میزبان اجرای زنده هنرمندان حوزه موسیقی در سبک‌های مختلف است. علیرضا عصار به عنوان مجری فضای جدیدی را برای مخاطبان ایجاد کرده، یکی دیگر از بخش‌های این برنامه حضور هنرمندان جوان موسیقی و اجرای زنده آنهاست. عصار در برنامه «بندبازی» به عنوان داور حضور داشت.

• کنسرتینو تاکید کرده که مسابقه استعدادیابی نیست و بر زنده بودن اجراهای خواننده‌ها و گروه‌ها تاکید دارد. در این برنامه از یک سری فعال در عرصه موسیقی در حوزه‌های پاپ، تلفیقی، راک، جز و بلوز دعوت کرده‌اند که بیایند روی استیج‌های مختلف برنامه موسیقی‌شان را به صورت زنده اجرا کنند. یک استیج متعلق به موسیقی پاپ و تلفیقی است، یک استیج با پیانوی علیرضا عصار متعلق به خود میزبان است و یک استیج دیگر برای موسیقی راک، جز و بلوز طراحی شده است.

• حامد جوادزاده بعد از تجربه دو برنامه «زابیواکا» (برنامه تلویزیونی گفتگو محور ویژه جام جهانی ۲۰۱۸) و «ممیزی»، برنامه «صداتو» را در شبکه نمایش خانگی ساخته است که این روزها هم منتشر می‌شود.

• صداتو یک مسابقه موسیقی معمایی است، این برنامه هم مانند دیگر مسابقه ها و رئالیتی شوها از روی نسخه خارجی کپی شده اما توانسته به خوبی ایرانیزه شود و به مذاق تماشاگرش خوش بیاید.

• صداتو در قسمت های اول خود با حواشی از جمله انتخاب شرکت کننده روبه رو بود. افرادی که در صفحات مجازی دیده می شدند با این حال تهیه کننده این برنامه در توضیح بیشتر گفته: در این برنامه از ۳۵ شرکت‌کننده تست گرفتیم و طبیعتا چون اولین بار پخش می‌شد، فراخوان نمی‌توانستیم بدهیم به همین دلیل دایره انتخابمان را کوچک‌تر کردیم و از محیط نزدیکمان، از دوستان و آشنایان این انتخاب را داشتیم. در واقع به دنبال افرادی بودیم که جذابیت‌های لازم را مقابل دوربین را داشته باشد؛ بنابراین انتخاب شرکت‌کنندگان به تصمیم خودمان بود.

منبع: همشهری آنلاین