حالا که هوا حسابی گرم شده، هیچ‌چیز به اندازه اتراق کنار رودخانه آن هم در فصل گرما حال را خوب نمی‌کند.

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: شنیدن صدای غرش رود و لمس نسیم خنک آب لذتی است که احتمالا بیشتر ما آن را این روزها آن را به همه برنامه‌های تفریحی ترجیح می‌دهیم، به خصوص اگر برای آب تنی و لمس سردی آب رودخانه نیاز به مسافرت‌های چند ساعته و دور از شهر نباشد. کمی که از شلوغی خیابان‌ها و ردیف ساختمان‌های پرتعداد شهر دور شوید، به رودخانه‌های شمال پایتخت می‌رسید. رودخانه‌های پر آبی که در دل دره‌های عمیق جاخوش کرده‌اند و می‌توانند مکان دنجی برای یک گردش خانوادگی باشند.

نام رودخانه: رود حصارک

موقعیت : شمال غرب تهران

چطور برویم: بزرگراه شهید ستاری را تا انتها رفته و بعد از رسیدن به میدان دانشگاه وارد خیابان شهدای حصارک شوید.

طول رودخانه : ۶۳ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف : بقعه امامزاده داوود(ع)، کاخ ناصری در روستای شهرستانک

معرفی: آب این رود در دره حصارک از آبشارهای فصلی نشات می‌گیرد و برای همین در تابستان خیلی پر آب نیست.

مهد گل‌های کوهی

رودخانه حصارک از آبشار حصارک سرچشمه می‌گیرد و طبیعت بکری دارد. اطراف رودخانه انواع گل‌های کوهی رنگارنگ روییده و همین زیبایی آنجا را دوچندان می‌کند. اگر قصد پیاده‌روی دارید بدانید که مسیر رفتن به رودخانه شیب ملایمی دارد، اما این موضوع پیاده‌روی را برای گردشگران سخت نمی‌کند. برای افراد سالمند بهتر است همان ابتدای رودخانه اتراق کنند چرا که بالا و پایین رفتن از بلندی‌ها آنها را به دردسر می‌اندازد. نزدیک‌ترین امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی و فروشگاه در حوالی بقعه امامزاده داوود(ع) قابل دسترس هستند.

نام رودخانه: رودخانه دارآباد

موقعیت: شمال شرقی تهران، نزدیک محله شمیران

چطور برویم: از بزرگراه امام علی(ع)، وارد بزرگراه ارتش شده و با طی کردن خیابان پور ابتهاج به دارآباد بروید.

طول رودخانه : ۱۵ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف : موزه دارآباد، هیومن پارک

معرفی: رودخانه دارآباد در واقع یک رود دره است. وجود آن باعث سرسبزی منطقه شده و بسیاری از مردم برای تفریح آخر هفته راهی آنجا می‌شوند.

جایی دنج برای خوشگذرانی

رودخانه دارآباد از کوه توچال سرچشمه می‌گیرد و در واقع در دره ای به همین نام قرار دارد. فراوانی آب آن باعث سرسبزی و آبادانی مناطق اطرافش شده و محدوده دارآباد را به یک مکان گردشگری تبدیل کرده است. برای رفتن به رودخانه دارآباد دو مسیر وجود دارد. کوهنوردان حرفه‌ای معمولا راه میان‌دره را انتخاب می‌کنند که پرپیچ و خم است. اما مسیر دیگر بیشتر باب طبع خانواده‌هاست. راهی هموار که از دره «زرد بند» شروع می‌شود و به چشمه‌ای پر آب می‌رسد. اطراف رودخانه رستوران و بوفه‌های زیادی ساخته شده است.

نام رودخانه: رودخانه ولنجک

موقعیت : شمال تهران، شهرستان شمیرانات

چطور برویم: از خیابان مقدس اردبیلی یا بزرگراه چمران به طرف ولنجک بروید. از ورودی تله‌کابین توچال که در انتهای خیابان ولنجک قرار دارد، به این رود دره می‌رسید.

طول رودخانه : ۴۷۰۰ متر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف : مجموعه ورزشی تفریحی توچال، بام تهران

معرفی: رود دره‌ ولنجک نزدیک‌ترین رود به مرکز پایتخت است و مهمترین ویژگی آن، دسترسی آسان به این منطقه گردشگری است.

کوهنوردی کنار رود

رودخانه ولنجک در فاصله چند قدمی یکی از مسیرهای کوهنوردی است. مسیر آن برای پیاده‌روی مناسب سازی شده و همین ویژگی تمایل گردشگران برای رفتن به آنجا را بیشتر می‌کند. وجود صخره‌های بلند و پرتگاه‌ها زیبایی آن را دوچندان کرده است. با قدم گذاشتن در مسیر کوهستانی انبوهی از درختان سرسبز نمایان می‌شود. اگر قصد اتراق کنار رودخانه را دارید بهتر است برای سفر به آنجا تجهیزات کامل همراه داشته باشید. امکانات رفاهی مثل بوفه و سروبی بهداشتی، در ابتدای مسیری که به روددره می‌رسد وجود دارد.

نام رودخانه: رودخانه امامزاده داوود(ع)

موقعیت : ۲۲ کیلومتری شمال غربی تهران

چطور برویم: وارد بزرگراه آب شناسان شوید و به سمت شهران بروید. بعد از گذر از فلکه اول و دوم شهران در مسیر روستای سولقان پیش بروید.

طول رودخانه: ۳۳ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف: بقعه امامزاده داوود(ع)، آبشار تالون

معرفی: این رودخانه از آبشار امامزاده داوود سرچشمه می‌گیرد و جزو رودخانه‌های فصلی است که با شروع فصل بارندگی لبریز از آب می‌شود.

همسایه با امامزاده

رودخانه امامزاده داوود(ع) در ورودی روستای کن قرار دارد. از آنجا که این رودخانه در قلب کوهستان البرز قرار دارد بنابراین راه‌های رسیدن به آن می‌تواند مسیر مناسبی برای کوهنوردی باشد. اطراف رودخانه فضاهای مناسبی برای استراحت و پیک‌نیک وجود دارد. علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هم اگر قصد گشت و گذار کنار رودخانه را دارند با داشتن یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی می‌توانند سختی راه را به جان خریده و از آبشارهای تالون، رندان و سنگان هم دیدن کنند.

نام رودخانه: رودخانه کن

موقعیت: شمال غربی تهران

چطور برویم: بزرگراه حکیم غرب را ادامه دهید تا به بلوار کوهسار برسید. در امتداد جاده کوهستانی تا امامزاده داوود پیش بروید.

طول رودخانه: ۳۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف: دریاچه چیتگر، غار بیوک آقا، آبشار سنگان، آبشار طالون و پارک جنگلی کوهسار

معرفی: اگر رودخانه کن یکی از طولانی‌ترین رودهایی است که از تهران می‌گذرد. این رودخانه از دامنه کوه های البرز سرچشمه می‌گیرد.

عبور رود کن از میان روستاها

از ویژگی‌های رودخانه کن عبور آن از روستاهای خوش آب و هواست. همین موضوع باعث سرسبزی مناطق کن و سولقان شده که سهم زیادی در پاکیزه کردن هوای تهران دارند. اگر قصد طبیعت گردی و تفریح در یک روز تعطیل را دارید، اتراق کنار رودخانه کن یکی از در دسترس‌ترین گزینه‌هاست. در مسیر این رود دره انواع رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی را خواهید دید. همچنین می‌توانید از باغ‌های میوه وردیج و چشمه واریش که در همان نزدیکی است دیدن کنید.

نام رودخانه: رودخانه گلابدره

موقعیت : شمال تهران

چطور برویم: خیابان دربند را از میدان قدس یا خیابان فناخسرو را از میدان تجریش پیش بگیرید و وارد خیابان شکیبایی (گلابدره) شوید.

طول رودخانه : ۴ و نیم کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف : گورستان ظهیرالدوله، باغ ملک

معرفی: رودخانه گلابدره از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد و به دلیل وجود درختان فراوان سیب گلاب به این نام معروف است.

همجواری سیب گلاب و رودخانه

رودخانه گلابدره از کوه‌های البرز جاری می‌شود و معمولا در همه ایام سال پرآب است. به دلیل خنکی آب و هوای این محدوده، یکی از گزینه‌های مناسب برای اتراق در طبیعت کنار رودخانه در تابستان محسوب می‌شود. وجود کوه‌ها کنار رودخانه باعث شده بسیاری از گردشگران برای کوهنوردی گذرشان به این محدوده بیفتد ... اگر مشکلی برای پیاده روی طولانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به سمت مناطق مرتفع و دنج کنار رودخانه بروید. در غیر این صورت بهترین مکان برای استراحت چند ساعته پای کوه است. می‌توانید از آلاچیق اقامتی، وسایل ورزشی و پیست دوچرخه سواری هم استفاده کنید.

نام رودخانه: رودخانه شکرآب

موقعیت: شمال تهران

چطور برویم: بزرگراه شهید بابایی را تا ابتدای جاده لشکرک ادامه دهید و از آنجا به سمت روستای آهار بروید.

طول رودخانه : ۱۵ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه های اطراف : امامزادگان شکرآب، سید طاهر و سید زاهد، قلعه دختر

معرفی: رودخانه شکرآب در واقع شاخه‌ای از آبشار شکرآب است که در روستای آهار جریان دارد.

زیر درختان گیلاس

رودخانه آهار در همه فصول پر آب است اما در بهار و تابستان با ذوب شدن برف‌ها حجم آب آن چند برابر می‌شود. اگر گشت و گذار و پیک‌نیک کنار این رودخانه را انتخاب کنید، می‌توانید از تماشای باغ های گیلاس و آلبالو لذت ببرید. اگر هم با گیاهان دارویی آشنایی داشته باشید می‌توانید مقدار زیادی آویشن، گل گاوزبان و ریواس بچینید. لذت آب‌تنی در رودخانه در روزهای گرم تابستان بی‌نظیر است، اما احتیاط کنید که صخره‌ها و سنگ‌ها لیز هستند.

منبع: روزنامه همشهری